۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

در روز ۶ سپتامبر در مینسک شاخه بلاروسی مؤسسات ملی فرهنگ اتحادیه اروپا (EUNIC) راه اندازی شد که در ترکیب آن ۳۶ انستیتو از همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا وجود دارد.

در روز ۶ سپتامبر در مینسک شاخه بلاروسی مؤسسات ملی فرهنگ اتحادیه اروپا European Union National Institutes for Culture (EUNIC) راه اندازی شد که در ترکیب آن ۳۶ انستیتو از همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا وجود دارد. دفتر جهانی EUNIC در بروکسل از کار بیش از ۱۵۰ شاخه از این شبکه حمایت می کند. در حال حاضر نمایندگی آن در بلاروس نیز افتتاح شده است.

سیاست فرهنگی اروپای متحد

به گفته آلوییزیا ورگتر، سفیر اتریش در بلاروس، (که نمایندگانی را از حوزه فرهنگ و هنر در میهمانی ای به افتخار افتتاح شاخه EUNIC  در بلاروس، گرد هم آورده بود)، "در قراردادهای بین المللی ای که اتحادیه اروپا در آن ها آمده است، شما حتی یک کلمه درباره فرهنگ پیدا نخواهید کرد". به همین دلیل انستیتوهایی که از این حوزه حمایت می کنند، تصمیم گرفتند بدون هیچ پایه قراردادی پروژه مشترک و پیوند دهنده ای را راه اندازی کنند. شبکه  EUNIC پایه رسمی خاص و یا سندی مبنی بر اصول حقوقی ندارد، اما انرژی زیادی برای اجرای مشترک ابتکارات فرهنگی لازم است.

در کشورهای اتحادیه اروپا تعدادی از موسسات در زمینه فرهنگ فعالیت می کنند: انستیتوی گوته، انستیتوی لهستان، انستیتوی فرهنگ دانمارک، مجمع فرهنگی اتریش و بسیاری دیگر. این ها سازمان هایی هستند که در این شبکه متحد شده اند. به گفته یاکوب راچک، مدیر انستیتوی گوته در مینسک، فعالیت های بین المللی این سازمان ها، به طور معمول، بر منافع دو کشور (کشور مؤسس و کشوری که یک انستیتو در آن فعالیت می کند) تأثیر می گذارد. شبکه EUNIC برای پیاده سازی ایده هایی که در چارچوب روابط دوجانبه نمی گنجد، ایجاد شده است. انستیتوهای فرهنگی و سفارتخانه های کشورهای اتحادیه اروپا وارد این همکاری شده اند، زیرا در این قالب می توان از هم افزایی بسیار مؤثرتری استفاده کرد و به مباحث و مشکلاتی پاسخ داد که در چارچوب روابط دوجانبه قابل حل نیست.

در سایه شبکه EUNIC، اتحادیه اروپا به تدریج به سمت توسعه یک سیاست فرهنگی مشترک پیش می رود. در واقع، ابزار این سیاست فقط باید EUNIC شود، که نمایندگی های آن تقریباً در صد شهر اروپا فعالیت می کند. موضوع دیگری که هم برای مؤسسات فرهنگی فردی و هم برای شبکه به طور کل اهمیت دارد، حفظ میراث فرهنگی است. به عنوان مثال، در اردن، شاخه محلی EUNIC طرح "میراث" را آغاز کرد. این موضوع برای کشور ما نیز دارای اهمیت است. شاخه EUNIC بلاروس به این لحاظ متمایز است که فقط شامل دو انستیتوی فرهنگی است – انستیتوی لهستان و انستیتوی فرهنگ دانمارک. در کشور بلاروس سفارتخانه های اتریش، فرانسه، ایتالیا، آلمان و سایر کشورها بسیار فعال هستند که توجه زیادی به پروژه های فرهنگی می کنند. این شبکه در بلاروس کار خود را از روز زبان ها آغاز می کند.

https://www.belta.by/culture/view/natsbiblioteka-otprazdnuet-۲۶-sentjabrja-evropejskij-den-jazykov-۳۶۳۴۲۹-۲۰۱۹/

http://www.belmarket.by/eunic-dobralas-do-belarusi

کد خبر 1409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =