۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

نرمش در بازنگری در برخی آموزه های مسیحیت

سخنان مهم پاپ فرانسیس در آستانه ولادت حضرت مسیح (ع).

 

: https://cbcpnews.net/cbcpnews/pope-francis-be-surprised-by-gods-mercy-this-advent/?fbclid

https://cbcpnews.net/cbcpnews/wp-content/uploads/2022/12/20221211-PopeFrancis-Angelus-VaticanMedia-001.jpeg

Pope Francis waves during the Angelus at the Vatican December 11, 2022

 

پاپ فرانسیس در مراسم روز یکشنبه 11 دسامبر (20 آذر) که معروف به Gaudete Sunday یعنی یکشنبه شاد است ،گفت : فصل ظهور زمانی است که به خود اجازه دهیم از رحمت و شفقت خداوند شگفت زده شویم. «پس ظهور واقعی، زمانی اتفاق می افتد که برای تغییر دیدگاههایمان جهت دریافت رحمت خدا و شگفتی از عظمت رحمت او آمادگی داشته باشیم. پاپ افزود ظهور زمانی است که واقعه ولادت حضرت مسیح را بدرستی به تصویر بکشیم و در باره خدا و بندگان او اعم از خواهران و برادران بدون پیشداوری ، بدرستی قضاوت کنیم و صرفا بفکر منفعت خود نباشیم بلکه با گفتار و کردار خویش به بندگان زخم خورده و دردمند خدا کمک کنیم همانگونه که مسیح (ع) به کمک نابینایان و کر و لالها و معلولین می شتابید.

پاپ در این مراسم که مردم مجسمه نوزادی حضرت مسیح (‘bambinelli ) را از خانه برای تبرک میاورند ضمن متبرک کردن این مجسمه ها  گفت: شما کودکان و جوانان این مجسمه ها را میاورید و بعد از تبرک بمنزل میبرید تا مایه برکت زندگیتان شود.

او ادامه داد: «از شما دعوت می‌کنم که قبل از فراهم رسیدن سالروز ولادت عیسی دعا کنید که تولد عیسی پرتوی از صلح را برای کودکان سراسر جهان بیاورد به‌ویژه آنهایی که مجبور به زندگی در روزهای وحشتناک و سیاه جنگ هستند ، همین جنگ در اوکراین که زندگی بسیاری از مردم از جمله کودکان را ویران کرده است.

پاپ سپس با استناد به انجیل به داستان حضرت یحیی اشاره می کند که در زندان از کارهای خوب حضرت مسیح مطلع شد.

پاپ افزود در باور و اعتقاد سنت جان (  St. John ) (یوحنا) ، عیسی مسیح کسی است که وقتی ظهور کند با قدرت و سختگیری با گناهکاران برخورد میکند ولی در نگاه امروزی دیدگاه رایج آن است که عیسی با رحم و شفقت با همه مردم رفتار می کند.(مقایسه شود با دیدگاه مربوط به ظهور امام زمان (عج) ).

او ادامه داد : یوحنا که از شک و تردید پیرامون عیسی غافلگیر شده بود، پیروان خود را فرستاد تا از عیسی بپرسند که آیا او واقعاً مسیح است یا فقط پیامبر دیگری است؟

فرانسیس گفت که می‌تواند ما را شگفت‌زده کند که بدانیم مردی که عیسی را غسل تعمید داد و او را گوشت خدا نامید، این عدم اطمینان را نسبت به عیسی تجربه کرد . بنابراین باید توجه کنیم که «حتی بزرگترین مؤمن نیز از تونل شک عبور می‌کند».(طبیعی دانستن شک نسبت به ماهیت حضرت عیسی).

پاپ افزود : پس شک در ایمان  چیز بدی نیست. برعکس، گاهی اوقات برای رشد معنوی ضروری است و به ما کمک می کند بفهمیم که خدا همیشه بزرگتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. کارهای عیسی در مقایسه با محاسبات ما شگفت‌انگیز است. اعمال او همیشه متفاوت است، آنها فراتر از نیازها و انتظارات ما هستند. بنابراین هرگز نباید از جستجوی در فهم بهتر او و تبدیل شدن به همانند او دست برداریم.

پاپ به نقل قولی از هانری دی لوباک، الهیدان فرانسوی، اشاره کرد که می‌گفت خدا «باید در مراحلی دوباره کشف شود... گاهی اوقات با این باوری که بخدا داریم او را از دست می‌دهیم».

این همان کاری است که یحیی باپتیست انجام داد، پاپ فرانسیس گفت: «در شک، او همچنان به دنبال او می‌گردد، از او سؤال می‌کند، با او «مشاهده» می‌کند و سرانجام او را دوباره کشف می‌کند.

پاپ اظهار داشت: ما نیز گاهی خود را در موقعیت یحیی می یابیم، در یک زندان درونی، که نمی توانیم تازگی خداوند را تشخیص دهیم، او را شاید با این فرض که از قبل همه چیز را درباره او می دانیم اسیر می کنیم.برادران و خواهران، ما هرگز همه چیز را در مورد خدا نمی دانیم."

باشد که بانوی ما (حضرت مریم ) در این روزهای آماده سازی برای کریسمس، مانند مادر، دست ما را بگیرد و به ما کمک کند که هر چه بیشتر عظمت خدا را در نوزادی که در راه است (حضرت عیسی) درک نماییم.

 

ملاحظه:

 

  • این سخنان پاپ فرانسیس به نوعی در عادی انگاری اختلاف نظر بین مکاتب مختلف مسیحیت و چالشهای امروزین است و پاپ در تلاش است که از تاثیر منفی این اختلاف نظرهای موجود در بین مذاهب و اندیشمندان مسیحیت ، بر ایمان مردم عادی جلوگیری نماید و در ضمن مسیر بزرگان واتیکان را برای بازنگری در الهیات مسیحیت کاتولیک و مناسب سازی آن با مقتضیات روز هموار نماید. این تلاش پاپ که ممکن است در سال آینده میلادی از مقام پاپی خود را بازنشسته کند ، حائز این نکته مهم است که وی از موقعیت مردمی خویش برای پیشبرد حیات مقتضی الهیاتی مسیحیت کاتولیک که از سوی برخی اندیشمندان مهم خاصه در آلمان به چالش کشیده شده است استفاده  نماید و بر این باور است هیچکس به غیر خودش دارای موقعیتی برای عادی انگاشتن چالشهای فکری در آموزه های مسیحیت کاتولیک و هموار ساختن مسیر بازنگری در این آموزه ها متناسب با شرایط روز برخوردار نیست و این نکته ارزشمندی است که به نوعی در باب اسلام و اندیشه های نو در باب آن نیز مواجه هستیم پس پرداختن مشترک با واتیکان به اینگونه مفاهیم الهیاتی برای مراکز دانشگاهی و حوزوی ما میتواند دستاوردهای پربرکتی داشته باشد.........
  • ماه دسامبر در فرهنگ دینی مسیحیت ماه بسیار مهمی است و حاوی یکسری عبادات و مراسم ویژه است از جمله گرامیداشت سه یکشنبه مشرف به 25 دسامبر بعنوان سالروز ولادت حضرت مسیح (ع) (The season of Advent ).

 

 

*************************************

کد خبر 14077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =