مفتی سرزمین های فدرال به مؤسسات مذهبی پوتراجایا مشاوره می دهد. این پست از ماه گذشته خالی است.

از زمان انتصاب آقای مفتی ذوالکفلی محمد البکری مفتی دولت فدرال در پوتراجایا به سمت وزیر امور دینی در دپارتمان نخست وزیر جدید مالزی، تحرکات و لابیگری های بسیاری در بین علمای سنتی مالزی مایل به تفکر وهابیت برای به کرسی نشاندن یکی از میان خود در پست خالی مذکور شروع شده است.

طبق اطلاع واصله از منابع آگاه و مرتبط با این انتصابات این نگرانی و ترس وجود دارد که شخصی با تفکر خشن و تفکری بسته از اسلام روی کار آید.

این منبع آگاه گفت اگرچه ذوالکفلی نیز دارای تفکرات سلفی بود اما وی به افکار مختلف اسلامی احترام می گذاشت و کمتر دیده شده است که در زمان در اختیار داشتن پست مفتی در مورد مکاتب مختلف اسلامی اظهار نظر کند.

جایگزین احتمالی وی  آن شخصیت دیپلماتیکی را که بتواند در مقابل هجمه های تفکر وهابیت استوار بماند، دارا نمی باشد.

اطلاعات واصله حاکی از اینست که لیست کم تعداد کاندیداهای مورد نظر برای اشغال پست مفتی دولت فدارل در پوتراجایا همگی فارغ التحصیلان دانشگاه اسلامی مدینه هستند. دانشگاهی که توسط دولت سعودی برای ترویج رسمی افکار وهابیت و رقیبی برای علمای الازهر مصر پایه گذاری شده است.

نامزد انتخابی پست مفتی فدرال باید جواز سلطنتی را از یانگ دی پرتوان آگونگ، سلطان عبدالله سلطان احمد شاه که رئیس اسلام در سرزمین های فدرال و همچنین در ایالت پاهانگ است، دریافت کند.

این منبع آگاه از احتمال قوی انتصاب یکی از اعضای حزب پاس (که دارای تحصیلات آکادمیک از کلانتان مالزی و فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی مدینه است) در پست مفتی فدرال خبر داد.

اما نقل قولهای منابع داخلی خبری گویای این موضوع است که رهبران ارشد حزب اسلامگرای پاس با تفکرات تند وهابی گری کاندیدای مورد نظر موافق نیستند.

این منبع آگاه همچنین افزود که دیدگاه های وهابی کاندیدای احتمالی مورد نظر با مواضع سنتی آقای عبدالهادی آونگ رییس حزب پاس که اخیرا به عنوان دستیار ویژه نخست وزیر در امور خاورمیانه منصوب شده است چندان هماهنگ نمی باشد.

به نظر می رسد کاندیدای احتمالی، سیاستهای ریاض مبنی بر ایفای نقش عمده رهبری در جهان اسلام را پذیرا است بر خلاف آقای هادی آونگ که منتقد تند سعودی ها بوده است.

در مالزی، شخصیتها و گروههای متعددی از علمای مسلمان به انتشار آموزه های وهابیت متهم شده اند.

این گروه از علمای اسلامی مالزی بیشتر در زمان دولت نجیب رزاق تحت عناوین پستهای مشورتی خود را به مراکز تصمیم گیری پوتراجایا و به بدنه اجرایی دولت نزدیک نمودند.

تأثیر گذاری لابی وهابیت در پوتراجایا از نوع موضع گیری های دولت مالزی در حمایت از کارزار نظامی آل سعود در یمن و همچنین سیاستهای مقامات اسلامی مالزی علیه مسلمانان شیعه، که دشمن وهابی ها در خاورمیانه می باشند دیده می شود.

این اتحاد با آل سعود در مالزی پس از سقوط نجیب از قدرت و روی کار آمدن مجدد دکتر ماهاتیر محمد که منتقد جدی رهبری سعودی در جهان اسلام است برچیده شد. با برگزاری اجلاس کوالالامپور در اواخر سال ۲۰۱۹ شاهد فاصله گرفتن مالزی از ادعای رهبری جهان اسلام توسط ریاض بودیم.

از جمله نامهایی که در لیست جایگزین های احتمالی برای ذوالکفلی قرار دارد آقای فتح الباری مت عضو حزب آمنو که رییس گروهی از فارغ التحصیلان مطالعات اسلامی است که به طور وحشتناکی طرفدار عربستان هستند و همچنین مفتی پرلیس محد آسری زین العابدین می باشد ​​که در گذشته با ادعاهایی بر علیه خود مبنی بر تبلیغ وهابیت مخالفت کرده است.

جمعی بر این عقیده اند که انتصاب افرادی که منتصب به دولتهای قبل (دولت نجیب رزاق) بوده اند غیر عقلایی است.

در هر صورت بزرگترین نگرانی این است که مفتی جدید دولت فدارل در پوتراجایا، قادر به همراهی با غالب مسلمانان کشور که با وهابیت میانه خوبی ندارند نباشد.[۱]

 باید منتظر ماند و شاهد تحولات پساکرونایی مالزی و منطقه باشیم.

کد خبر 1598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =