طبق ارقام موسسه ملی آمار اسپانیا 2 درصد از شهروندان در اسپانیا به اسلام عمل می کنند، اما اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا (UCIDE) گزارش می دهد که مسلمانان در حال حاضر بیش از 4 درصد جمعیت هستند. سئوتا و ملیلا شهرهای اسپانیایی هستند که نسبت مسلمانان در آنها بیشتر است.« مسلمانان جدید» به عربی صحبت نمی کنند، دشداشه نمی پوشند و....، و رهبرانی را نمی خواهند که از سازمان ها یا دولت های خارجی اطاعت کنند.

طبق ارقام موسسه ملی آمار اسپانیا 2 درصد از شهروندان در اسپانیا به اسلام عمل می کنند، اما اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا (UCIDE) گزارش می دهد که مسلمانان در حال حاضر بیش از 4 درصد جمعیت هستند. سئوتا و ملیلا شهرهای اسپانیایی هستند که نسبت مسلمانان در آنها بیشتر است: در این دو شهر به ترتیب 43 و 52 درصد از جمعیت مسلمان هستند.هیچ سرشماری رسمی در مورد تعداد افراد مسلمان در اسپانیا و نیز تعداد اسپانیایی‌هایی که به اسلام اعتقاد دارند، وجود ندارد. اما این گروه آخر، گروه «مسلمانان جدید»، نماینده یک پدیده است. یعنی اسپانیایی هایی که مسلمان شده اند. یا به عبارتی اسلام اسپانیایی.تعداد کسانی که به اسلام گرویده اند نزدیک به 200 هزار نفر است. آنها از مذاهب دیگر یا از آتئیسم می آیند، می خواهند از دین اسلام فارغ از مداخله خارجی و دخالت دولت های کشورهای اسلامی پیروی کنند. آنها نه عربی صحبت می کنند،  و نه دیلابا و دشداشه می پوشند.

طبق آمار UCIDE، بیش از نیمی از مسلمانانی که در قلمرو اسپانیا زندگی می کنند خارجی هستند (به ویژه از مراکش، پاکستان و سنگال...). بقیه، اسپانیایی هایی هستند که اصالتی دیگر دارند اما تابعیت گرفته اند و گروه مهمی نیز از اسپانیایی‌های اصیل یا نوادگان آنها تشکیل شده است.

سیزده قرن از ساخت اولین مسجد در اروپا به نام مسجد الخاما در شهر الخضیرای اسپانیا می گذرد. اولین مسجد اسپانیایی عصر ما در شهر سئوتا و در سال 1940 ساخته شد، همان سالی که فرانکو مسجد دیگری را در کوردوبا برای گارد مراکشی های خود ساخت. سپس فهد شاه وقت عربستان در ماربیا در استان مالاگا در سال 1981 و فرقه احمدیه در کوردبا در سال 1982 مساجدی را ساختند. در 1987 نیز مسجد معروف به ام-30 در شهر مادرید ساخته شد.

امروزه، بر اساس معتبرترین آمار، حدود 1700 ساختمان، محل یا گاراژ قدیمی در سراسر اسپانیا پراکنده است که به عنوان مکان عبادت اسلامی مورد استفاده قرار می گیرند و مسلمانان را از اطراف آن پنج بار در روز جمع می کنند. تنها حدود بیست مورد از این عبادتگاه ها مساجد منظم با مناره ها و مدرسه هستند.

مسلمانان جدید اسپانیا چگونه هستند؟

مسلمانان اسپانیایی که نویسنده گزارش با آنها تماس گرفته است به خوبی در بازار کار ادغام شده اند و به دنبال محله های مسلمان نشین برای اقامت نیستند. نه به مسلک مذهبی و دین دوستانشان علاقه و توجهی دارند و نه درباره دین دوستان فرزندانشان کنجکاوی نشان می دهند. آنها دیش های ماهواره ای برای اتصال به شبکه های تلویزیونی عرب ست ندارند و به دستگاه ایدئولوژیک برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس پشت می کنند.

آندرس خیل که نام اسلامی او (که فقط در جامعه خود از آن استفاده می‌کند) جمال است، می‌گوید نام‌های این مسلمانان آنتونیو، خوسه یا ایزابل است و بسیاری از همسایگانشان از دین و عبادات آن‌ها بی‌اطلاع هستند «زیرا ما دین خود را ستیزه‌جویانه قرار نداده‌ایم» این را جمال می گوید. او ادامه می دهد «به عنوان مسلمان ما سبک زندگی مخصوص به خود را داریم که رنگ اسلامی دارد، اما باید سر میزهایی بنشینیم که دیگران مشروبات الکلی صرف می کنند و مشکلی با دفن شدن در آرامستان ها در کنار مسیحیان یا ملحدان داریم. زیرا به پس زمینه فرهنگی و اجتماعی ای که در آن اسلام را انتخاب کرده ایم آگاهیم».

خسوس آلماگرو، اپراتور جرثقیل اهل منطقه اندالوسیا که خود را عیسی می‌خواند، می‌گوید: «بعضی از مسلمانان مهاجر به اشتباه فکر می‌کنند که هرگز نمی‌توانند به دلیل مذهبشان کاملاً اسپانیایی باشند. آنها از سر ناآگاهی، احساس می‌کنند که حقوقشان با این واقعیت محدود شده است که به اسلام اعتقاد دارند و این آنها را به یک مطالبه مستمر، به سمت سیاست و اینکه بخواهند خود را به عنوان نماینده همه مسلمانان ساکن اسپانیا معرفی کنند، سوق می‌دهد».

آنتونیو د دیگو، از فدراسیون جوامع اسلامی ابن ماسارا، تخمین می زند که "حداقل 50 هزار مسلمان با اصلیت کاملاً اسپانیایی در اسپانیا زندگی می کنند."

اما باربارا روئیز-بخارانو، محقق دانشگاه آلیکانته و یکی از روسای مؤسسه حلال، معتقد است که این رقم بسیار بیشتر است «زیرا بسیاری در کشورهای دیگر مانند مراکش شهادتین می گویند و مسلمان می شوند» به این ترتیب هیچ سابقه‌ای در مورد اسلام آوردن این افراد در مساجد اسپانیایی وجود ندارد.

ایزابل رومرو، رئیس شورای اسلامی اسپانیا، یادآوری می‌کند که تعداد کل مسلمانان ساکن اسپانیا حدود دو میلیون نفر است و از این تعداد، به راحتی می‌توان تخمین زد که 200 هزار یا بیشتر اسپانیایی الاصل هستند.

علیرغم دشواری استدلال در مورد تعداد دقیق مسلمانان اسپانیایی، کسانی که توسط نگارنده گزارش مصاحبه شده اند بر یک ادعای دوگانه توافق دارند: اینکه یک اسلام اسپانیایی با ویژگی های منحصر به فرد خود وجود دارد، و دوم اینکه معنایی ندارد افراد خارجی نماینده مسلمانان در برابر دولت باشند. و نیز کسانی که وانمود می کنند خطوط معنوی و اعتقادی مسلمانان این کشور را آنها مشخص کنند».

مریم کاسادو می گوید: «مسلمانانی هستند که با این انگاره از دنیا می روند که اسلام همیشه با ارزش های دموکراسی، آزادی، برابری و ارزش های غیر مذهبی اروپا بیگانه خواهد بود. من چاره ای ندارم جز اینکه آنها را "متخلف" بدانم.» و با قاطعیت نتیجه گیری می کند: «سالیان متمادی است که نمایندگان اصلی مسلمانان (منظور او کمیسیون اسلامی اسپانیا و فدراسیون نهادهای اسلامی قدیمی تر است) در انحصار خارجیانی بوده است که از دستورات سایر دولت ها یا جنبش های فراملی اسلامی اطاعت می کنند.

هزار و سیصد سال پس از ساخت اولین مسجد اروپایی در الخسیراس و پنج قرن پس از اخراج مسلمانان از اسپانیا، در مدرسه «اندالوسیا»ی این شهر، 180 دانش آموز در سال تحصیلی جدید کلاس های اسلامی را انتخاب کرده اند در مقایسه با 87 دانش آموزکه به کلاس های کاتولیک می روند.

ترجمه شده از نشریه کنفیدنسیال دیجیتال

https://www.elconfidencialdigital.com/articulo/vivir/chequeo-islam-espana-200000-espanoles-conversos-1700-lugares-culto/20211029120048296725.html

کد خبر 15421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =