جوانان امروز با دیدگاه زندگی بهتر در خارج از کشور

تانزانیا، مانند سایر کشورهای آفریقایی، همچنان با چالش کمبود اشتغال، به ویژه برای گروه جوانان مواجه است و گفته می شود که یکی از دلایلی است که آنها را به رفتن به خارج از کشور سوق می دهد.

در 3 مارس امسال، دولت از طریق پاتروباس کاتامبی، معاون دفتر نخست وزیر، کار، جوانان، اشتغال و معلولان، توضیح داد که 1.7 میلیون جوان که قادر به کار هستند بیکار هستند. این نرخ 12.2 درصد از جوانان 15 تا 35 ساله است.

با این حال، این فقط به «جوانان» ختم نمی شود، بلکه حتی افرادی با درآمد خوب نیز معتقدند که اگر در خارج از کشور بودند وضعیت بهتری داشتند.

امروزه، جوانان، از جمله فارغ التحصیلان دانشگاهی، که انتظار دارید آنها را به عنوان منبعی برای تغییر مثبت برای جوامعی که از آن آمده اند ببینید، از این تصور غرق شده اند که وقتی خارج از کشور هستید، موفقیت در زندگی آسان است.

بر اساس آمارهای موجود، بسیاری از جوانان تانزانیا مانند کنیا، اوگاندا، نیجریه و زیمبابوه به آفریقای جنوبی پناه می برند، اگرچه بزرگترین آرزوی آنها رفتن به اروپا است.

در آن، بسیاری از آنها تحت تأثیر جاه طلبی، به ویژه پس از دیدن همکاران خود که به خارج از کشور رفته بودند، با پیشرفت در زندگی بازگشتند.

ماگدالنا آتاناکا، یک دختر 25 ساله ساکن دارالسلام، از جمله کسانی است که تمایل به رفتن به خارج از کشور را برانگیخته است، زیرا او شکی ندارد پیشرفت در آنجا آسانتر از اینجا در تانزانیا است.

ماگدالنا در مصاحبه خود می گوید: "شما برادرم را می شناسید، من جوانان زیادی را دیده ام که به خارج از کشور رفته اند و با پول زیادی برمی گردند، در حالی که برخی دیگر در نهایت به کارهای تجملی دست یافته اند."

"من امیدم را از دست نداده ام. ماگدالنا که از کلاس چهارم فارغ التحصیل شد و در امتحان نهایی خود درجه چهارم را گرفت، می‌گوید: من قبلاً پاسپورت دارم اما با مشکلات ویزا روبرو بودم.

"هدف من رفتن به خارج از کشور به خصوص آلمان است. من مطمئن خواهم شد که پول بیشتری به دست می‌آورم، چه با کار بیشتر یا هر روش دیگری که قانونی باشد. من معتقدم که روزی موفق خواهم شد، زیرا زندگی اینجا در تانزانیا بسیار دشوار است."

خمیس ​​جونگو (27 ساله)، یکی دیگر از جوانان تانزانیایی که در پرتوریا، آفریقای جنوبی زندگی می کند، می گوید که در سال 2019 پس از اینکه تحت تاثیر موفقیت بزرگ عمویش قرار گرفته بود، تانزانیا را ترک کرد.

این طور نیست که من زندگی سختی در تانزانیا داشته باشم. من فقط یک مکانیک خوب بودم. فقط این را بگویم، عمویم که در آفریقای جنوبی زندگی می کرد، کسی بود که باعث شد من به اینجا بیایم.

به یاد دارم که او تنها پنج سال در آفریقای جنوبی زندگی کرد، اما زمانی که به تانزانیا بازگشت، تغییرات زیادی کرده بود. او پول، ماشین داشت و به اندازه کافی خانه در تانزانیا خرید.

«با توجه به اینکه درآمد منظمی داشتم، این باعث درد من شد. دیدم کارم در گاراژ خیلی معطلم می کند تا به مقصد عمویم برسم."

مفهوم زندگی بهتر در خارج از کشور

نورو سانگا، یک شهروند 33 ساله تانزانیایی، از سال 2015 به مدت سه سال در آلمان زندگی و کار کرد.

نورو که یک کارآفرین در کسب و کار پوشاک مردانه در دارالسلام است، می گوید که این فرصت را داشته تا در سازمانی که به افراد دارای معلولیت در کشور کمک می کند، داوطلب شود.

او می‌گوید: «کار اصلی من خدمت به آن‌ها بود، از جمله آشپزی، شستن لباس‌هایشان، مرتب کردن تخت‌هایشان، راه رفتن، تمیز کردن اتاق‌هایشان، حمام کردنشان و غذا دادن به کسانی که نمی‌توانند به تنهایی غذا بخورند».

آیا واقعا راه درست برای جوانان برای داشتن یک زندگی خوب، رفتن به خارج از کشور است؟ نورو پاسخ می دهد که می گوید: «این درست نیست که موفقیت در خارج از کشور پیدا می شود.

«من شخصاً چنین اعتقادی ندارم. اما چیزی که من می دانم این است که همکاران ما در مقایسه با اینجا در تانزانیا، زمان زیادی را صرف کار می کنند.

نورو از سوی خود معتقد است که جوانان تانزانیا می توانند رویاهای خود را برای داشتن یک زندگی خوب بدون رفتن به خارج برآورده کنند.

"هیچ تفاوتی در زندگی وجود ندارد، حتی وقتی در خانه هستید، می توانید به اهداف خود برسید. نورو می گوید: نکته اصلی این است که برای هر چیزی که به دست می آورید برنامه داشته باشید.

از سوی دیگر، دیدگاه او با نظر مربی کالج گوته مطالعات زبان آلمانی در دارالسلام، گاسپا بویا، تفاوتی ندارد، او معتقد است که زندگی در تانزانیا آسانتر از جاهای دیگر است.

جوانان امروز با دیدگاه زندگی بهتر در خارج از کشور
عکس: بنیاد گوته دارالسلام

بویا نیازی به رفتن جوانان تانزانیایی به خارج از کشور نمی بیند زیرا حتی در اینجا در این کشور می توانند کار کنند و موفق شوند.

پولی که مرد جوانی که در اروپا کار می‌کند و از تانزانیا می‌پردازد، تفاوت چندانی با پولی که او در اینجا می‌تواند دریافت کند، ندارد. باز هم اینجا سود بیشتری دارد زیرا زندگی در اینجا در مقایسه با کشورهایی مانند آلمان راحت تر است.

بویا می گوید: «مهم است که جوانان اینجا برای رسیدن به اهداف زندگی خود بجنگند تا اینکه فکر کنند چیزهای آسان یا پول سریع در اروپا وجود دارد.

 Raymond Mdende، یکی دیگر از مربیان موسسه، می گوید که جوانان اشتباه می کنند که خودشان را فریب می دهند که زندگی آسانی در خارج از کشور وجود دارد.

«... اگر کار نکنی، جایی نیست که ببینی زندگی آسان است، حتی اگر به آمریکا بروی همه چیز همین است.

مدنده می گوید: «آنچه می توانم بگویم این است که جوانان باید بجنگند، برای رسیدن به اهداف خود سخت تلاش کنند و انتظار نداشته باشند که زندگی آسانی در خارج از کشور پیدا کنند.

امباکیسه (30 ساله) می گوید که به مدت یک سال در سازمان دیاکونیا کشور کار داوطلبانه انجام داده است. 

«برای زمانی که از دست دادم، بهتر است از آن برای اشتغال به کشاورزی در این کشور استفاده کنم. وقتی آنجا بودم، اهداف بزرگی داشتم.

می‌خواستم به تانزانیا برگردم تا گاو بخرم، خانه بسازم و یک فروشگاه بزرگ از نهاده‌های کشاورزی و دام باز کنم.

با این حال، پس از ورود به دارالسلام و تغییر واحد پول (یورو)، دیدم که با آنچه در آنجا فکر می کردم متفاوت است. 

«آنچه توانستم به آن برسم این بود که در خانه مادرم برق بگذارم، یک گاو بخرم و با پول اندکی که باقی مانده بود، یک مغازه کوچک مواد اولیه باز کردم که آن هم به دلیل نداشتن سرمایه از بین رفت.

این کاملاً متفاوت از انتظارات من است، جایی که فکر می کردم در اروپا پول زیادی به دست خواهم آورد. من باور نمی کنم که بهترین زندگی در خارج از کشور باشد. بهتر است جوانان اینجا با هدف گذاری برای خود مبارزه کنند.

چالش های خارج از کشور

جونگو که قبلاً به Mtanzania Digital گفته بود که عمویش دلیل رفتن او به آفریقای جنوبی بوده است، می گوید که وقتی به آفریقای جنوبی رسید متوجه شد که برخلاف آنچه او فکر می کرد زندگی آسانی وجود ندارد.

"میدونی وقتی عمویم برای استراحت به تانزانیا برگشت، نمیدونستم داره چیکار میکنه. حتی خودش هم نمی گفت. وقتی به اینجا آمدم، همان موقع بود که متوجه شدم او درگیر تجارت مواد مخدر است.

«از آنجایی که نمی‌خواستم به آنجا بروم، شروع به جستجوی آن از طریق قانونی کردم، از جمله انجام مشاغل کوچک در خیابان. من تفاوت بزرگی بین آنچه انتظار داشتم و آنچه در آفریقای جنوبی یافتم دیدم."

روبن دیلونگا (23)، ساکن دوربان، آفریقای جنوبی، اعتراف می کند که دوران سختی را در زندگی پشت سر گذاشته است.

روبن هشدار می دهد: «دیاسپورا جایی نیست که با عجله وارد شوید.» و افزود که تبعیض علیه خارجی ها بخشی از زندگی شهروندان آفریقای جنوبی است.

«این با خانه که در آن به دنبال آرامش هستید متفاوت است. در حالی که تبعیض بزرگ است. یافتن شغلی با درآمد خوب برای اتباع خارجی بسیار دشوار است. "

به همین ترتیب، حسن مولا (32)، یکی دیگر از جوانان تانزانیایی ساکن دبی، امارات متحده عربی، به نظر می رسد از گفته های روبن حمایت می کند و اصرار دارد که بسیاری از جوانانی که کشور را ترک می کنند با شرایط سختی در خارج از کشور روبرو هستند.

«بسیاری از ما خانه (تانزانیا) را بدون برنامه ترک می کنیم. در آفریقای جنوبی، جایی که به مدت سه سال زندگی کردم، بسیاری از جوانان من که با آنها تانزانیا را ترک کردم، در خیابان ها یا ساحل می خوابیدند.

بدتر از آن، بسیاری از تانزانیا را به طور غیرقانونی ترک کردند، بنابراین زندگی آنها در آفریقای جنوبی فقط برای فرار از دست پلیس است. آنها زمان بیشتری را صرف پنهان کردن می کنند تا اینکه وارد چرخه درآمدزایی شوند.»

در عین حال، نورو که از رشد تجارت پوشاک مردانه خود در دارالسلام لذت می برد، به وجود تبعیض در پرداخت حقوق کارگران خارجی در آلمان اشاره می کند که در آنجا به افراد دارای معلولیت خدمت می کرد.

«بیشترین درد این است که در حالی که شما 400 یورو حقوق می گیرید، همکار شما که آلمانی است، 900 تا 1000 یورو حقوق می گیرد.

«بدتر از آن، متوجه می‌شوید که کاری که انجام داده‌اید، بر خلاف حقوق، بزرگ و سنگین است. نورو می گوید، مثل این است که شما فقط با مشکلات دست و پنجه نرم می کنید، در حالی که می دانید اهدافتان چیست.

نورو می‌گوید: «... زمانی بود که من یک وعده می‌خوردم و روزهایی وجود دارد که غذای باقی‌مانده کسانی را که برای آنها کار می‌کنید، صرفاً برای پس انداز پولی که دستمزد می‌گیرید، می‌خورید.

در گامی دیگر، موانهامیس حسین (52) پدر سه فرزند ساکن دارالسلام است. رویکرد او بر اساس چالش اخلاقی است، به ویژه برای جوانانی که در خارج از کشور به دنبال زندگی هستند.

«من نمی توانم اجازه دهم فرزندانم به خارج از کشور بروند. وقتی جوانان ما آنجا هستند، اخلاقی را تقلید می کنند که در پیشگاه خداوند ناپسند و ناپسند است.

او می‌گوید: «شاید توانسته باشد پولی را که برای پیدا کردنش رفت به دست آورد، اما محیط آنجا او را تغییر داد و او را با کسی که از اینجا آمده بود متفاوت کرد.

Mdende بر این نکته تأکید می کند و از جوانان تانزانیایی که به خارج از کشور می روند می خواهد که فرهنگ خود را در نظر بگیرند و از آن محافظت کنند.

او می‌گوید: «بسیاری وقتی به خارج از کشور می‌روند، با این فرض که زندگی کردن یا لباس پوشیدن مانند سفیدپوستان مدرن بودن است، تغییر کرده‌اند، که اصلاً درست نیست.

آیا یافتن زندگی در بیرون "گناه" است؟

Mwela که در امارات متحده عربی زندگی می کند، می گوید که امتحان کردن زندگی در کشورهای دیگر برای جوانان اشتباه نیست.

«در قرن بیست و یکم، جهان یک دهکده است. برای یک جوان تانزانیایی گناهی نیست که ترک کند و به دنبال زندگی برود. در حال حاضر مرزهای باقیمانده فقط جغرافیایی است، هیچ محدودیتی برای فرد از منطقه خود و رفتن به هر نقطه از جهان وجود ندارد. این یک فرصت است و ما جوانان باید چشمانمان را به روی آن باز کنیم.

"با این حال، تنها چیزی که لازم است خودآگاهی است. این خارج از کشور است. در حالی که اینجا هستید، مرد جوان، باید متوجه شوید که چه چیزی شما را هدایت کرده است. همه چیزهایی که به دست می آورید، باید برای اهداف آینده برای توسعه آن در خانه (تانزانیا) باشد. برعکس، پسر پول خواهد گرفت اما به اینجا ختم می شود.

فلیکس کاپاما (45)، یک تانزانیایی که از شش سال پیش تانزانیا را ترک کرده در دوحه قطر زندگی می کند، از طریق اینترنت به روزنامه ام تانزانیا دیجیتال می گوید که تا زمانی که جوانان تانزانیایی می خواهند به خارج از کشور بروند مشکلی نمی بیند. محیط را تغییر دهید و به چیزهای بزرگتر تکیه نکنید.

"توصیه من به کسانی که می خواهند بیرون بروند، انتظار چیزهای بزرگ را نداشته باشند، بلکه فقط به قصد لذت بردن از تغییر محیط بروید. در مورد موفقیت، توقع زیادی نداشته باشید، زیرا حتی من خیلی سخت زندگی کردم تا چیزی برای بازگشت پیدا کنم."

تاریخ :1402/02/16

منبع :

https://mtanzania.co.tz/makala-vijana-na-mtazamo-wa-maisha-bora-nje-ya-nchi/

کد خبر 15265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =