در این گزارش مروری کوتاه داریم بر فعالیت‌های فرهنگی کشورهای مهم و تاثیرگذار در کشور بلاروس. از این منظر کشورهایی که نمود ملموسی در صحنه فرهنگی و اجتماعی بلاروس دارند عبارتند از: روسیه، چین، آذربایجان، اسرائیل، آمریکا، لهستان، هندوستان، لیتوانی و پاکستان.

    نظر به ضرورت شناخت فعالیت‌های فرهنگی سایر کشورها در عرصه بین‌الملل و بهره‌ مندی از تجربیات مفید آنها، مروری کوتاه داریم بر فعالیت‌های فرهنگی کشورهای مهم و تاثیرگذار در کشور بلاروس. از این منظر کشورهایی که نمود ملموسی در صحنه فرهنگی و اجتماعی بلاروس دارند عبارتند از: روسیه، چین، آذربایجان، اسرائیل، آمریکا، لهستان، هندوستان، لیتوانی و پاکستان.

در این گفتار، حضور کشورهای یادشده بر اساس عوامل زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

  • ساختار، شکل و قالب فعالیت‌ها (رسمی، غیررسمی، بنیاد، مؤسسه و....)
  • سطح روابط و مناسبات فرهنگی
  • عرصه‌های فعالیت (رسانه‌ای‌، تبلیغی‌، هنری‌، آموزشی‌، پژوهشی، انتشاراتی و......)
  • نوع و گستره مخاطبان
  • شیوه‌ها، روش‌ها و ابزارهای فعالیت
  • حجم و گستردگی فعالیت
  • میزان نفوذ و تأثیرگذاری

­فعالیت فرهنگی روسیه در بلاروس

   فعالیت فرهنگی روسیه در بلاروس توسط مؤسسه "مرکز علم و فرهنگ روسی" (نمایندگی سازمان "روس سوترودنیگِستو" در بلاروس) انجام می گردد.

   نمایندگی "روس سوترودنیگِستو" از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ در سفارت روسیه در بلاروس فعالیت می کرد. پس از آن اولین دفتر نمایندگی این سازمان در بلاروس در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. در سال ۲۰۱۴ دفتر "مرکز علم و فرهنگ روسی" در شهر برست و در سال ۲۰۱۶ در شهر گومل افتتاح گردید. هماهنگی اقدامات این سازمان با دیگر نمایندگان سازمان های روسی و استفاده از مکانیزم منابع دیپلماسی عمومی در دستور کار"روس سوترودنیگِستو" می باشد. حمایت از زبان روسی، آموزش و تبلیغ آن و ترویج ادبیات و فرهنگ روسی، بخش مهمی از فعالیت های این مرکز می باشد. ترویج و تبلیغ آموزش در روسیه نیز جزو وظایف این مرکز است. با دعوت این مرکز، فعالان سیاسی و اجتماعی، نمایندگان علم و فرهنگ، گروه های موسیقی و ... روسی، برای شرکت در برنامه های مختلف به کشور بلاروس می آیند.

فعالیت فرهنگی "مرکز علم و فرهنگ روسی":

- نمایش بهترین فیلم های روسی در محل مرکز (هفته ای یک بار (روز سه شنبه ساعت ۱۶.۰۰) به صورت رایگان)،

- پخش اجرای نمایش های آنلاین،

- برگزاری نمایشگاه های هنری، عکس و ... ( نمایشگاه های پیش بینی شده: "نمایشگاه کتاب روسی"( ۳۰ سپتامبر ۱ اکتبر)، نمایشگاه "آموزش در روسیه" "( ۳۰ سپتامبر ۱ اکتبر)،

- برگزاری کنفرانس ها،

- برگزاری مسابقات (شعر درباره جنگ، "نسل جدید برای صلح"، "جنگ با چشمان هنرمندان")

کتاب خانه مرکز: کتاب خانه مرکز دارای ۵۰۰۰ جلد کتاب با محتوای مختلف (کتاب های آموزشی، ادبیات کلاسیک و مدرن روسی، مجلات و ...) می باشد.

روز های فرهنگ روسیه در بلاروس:

   معمولا در ماه ژوئن هر سال روز فرهنگ روسیه در بلاروس برگزار می گردد و بدین مناسبت هنرمندان معروف روسی به بلاروس دعوت می شوند. همچنین، گروه های موسیقی سنتی، رقص ملی روسی و .... در این برنامه شرکت می کنند. نمایندگان "روس سوترودنیگِستو"، خانه مسکو در بلاروس و نمایندگانی از دانشگاه های روسیه نیز طی سالیان اخیر در روز فرهنگ روسیه در بلاروس حضور داشتند.

روز فرهنگ الهی روسیه در بلاروس:                                  

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ روز فرهنگ الهی روسیه در بلاروس برگزار شد. کتابخانه ملی و خانه مسکو در بلاروس محوطه اصلی برنامه بود. میزگرد های تخصصی، نمایشگاه ها، نشست ها و برنامه های دیگر در چارچوب این برنامه فرهنگی پیش بینی شده بود.

صفحات روسیه در شبکه های اجتماعی:

روس سوترودنیگِستو

https://www.facebook.com/rossotrudnichestvo.minsk/

https://www.instagram.com/rcnkminsk/

خانه مسکو در مینسک

    https://www.facebook.com/mkdcminsk/

https://www.instagram.com/dommoskvyvminske/

برای شناخت بیشتر از عمق نفوذ فرهنگی روسیه در بلاروس، مطالب ذیل برای مطالعه پیشنهاد می شود: 

· تقویت مناسبات فرهنگی بلاروس با روسیه بر اساس موافقتنامه دولت اتحاد، یکی از موضوعات مطرح و پرچالش در فضای فرهنگی بلاروس می باشد. در اینجا به تعدادی از اخبار حول این موضوع  اشاره می گردد:

- نمایندگان مجلس بلاروس و روسیه در مینسک به بحث و گفتگو درباره همکاری های فرهنگی پرداختند. سمینار دائمی وابسته به مجمع پارلمانی اتحاد بلاروس و روسیه درباره مسائل سازماندهی دولت اتحاد در طی دور روز در پایتخت بلاروس برگزار شد. یلنا آفاناسیوا، رئیس کمیسیون مجمع پارلمانی در حوزه سیاست اجتماعی، علوم، فرهنگ و مسائل علوم انسانی و عضو کمیسیون شورای فدراسیون قانون گذاری و ساماندهی دومای دولتی روسیه اظهار داشت که بلاروس و روسیه باید همکاری در حوزه فرهنگ، آموزش و سیاست اجتماعی را تقویت کنند.

- روسیه به بلاروس پیشنهاد داد تا به پروژه "استاندارد فرهنگی" بپیوندد. الگا گرمانووا، عضو کمیته دومای دولتی در زمینه فرهنگ، و عضو کمیسیون مجمع پارلمانی در حوزه سیاست اجتماعی، علوم، فرهنگ و مسائل علوم انسانی در روز ۲۴ اکتبر در مینسک اظهار داشت که بلاروس می تواند به اولین پروژه بزرگ "استاندارد فرهنگی" که در روسیه در حال اجرا می باشد، بپیوندد. به گفته وی، در حال حاضر در روسیه ۱۲ پروژه ملی در حال اجرا است که برای آن ها بودجه های کلانی تخصیص داده شده است، و برای اولین بار پروژه "فرهنگ" اجرایی شده است. در چارچوب آن پروژه "استاندارد فرهنگی"قرار دارد که در آن مطالعه میراث فرهنگی روسیه و جهان توسط دانش آموزان مد نظر می باشد.

- "استاندارد فرهنگی" چیست: "از کودکان به سراغ بزرگسالان خواهیم رفت". این فعلا یک پروژه ابتدایی است که دانش آموزان روسی را در جهت جریان اطلاع رسانی رو به رشد هدایت می کند، اما در آینده می تواند با آثار بلاروسی تکمیل شود و در مرزهای دولت اتحاد گسترش یابد. الگا گرمانووا، عضو کمیته دومای دولتی فدراسیون روسیه و عضو کمیسیون مجمع پارلمانی سیاست اجتماعی و جوانان، علوم، فرهنگ و مسائل علوم انسانی می گوید: "ما ۷ شاخه، چون تئاتر، سینما، هنر، ادبیات، هنر ملی، و معماری را انتخاب کرده ایم... دانش آموزان باید بدانند که این چیست، تا بتوانند گونه باارزشی از شخصیت با جهان بینی وسیع و محور معنوی محکمی را شکل دهند".

- مانیلووا - مزنتسف: نزدیکی فرهنگی رو به رشد بلاروس و روسیه. آلا مانیلووا، معاون وزیر فرهنگ روسیه و دیمیتری مزنتسف، سفیر فدراسیون روسیه در بلاروس از همایش "اشتراک تاریخی، فرهنگی و معنوی ملت های روسیه و بلاروس" گفتند. این عنوان، موضوع اصلی همایشی بود که در پایتخت بلاروس برگزار شد. درگفتگویی در رادیو "اسپوتنیک" درباره اهداف، وظایف و اولین نتایج این رویداد مهم صحبت شد، میهمانان این استودیو، دو شخصیت یادشده بودند.

-  مانیلووا خاطر نشان کرد: "این یک پروژه جامع و بزرگ است. این همایش توسط ما و با هدف مهمی چون یافتن نقاط تلاقی جدید برای کار مشترک در آینده و در حقیقتی نو سازماندهی می شود و این حقیقت آن است که نزدیکی فرهنگی روزافزون ما در حال اتفاق است و افق های کاملا جدیدی از همکاری در حال گشایش می باشد".

-  به گفته دیمیتری مزنتسف، سفیر روسیه، برنامه غنی این همایش متوجه اشتراکات تاریخی ملت های روسیه و بلاروس است. کافی است از نویسندگانی چون دانیل گرانین و آلس آدموویچ یاد کنیم که غم و اندوه و دلاوری های لنینگراد در محاصره را پشت سرگذاشتند و بی آنکه خواننده را با جزییات وحشت انگیز آن روزها بترسانند، در مرز واقعیت باقی ماندند. وی گفت که برنامه روزهای فرهنگ روسیه به مدت یک ماه در بلاروس ادامه خواهد یافت.

- این مراسم در روز ۲۰ سپتامبر در پایتخت بلاروس در نشستی جامع در خصوص اشتراک های تاریخی دو ملت افتتاح شد. به گفته دیمیتری مزنتسف، سفیر فدراسیون روسیه، سنت بلاروسی، لایه ای از فرهنگ اسلاوی است. وی اظهار داشت: "همکاری متقابل در چهارچوب روابط دو کشور، میلیون ها شهروند بلاروسی و روسی را در حوزه فرهنگ و علوم انسانی غنی تر می کند. این امر همچنین به ما نشان می دهد که سنت چند صد ساله بلاروس ها تا چه اندازه چند بعدی، متنوع و دارای آغوش باز و مهربان است...". به عقیده او، افرادی که به لحاظ معنوی رشد کرده اند، آمده اند تا دستی را به یاری در معبد، کلیسا، و یا مسجد دراز کنند. آن ها افرادی هستند که زندگی غنی تری را نسبت به کسانی دارند که می توانند تنها در درون خود را ببینند و گام هایی مغرضانه بردارند، بدون آنکه به این موضوع توجهی داشته باشند که دنیای اطراف بدون مشکل، دنیایی شادتر می شود.

· مروری بر چالشهای موجود در حوزه زبان بلاروسی و روسی در فضای فرهنگی و اجتماعی بلاروس،

- اولین کنگره بین المللی زبان بلاروسی در مینسک برگزار شد. بیش از ۶۰ دانشمند بلاروس شناس از بلاروس، روسیه، اوکراین، لهستان، چک، و لیتوانی در اولین کنگره بین المللی زبان بلاروسی که در روز پنجشنبه، ۳۱ اکتبر در آکادمی ملی علوم بلاروس برگزار شد، شرکت کردند. کنگره "زبان بلاروسی، ارزش تاریخی و فرهنگی ملت و دولت" به مناسبت ۹۰ سالگی تاسیس یکی از قدیمی ترین انستیتوها در سیستم آکادمی ملی علوم (انستیتوی زبانشناسی "یاکوب کولاس") برگزار شد.

- مخالفت وزیر فرهنگ بلاروس با هرگونه اقدام اداری برای تعمیم زبان بلاروسی

- یوری بوندار در برنامه "مارکوف. موضوعات غیرشخصی". درباره رواج زبان بلاروسی گفتگو کرد. او در مصاحبه خود خاطر نشان کرد که بلاروسها باید زمانی به زبان خود صحبت کنند که "این نیاز را احساس کنند". مارکوف و بوندار همچنین در طی بحث خود به جملات رئیس جمهور این کشور در زمان "گفتگوی طولانی" تاکید داشتند: به گفته الکساندر لوکاشنکو: بلاروس از این موضوع که دو زبان دولتی دارد، هیچ چیزی را از دست نمی دهد، گذشته از آن، زبان بلاروسی باید مورد حمایت قرار گیرد، و ما این حمایت را می بینیم، و در حال حاضر آن را به معنای واقعی کلمه در همه جا می بینیم. رهبر بلاروس در عین حال اظهار داشت که برخی همسایه های ما "کمی با نگرانی به این موضوع می نگرند که در کشور زبان بلاروسی مورد حمایت قرار می گیرد"، و آن ها این پدیده را پیدایش ناسیونالیسم تلقی می کنند.

- وزیر فرهنگ نیز از سوی خود این اظهارات را تکمیل کرد: این مسئله در سطح درک اجتماعی قرار دارد و به سرعت تغییر نمی کند. ما زمانی شروع به صحبت کردن به بلاروسی می کنیم که هر یک ازما این نیاز را احساس کند، یعنی میان زبان های دولتی انتخاب ما به جانب بلاروسی باشد. وزیر فرهنگ تاکید کرد که هیچ کس نیاز به انقلاب و دگرگونی و همچنین اقدامات اداری برای تعمیم زبان و شوک درمانی (که امری ناخوشایند است) ندارد.

- لوکاشنکو در برنامه آمارگیری جمعیت، بلاروسی را زبان مادری خواند. رئیس جمهور بلاروس به هنگام تکمیل پرسشنامه آمار از زبان روسی استفاده می کرد، اما بلاروسی را به عنوان زبان مادری نام برد.

- "ماکی": "اگر ما دوست داریم ملت را حفظ کنیم،  باید به زبان بلاروسی توجه بیشتری داشته باشیم". " ولادیمیر ماکی"، وزیر امور خارجه بلاروس، به خبرنگاران اعلام کرد که نیاز به افزایش اعتبار و حیثیت زبان بلاروس داریم. وی خاطرنشان ساخت که در بلاروس به زبان بلاروسی کمتر صحبت می‌کنند، به این دلیل باید توجه خاصی به زبان بلاروسی مبذول گردد. او خاطرنشان ساخت که این بدان معنا نیست که بلاروس بر علیه روسیه یا زبان روسی است. وی یادآوری کرد: " در بلاروس ۲ زبان رسمی است: بلاروسی و روسی. و زبان روسی ‌زبان رسمی دوم است".

- پوتین در کاخ کرملین به سیاستمدار بلاروسی مدال پوشکین اعطا کرد. در روز ۴ نوامبر به مناسبت اتحاد ملت ها نیکلای سرگییف، سیاستمدار بلاروسی، و نماینده نهاد کشورهای مستقل مشترک المنافع در بلاروس این جایزه را دریافت، و خاطر نشان کرد: "این جایزه برای ما در بلاروس دارای اهمیت بسیار است، زیرا فرهنگ روسی و زبان روسی برای بلاروس بیگانه نیست".

فعالیت فرهنگی کشور چین در بلاروس

   روابط دو کشور بلاروس و چین استراتژیک خوانده می شود. تعاملات پر رنگ سیاسی، نظامی، اقتصادی و علمی بین دو کشور، همگی حکایت از عمق و اهمیت روابط دوجانبه در نزد هر دوسوی این رابطه دارد. سرمایه گذاری  شرکت های معتبر چینی در پروژه های مختلف در بلاروس نظیر مشارکت در طراحی و راه اندازی پارک علمی و فناوری "سنگ بزرگ" در حومه شهر مینسک با هدف جذب سرمایه های خارجی بر اساس گسترش صنایع اقتصادی دانش بنیان، تبادل هیئت های علمی و دانشگاهی چینی و بازدیدهای مکرر از دانشگاههای بلاروس و متعاقب آن انعقاد قراردادهای همکاری بین مراکز همتا، نصب تندیس مشاهیر ادبی بلاروس نظیر یانکا کوپالا در دانشگاه های چین، حضور زبان چینی در تابلوهای فرودگاه بین المللی شهر مینسک و حضور و رژه یگانهای نظامی ارتش چین در مراسم سالانه روز استقلال بلاروس در کنار یگانهای نظامی بلاروسی، همگی موید روابط عمیق دو کشور در تمامی عرصه هاست. بر همین اساس، تعداد مراسم و برنامه های فرهنگی چینی در بلاروس متنوع بوده و آموزش زبان چینی در بلاروس نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. ترجمه و انتشار آثار مختلف ادبی، سیاسی و فرهنگی چینی به زبان بلاروسی و متقابلا ترجمه برخی آثار برگزیده ادبیات بلاروسی به زبان چینی از فعالیتهای مهم و تاثیرگذار چین در بلاروس می باشد.

مرکز فرهنگی چین در بلاروس

   مرکز فرهنگی چین در بلاروس مکانی برای برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی است. این مرکز در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده است. توسعه همکاری در زمینه فرهنگی و گردشگری چین بخش مهمی از فعالیت های این  مرکز است. آموزش زبان چینی نیز جزء وظایف این مرکز است. در حال حاضر، مرکز در شبکه های اجتماعی فعال بوده و در همین ارتباط تور مجازی با محتوای عکس و فیلم درباره چین، در فیسبوک برگزار می کند.

https://www.facebook.com/cccminsk/

آموزش زبان چینی در بلاروس

   با توجه به روابط دو کشور، تدریس زبان چینی در بلاروس در سطحی بسیار بالا قرار دارد. زبان چینی علاوه بر اینکه در برخی از مدارس بلاروس تدریس می شود، در دانشگاه های مختلف این کشور نیز رایج است. در سال ۲۰۱۸ در دانشگاه دولتی زبان شناسی بلاروس (اینیاز)، دانشکده فرهنگ و زبان چینی افتتاح شد. در دانشگاه دولتی بلاروس و دانشگاه های دیگر نیز، زبان چینی به شکلی جدی تدریس می گردد. "انستیتوی کنفوسیوس" یکی از سازمان های آموزش زبان چینی در سراسر جهان است. حد اقل در ۳ دانشگاه دولتی بلاروس، دفاتر نمایندگی این انستیتو فعال بوده و برنامه های مختلف فرهنگی در آن برگزار می شود.  

رسانه بلاروسی به زبان چینی:

   "بلتا"، خبرگزاری رسمی بلاروس، صفحه ای به زبان چینی دارد. بدین ترتیب، اخبار مهم بلاروس برای خوانندگان چینی ترجمه می شود. رادیو بین المللی بلاروس نیز، دارای برنامه های مخصوصی به زبان چینی است.

برگزاری روز های فرهنگی چین در بلاروس

   برگزاری روز های فرهنگ چین در بلاروس به سنت سالانه تبدیل شده است اما کشور چین نه فقط روز های فرهنگی خود را برگزار می کند بلکه جشن سال نوی چینی و روز انستیتوی کنفوسیوس نیز هر ساله در بلاروس برگزار می گردد.

کلوب فرهنگ چینی

در کتاب خانه شهر مینسک در بخش ادبیات خارجی، کلوب فرهنگ چینی فعال است. هفته ای یک بار در روز یکشنبه علاقمندان می توانند با فرهنگ چینی به صورت رایگان آشنا شوند. مردم چینی ساکن مینسک نیز برای شرکت در برنامه های این کلوب دعوت می شوند. هدف اصلی فعالیت این کلوب، تبادل فرهنگی است.

فعالیت فرهنگی کشور آذربایجان در بلاروس

    با توجه به حضور هر دو کشور آذربایجان و بلاروس در اردوگاه اتحاد جماهیر شوروی سابق، روابط آنها از پیشینه مشترک و شقوق مختلفی برخوردار می باشد. مسلمانان شیعه آذری در بلاروس، بخشی از جامعه ۳۰ تا ۵۰ هزار نفری مسلمانان این کشور را تشکیل داده و دارای مساجد و تکایایی برای عبادات و گردهم آیی های مذهبی خود می باشند. سفارت آذربایجان در این اماکن حضوری پررنگ و محسوس داشته و از این رهگذر به تقویت نفوذ خود در میان طیف های همسو با سیاستهای آذربایجان می پردازد. از طرف دیگر، بخش بزرگی از بازار اقتصادی بلاروس در حوزه میوه و سبزیجات و نیز فروشگاههای بزرگ زنجیره ای مواد غذایی "کارونا" در سیطره بازرگانان آذربایجانی می باشد. این موارد خود زمینه بسیار مثبتی برای بسط و گسترش نفوذ فرهنگی آذربایجان، فراهم کرده است.

  توافق نامه همکاری فرهنگی بین بلاروس و آذربایجان در سال ۱۹۹۶ به امضا رسید که این توافقنامه مبنای حقوقی روابط دو کشور در حوزه فرهنگ می باشد. بهترین نمونه همکاری بین بلاروس و آذربایجان بین گروه های تئاتری است. تئاتر اپرا و باله آکادمیک جمهوری آذربایجان و تئاتر ملی باله و اپرای بلاروس در سال ۲۰۱۱ تفاهم نامه همکاری امضاء کردند. نمایندگان حوزه فرهنگی آذربایجان در جشنواره های مختلف بلاروس همچون "لیستاپاد"، "اسلاویانسکی بازار"، گرودنو و ....  شرکت می کنند.

برگزاری شب های شعر نیز یکی از پروژه های فرهنگی آذربایجان در بلاروس به شمار می رود. برگزاری ۶۵۰ امین سالگرد "نسیمی"، شاعر بزرگ آذربایجان با حضور سفیر آذربایجان، نمایندگان وزارت فرهنگ بلاروس، سفرا و دیگر مقامات از این جمله است.

روز های فرهنگ  آذربایجان در بلاروس

   در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ در شهر مینسک روز فرهنگ آذربایجان برگزار شد. موسیقی، رقص های ملی و عرضه غذاهای سنتی جزء برنامه های روز فرهنگ آذربایجان بود.

شبکه های اجتماعی آذربایجان در بلاروس                         

https://twitter.com/azembassy_minsk

https://www.facebook.com/www.azembassy.by/

"ناتیو" مرکز فرهنگی اسرائیل (وابسته به سفارت اسرائیل در بلاروس)

   سازمان "ناتیو" در سال ۱۹۵۲ تاسیس شده است. اهداف اصلی: تقویت مناسبات دوجانبه بین اسرائیل و دیاسپورا و گسترش خودآگاهی یهودی بین نمایندگان آن. فعالیت سازمان "ناتیو" در مراکز فرهنگی اسرائیل در کشور های اتحاد شوروی سابق انجام می گردد. کارمندان این مراکز با یهودیان بومی و کسانی که حق بازگشت به اسرائیل را دارند، در ارتباط می باشند. این مراکز فرهنگی همچنین محل برگزاری برنامه های آموزشی، ملاقات ها و ... است.

پروژه ها برای جوانان:

- تاگلیت (سفر رایگان کوتاه مدت به اسرائیل برای یهودیان (۱۸ تا ۲۶ سال )

- ماسا (برنامه آموزشی بلندمدت برای یهودیان (۱۸ تا۳۰ سال )

- کلوب جوانان

- "روشن فکران آینده"

- تربیت لیدرها

- مراکز آموزش زبان عبری

https://www.facebook.com/icc.minsk

بخش فرهنگی و آموزشی سفارت اسرائیل در بلاروس

   بخش فرهنگی و آموزشی سفارت اسرائیل در بلاروس به برقراری مناسبات دو جانبه در حوزه های فرهنگی و آموزشی کمک می کند. سفارت در همکاری با سازمان های فرهنگی، برنامه های زیادی برگزار می کند. کنسرت ها، نمایش ها ، کنفرانس ها، نمایشگاه ها، برنامه های فرهنگی و ... از این جمله هستند.

برگزاری روزهای فرهنگی در بلاروس

   در پاییز سال ۲۰۱۹، برای چهارمین مرتبه در مینسک، روز های فرهنگی اسرائیل در بلاروس برگزار شد. دبیر اول سفارت اسرائیل در این مراسم افتتاحیه حضور یافته و سخنرانی کرد. طبق سنت در این جشنواره یهودیان بلاروس از نقاط مختلف کشور شرکت کردند.

روابط اسرائیل و بلاروس

   بلاروس و اسرائیل مناسبت ها و ارتباطات تاریخی دارند. تعداد زیادی از هنرمندان معروف بلاروس یهودی بودند. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی سابق، تعداد زیادی از یهودیان بومی به اسرائیل رفتند. تا سال ۲۰۱۰ در بلاروس حدود ۱۳۰۰۰ نفر یهودی زندگی می کردند. در بلاروس ۲ مدرسه و ۴ کودکستان یهودی هست. علاوه بر این، در مینسک در سال ۲۰۰۲ موزه تاریخ و فرهنگ یهودیان بلاروس افتتاح شد. این موزه تحت سرپرستی "اتحاد انجمن های یهودیان بلاروس" فعالیت می کند.

 اتحادیه گروه های اجتماعی و انجمن های یهودی بلاروسی، اهداف، وظایف و جهت گیری ها

اتحادیه گروه های اجتماعی و انجمن های یهودی بلاروسی در ماه آوریل سال ۱۹۹۱ تاسیس شده است و از جمله اهداف اصلی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Ø احیای وجوه مشترک فرهنگی و ملی یهودیان در جمهوری بلاروس؛

Ø دفاع از شرافت و شایستگی ملی اعضای گروه های اجتماعی عضو این اتحادیه،

Ø فعالیت های خیریه.

این اتحادیه شامل سازمان های زیر می باشد:

· سازمان اجتماعی خیریه زنان یهودی "کشر"؛

· گروه اجتماعی "جماعت فرهنگی یهودی "امونا"؛

· گروه اجتماعی "مرکز فرهنگی دانشجویی یهودیان "گیلل"؛

· گروه اجتماعی یهودیان بلاروس (گروه سابق اسرای یهودی و اردوگاه های کار اجباری نازی ها که در سال ۱۹۹۱ تاسیس شده بود)؛

· سازمان خیریه اجتماعی یهودیان "هسد رهامیم"؛

· بنیاد "هولوکاست" (شهر مینسک)؛

· گروه اجتماعی "خیریه یهودیان شهر بوبرویسک "رهامیم"" و غیره.

اتحادیه یهودیان دارای جماعت هایی در شهرهای بارانوویچی، بوبرویسک، باریسوف، برست، ویتبسک، گومل، گرودنا، کالینکوویچی، لیدا، ماگیلیوف، موزیر، اورشا، پینسک، پولوتسک، رچیتسا، اسلوتسک و سالیگورسک نیز می باشد.

وظایف اصلی این اتحادیه عبارت است از:

- هماهنگی نیروهای برخی از سازمان ها و شهروندان در حوزه مساعدت و همکاری با آموزش یهودیت، نیروهای اعضای گروه های اجتماعی جزء اتحادیه و اعضای خانواده های آن ها، مطالعه ارزش های فرهنگی، معنوی و ملی؛

- معرفی علایق سازمان های اجتماعی یهودی عضو این اتحادیه و ارگان های دولتی و مدیریتی؛

- برقراری ارتباط مستقیم با سازمان های اجتماعی دولت اسرائیل و دیگر کشورها؛

- همکاری متقابل با سازمان های یهودی دیگر کشورها در مسائل مرتبط با تبادل علمی و فرهنگی و بررسی سنت های ملی و غیره؛

- مساعدت در امر ایجاد سازمان های اجتماعی یهودی جدید در جمهوری بلاروس.

جهت گیری فعالیت های این اتحادیه در زمینه های زیر می باشد:

ü حمایت و پشتیبانی در اجتماع؛

ü برنامه های آموزشی و روشنفکری؛

ü فعالیت علمی-تحقیقاتی؛

ü برنامه های فرهنگی؛

ü حفظ یادبود هولوکاست؛

ü فعالیت اطلاع رسانی- انتشاراتی؛

ü همکاری بین المللی؛

ü بررسی ضد یهودیت.

این اتحادیه با سازمان های اجتماعی و دولتی جمهوری بلاروس همکاری متقابل دارد و عضوی از شورای اتحادیه حقوق اقلیت های ملی وابسته به کابینه وزرای جمهوری  و همچنین جزیی از مرکز فرهنگ های ملی جمهوری بلاروس می باشد. چرنیتسکی ولادیمیر لئانیدوویچ به عنوان رئیس اتحادیه فعالیت می کند. این مرکز دارای یک روزنامه با نام "آویو" و یک مجله بین المللی یهودی با عنوان "میشپوخا" می باشد.

نمونه هایی از فعالیت های یهودیان در بلاروس در سال ۲۰۱۹ (به نقل از رسانه های بلاروس)

در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۹، ولادیمیر چرنیتسکی، رئیس اتحادیه و ویکتوریا برومینا، مدیر کل آن در نشست مجمع عمومی کنگره یهودیان اروپا شرکت کردند. در این مجمع درباره پروژه های مثبت و فوق العاده طراحی شده در سراسر اروپا در جهت سعادت ملت یهود به بحث و گفتگو پرداختند.

باریس ایزیدوروویچ گرستن، معاون اول این اتحادیه، خبرنگار تلویزیون و شخصیت برجسته و منحصربفرد، در ماه ژانویه شایسته دریافت جایزه ریاست جمهوری بلاروس با نام "المپیک ورزشی ۲۰۱۸ بلاروس" شد.

گردهمایی برای گرامیداشت قربانیان هولوکاست در نزدیکی مجموعه یادبود "یاما" ("چاه").

در روز ۱ مارس در مینسک از قربانیان هولوکاست یاد شد. ۷۷ سال پیش در این مکان اشغالگران آلمانی شدیدترین عملیات شکنجه خود را انجام دادند. فاشیست های آلمانی ۵۰۰۰ یهودی را از بین بردند که در میان آن ها ۲۰۰ کودک از یتیم خانه ها نیز بودند. در حال حاضر در آنجا مجموعه یادبودی وجود دارد. مدت ها در دوران شوروی این فضا تنها یادبود قربانیان هولوکاست بود. روسای سازمان های بین المللی یهودیان و نمایندگان دیپلماتیک نیز برای گرامیداشت کشته شدگان می آیند. این مراسم، شاهدان آن زمان این واقعه وحشتناک (زندانیان محله های یهودی نشین و وتران های جنگ) را نیز گرد هم آورد.

یکی دیگر از فعالیت های یهودیان برگزاری فستیوال بین المللی "پوریمشپیل" در ویتبسک است.

   کنسرت بزرگ این فستیوال بر روی سن تئاتر درام "یاکوب کولاس" آکادمی ملی برگزار شد. در این برنامه، گروه های هنری از کلوپ های جوانان اروپایی از کشورهای روسیه، اوکراین، بلاروس و دیگر کشورها شرکت کردند. این فستیوال توسط اتحادیه "جماعت یهودیان" استان ویتبسک با حمایت بنیاد علوم انسانی هلندی یهودی، اتحادیه گروه ها و انجمن های اجتماعی یهودی، نمایندگی یهودی برای اسرائیل، اتحادیه جهانی یهودیت پیشرفته، مرکز فرهنگی اسرائیل وابسته به سفارت اسرائیل در بلاروس، سازمان بین المللی دانشجویی یهودی و نمایندگی بنیاد "آوی های"، برگزار شد. همچنین کنفرانس بین المللی آموزشی تحت عنوان "لیمود" از ۳ لغایت ۵ می سال ۲۰۱۹ توسط اتحادیه یهودیان به اجرا در آمد.

ارتباطات فرهنگی در روابط بین بلاروس و اسرائیل نقش مهمی ایفا می کند.

این جمله از اظهارات ولادیمیر اسکورتسوف، سفیر بلاروس در اسرائیل در مراسم اهدای جوایز برندگان جشنواره- مسابقه بین المللی "موسیقی صلح" است. در این مسابقه هنری که در هفت بخش در اورشلیم برگزار شد، موسیقی دانانی در سنین ۶ تا ۳۶ سال به نمایندگی از کشورهای استرالیا، بلاروس، آلمان، اسرائیل، چین، مولداوی، روسیه، لهستان و سنگاپور شرکت کردند. ابتکار برگزاری این برنامه از سوی انستیتوی گسترش هنر "تیتورا"ی اسرائیل است که ریاست آن بر عهده الی رایخلین، فارغ التحصیل آکادمی دولتی موسیقی بلاروس می باشد. الگا پوپووا از آکادمی دولتی موسیقی بلاروس برنده جایزه درجه اول در بخش "پیانو" شد. در دو بخش دیگر جوایز از آن دانشجویان چینی در حال تحصیل در بلاروس شد. ولادیمیر اسکورتسوف تاکید کرد که "چنین مسابقات بین المللی ای نه تنها از نقطه نظر به نمایش گذاشتن استعدادهای جدید و رواج موسیقی کلاسیک، بلکه به لحاظ ایجاد و گسترش روابط دوستانه میان نمایندگان جوان کشورهای مختلف در چارچوب گفتگوی فرهنگ ها دارای اهمیت بسیار است".

وی همچنین توجه خاصی به تاریخ چندین قرنی همسایگی خوب بلاروس ها و یهودیان داشت. این سفیر خاطر نشان کرد که "سرزمین بلاروس به شخصیت های برجسته یهودی در حوزه فرهنگ، همچون الییزر بن اییگود، پیشگام در زمینه احیای یهودیت، لازار مییر، بنیانگذار "هالیوود"، هنرمندانی چون مارک شاگال و خاییم سوتین و آیزیک عظیموف نویسنده داستان های علمی- تخیلی، صلح و دوستی را هدیه داده است. الی رایخلین، برگزار کننده جشنواره و مسابقه، پیانیست و رهبر ارکستر به پاس تلاش در جهت توسعه روابط در حوزه هنر موسیقی از سوی سفارت بلاروس در اسرائیل، مورد تقدیر قرار گرفت.

فعالیت فرهنگی آمریکا در بلاروس

   روابط بین بلاروس و آمریکا در طول تاریخ بلاروس مستقل، مراحل مختلفی را تجربه کرده است. فعالیت فرهنگی رسمی آمریکا توسط سفارت این کشور در بلاروس انجام می شود. در حال حاضر، سطح روابط بین دو کشور افزایش یافته و به همین دلیل، برنامه های آموزشی و فرهنگی آمریکا در بلاروس گسترش بیشتری پیدا کرده است.  

   در سفارت آمریکا در بخش فرهنگی مرکز اطلاع رسانی فعال است. هدف اصلی این مرکز ارایه اطلاعات درباره آمریکا است به نحویکه برای دانش آموزان، دانشجویان، کتاب خانه ها و متخصصین حوزه زبان انگلیسی، اطلاعات مورد نیاز را ارایه می دهد. اطلاعات درباره آمریکا با ارسال درخواست به ایمیل سفارت یا از طریق شبکه های اجتماعی به شکل رایگان ارائه می گردد. علاوه بر این، اطلاعات مورد نیاز در ۱۱ کتاب خانه بلاروس از جمله کتاب خانه های استان ها، موجود  است.

   یکی از پروژه های مهم فرهنگی سفارت، حفاظت میراث فرهنگی است. در این مسابقه سازمان های غیر دولتی، موزه ها و ... شرکت می کنند. حمایتها (گرانت ها) به موضوعات زیر اختصاص داده می شوند: بازسازی ساختمان های تاریخی، ارزیابی مجموعه های تاریخی، حفاظت سنت ها و غیره. علاوه بر این، سفارت آمریکا برنامه های تبادل فرهنگی، دانشجویی و ..  را نیز انجام می دهد.

پس از شروع گسترش ویروس کرونا، سفارت آمریکا از پروژه های آنلاین نیز حمایت می کند. بطور مثال، پروژه حمایت از جشنواره فیلم های مستند از این جمله است.

شبکه های اجتماعی:

https://www.facebook.com/usembassy.minsk/

https://vk.com/usembby

همکاری فرهنگی لهستان و بلاروس

   همکاری فرهنگی لهستان و بلاروس، دارای شاخه های مختلفی است. از جمله کمیسیون موضوعات میراث تاریخی و فرهنگی که یکی از معاونان وزارت فرهنگ هر یک از دو کشور، در راس آن کمیسیون است. علاوه بر این، انستیتوی لهستانی در مینسک، مسئول اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی است. این انستیتو سازمانی دیپلماتیک است که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شد و وظیفه اصلی آن، اجرای برنامه ها و پروژه هایی در زمینه دیپلماسی فرهنگی و عمومی به شرح ذیل می باشد:

 - برگزاری سمینار ها و کنفرانس های علمی،

- برپایی نمایشگاه های تاریخی و هنری،

- برپایی کنسرت های موسیقی کلاسیک و معاصر،

- نمایش های گروه تئاتری لهستانی،

- نمایش شاهکار های سینمایی،

- انتشار ترجمه های ادبیات هنری و علمی از زبان لهستانی به زبان بلاروسی.

برگزاری کلاس های آموزش زبان لهستانی نیز جزء فعالیتهای انستیتوی لهستانی است.

رادیو لهستانی به زبان بلاروسی: https://www.polskieradio.pl/۳۹۶

سایت فرهنگ لهستانی به زبان روسی:  https://culture.pl/ru

شایان ذکر است که روز فرهنگی لهستان در بلاروس یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی در بلاروس است.

فعالیت فرهنگی هندوستان در بلاروس

   فعالیت اصلی فرهنگی و آموزشی هندوستان در بلاروس، توسط سفارت هندوستان در بلاروس و به خصوص شورای روابط فرهنگی هند (ICCR  ) انجام می گردد. ترجمه کتاب "ریگ وِدا" از زبان سانسکریت به زبان بلاروسی، ترجمه شعر از هندی به روسی و پروژه های دیگر، جزء دستاورد های فرهنگی هندوستان به حساب
می آیند. گروه های فرهنگی با حمایت ICCR ، برنامه های متنوع فرهنگی در شهر های مختلف بلاروس اجرا می کنند. رقص سنتی بخش مهمی از فرهنگ هندوستان است. به همین دلیل، با پشتیبانی ICCR کلاس های آموزشی رقص هندی در بلاروس برگزار می شود.

برگزاری روز بین المللی یوگا به یکی از سنت های مهم تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۹، پنجمین دوره آن با حضور حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر برگزار شد.

ظرف سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰،  پانزده دوره آموزشی کوتاه مدت "برنامه همکاری فنی و اقتصادی هند"   Indian technical and economic cooperation program)ITEC) در کشور هند برگزار شد و ۳۱۱ کارشناس از بلاروس در این دوره ها شرکت کردند.

در سال ۲۰۱۷ اولین مرکز هند شناسی در دانشکده روابط بین الملل دانشگاه دولتی بلاروس (بگئو) با حمایت سفارت هندوستان در بلاروس افتتاح شد. آموزش زبان هندی یکی از فعالیت های این مرکز است.

مرکز فرهنگی هندی

   مرکز فرهنگی هندی با حمایت سفارت هندوستان در بلاروس افتتاح شد. اما این مرکز وابسته به سازمان های دولتی نیست. در این مرکز کلاس های آموزشی زبان هندی و سانسکریت، کلاس های رقص و یوگا، برگزار می شود. همچنین سفر های گروهی به هندوستان به همراه کارمندان مرکز، به اجرا در می آید. پرتال اطلاعاتی "بلاروس - هندوستان" دارای اطلاعات مفیدی درباره کشور هندوستان است.

http://indiabelarus.by/

برگزاری روز فرهنگ هندوستان در بلاروس

   هندوستان نیز مانند دیگر کشورها در بلاروس، جشنواره فرهنگی برگزار می کند. در سال ۲۰۱۸ جشنواره بزرگی با حضور هنرمندان هندوستانی شامل گروه های رقص سنتی، در قلب شهر مینسک برگزار شد.

حضور هندوستان در شبکه های اجتماعی بلاروس

https://www.facebook.com/iccbelarus

https://www.facebook.com/IndiaInBelarus/?ref=br_rs

https://www.instagram.com/indianculturecenter/

همکاری فرهنگی لیتوانی و بلاروس 

   در سال ۱۹۹۷ توافق نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش بلاروس و وزارت آموزش، پرورش و علوم لیتوانی به امضاء رسید. در سال ۲۰۰۱ قرارداد همکاری در حوزه فرهنگی امضاء شده است.

با توجه به تاریخ مشترک بلاروس و لیتوانی، همکاری فرهنگی و آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. قرارداد های دوجانبه بین سازمان های فرهنگی، موزه ها، دانشگاه ها و سازمان های دیگر امضاء و اجرا می شوند.

همکاری بین کتاب خانه های ملی دو کشور نیز جزء پروژه های مشترک فرهنگی است.

نمایشگاه های متنوع هنری لیتوانی از جمله نمایشگاه های عکس، در گالری های مختلف شهر مینسک  برگزار می شوند.

فعالیت فرهنگی پاکستان در بلاروس

   در سال ۲۰۱۵ در جریان سفر رسمی "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس به کشور پاکستان، تعدادی از اسناد همکاری در زمینه فرهنگی به امضا رسید. "پروژه ترجمه و انتشار آثار ادبیات کلاسیک بلاروس و پاکستان" یکی از پروژه های توسعه همکاری فرهنگی است.

   در سال ۲۰۱۵ در جریان سفر رسمی نخست وزیر کشور پاکستان به بلاروس، اولین بار جشنواره فیلم پاکستان در بلاروس برگزار شد. در سال ۲۰۱۹ در چارچوب اجرای برنامه های مختلف فرهنگی نیز ۳ فیلم پاکستانی در سینمای "بلاروس" به نمایش گذاشته شد. همچنین، طبق سنت در بلاروس جشنواره انبه تحت عنوان " طعم پاکستان" برگزار می شود.

در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه دولتی زبان شناسی مینسک (اینیاز) مرکز آموزش زبان اردو و فرهنگ پاکستان افتتاح شد.

در سال ۲۰۱۹ نیز پروژه فرهنگی در بلاروس اجرا شد. در این سال به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور، با حضور خانم "لینا سلیم معظم" سفیر فوق العاده و تام الاختیار پاکستان و رییس موزه ملی هنری بلاروس، تعدادی از اقلام فرهنگی از طرف کشور پاکستان به موزه اهدا شد. نقاشی، آثار خوشنویسی، تندیس های طلایی و نقره ای از جمله این آثار هستند. شایان ذکر است که نشانی سایت رسمی سفارت پاکستان در بلاروس یا هر گونه فعالیتی از این کشور در شبکه های اجتماعی، موجود نمی باشد.

 فعالیت فرهنگی کشور های عربی در بلاروس

همکاری بلاروس با عمان

   روابط دیپلماتیک بین بلاروس و عمان از تاریخ ۲۳ جولای سال ۱۹۹۲ بر قرار شد.

در روز ۱۵ مارس سال ۲۰۱۸ یادداشت همکاری بین موزه ملی تاریخ بلاروس و موزه ملی عمان و قرارداد برگزاری نمایشگاهی از مجموعه موزه ملی تاریخ بلاروس به امضا رسید.

   در جریان سفر رسمی "یوری بوندار"، وزیر فرهنگ بلاروس به عمان از ۳۱ مارس الی ۳ آوریل سال ۲۰۱۸ یادداشت تفاهمی بین وزارت فرهنگ بلاروس و وزارت میراث و فرهنگ عمان در زمینه میراث و فرهنگ به امضاء رسید.

   از روز ۱۷ تا ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۹ هیئتی از کشور عمان به بلاروس سفر کرد. حامد الدووانی، رییس کمیته آرشیو و اسناد عمان در راس این هیئت بود. جمال الموسوی، رییس موزه ملی عمان نیز در این هیئت حضور داشت. در جریان این سفر اقدامات زیر انجام شد:

-  امضای یادداشت تفاهم بین وزارت دادگستری بلاروس و اداره ملی آرشیو عمان،

-  افتتاح نمایشگاه عمان در موزه ملی هنری بلاروس،

-  مراسم اهدای کتاب از طرف وزارت میراث و فرهنگ عمان به کتاب خانه ملی بلاروس و متقابلا اهدای کتاب "فرانتسیسک سکورینا" به هیئت عمانی و

-  مراسم اهدای کتاب به مرکز زبان عربی و فرهنگ عمان و ایراد سخنرانی توسط رئیس کمیته آرشیو و اسناد کشور عمان، در محل دانشگاه دولتی بلاروس. این مرکز در سال ۲۰۱۸ در دانشکده روابط بین الملل دانشگاه دولتی بلاروس، افتتاح شد.

  از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ ژانویه سال ۲۰۱۹ سفر "آ. پِتروویچ"، رییس تئاتر ملی اپرا و باله بلاروس به عمان به منظور گفتگو درباره اجرای باله تحت عنوان "آناستاسیا" "آ. کوزنِتسوف" روی صحنه تئاتر سلطنتی مسقط، انجام شد. طرفین در خصوص گسترش همکاری در زمینه تئاتر و نمایش های باله معاصر، مذاکره کردند. سفر هیئت عمان به مینسک در سال ۲۰۲۰ برای حضور در نمایش "اسپارتاک" و آشنایی با امکانات فنی تئاتر بزرگ بلاروس پیش بینی شده است.

  از ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۹ تا ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ در موزه ملی هنری بلاروس، نمایشگاهی شامل بیش از یکصد اثر فرهنگی از موزه ملی کشور عمان تحت عنوان "عمان: مروارید شرقی. میراث صنایع دستی" برای بینندگان بلاروسی به نمایش گذاشته شد. لباس ملی، جواهرات، اسلحه و صنایع دستی ساخت عمان از جمله آثار به نمایش در آمده بود.

  یکی از مهمترین رویدادها در روابط فرهنگی دو جانبه، سفر آقای یوری بوندار، وزیر فرهنگ بلاروس و هیئت همراه به کشور عمان در چارچوب برگزاری هفته فرهنگی‌ بلاروس در عمان در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی می باشد.

   برای شرکت در برنامه های هفته تجاری بلاروس در عمان از تاریخ ۳ تا ۶ مارس سال ۲۰۲۰، سفر هیئت آکادمی علوم بلاروس و پارک فن آوری عالی، پیش بینی شد.

 فلسطین

   یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشور فلسطین، روز تولد محمود درویش، شاعر معروف این کشور به شمار می رود. روز فرهنگ فلسطین در روز ۱۳ مارس بود. از همین روی، پروژه های مختلف فرهنگی توسط سفارت فلسطین اجرا شد. انتشار مجموعه آثار شاعران بلاروس و فلسطین تحت عنوان "نور و درد وطن" یکی از پروژه های همکاری مشترک سفارت دولت فلسطین و "ماکبِل" (موسسه انتشاراتی برگزار کننده نمایشگاه بین المللی کتاب مینسک) به حساب می آید. ترجمه های شعر محمود درویش توسط "نیکولای میاتلیتسکی"، شعر نیکولای میاتلیتسکی، شعر یانکا کوپالا، ترجمه شعر "ابو صلما"، " کمال ناصر"، "فدوا توکان" و دیگران در محتوای کتاب "نور و درد وطن" ذکر شده است. علاوه بر این، شب های فرهنگی فلسطین در خانه دوستی بلاروس با کشورهای خارجی، با رقص های ملی فلسطین برگزار گردید و طی آن برنامه، آقای "خالد اریحات"، سفیر فوق العاده و تام الاختیار فلسطین در بلاروس از طرف آقای محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین، نشان "ستاره دوستی" را به خانم " نینا ایوانووا"، رئیس خانه دوستی بلاروس با کشورهای خارجی اعطاء کرد. " نینا ایوانووا"، اتحادیه دوستی" فلسطین - بلاروس" را تاسیس کرده است. در ادامه این برنامه، سفیر فلسطین، نشان فرهنگ، علم و هنر "سطح خلاقیت" را به آقای "نیکولای مِیاتلیتسکی"، اهداء کرد.

امارات متحد عربی

   سفارت امارات متحده عربی، پروژه های مختلفی در بلاروس اجرا می نماید. از جمله در سال ۲۰۱۶ پروژه افطار  دسته جمعی  در مسجد اهل سنت شهر مینسک برگزار کرد. همچنین در سال ۲۰۱۷ به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، پروژه بزرگ فرهنگی شامل نمایشگاه خوشنویسی عربی، نمایشگاه هنری، نمایش لباس های ملی و صنایع دستی و کنسرت موسیقی در فیلارمونی ملی بلاروس، به اجرا گذاشته شد.

نشانی سایت سفارت امارات متحده عربی در بلاروس                                                                                                                                   http://www.uaeembassy.by/about

قطر

   سفارت قطر در بلاروس به تازگی افتتاح شده است لیکن فعالیت های فرهنگی قطر پیش از این در بلاروس، صورت پذیرفته بود. روز های فرهنگ قطر یکی از این پروژه ها است که در سال ۲۰۱۲ با حضور مقامات فرهنگی دو کشور و با حمایت سفارت امارات متحده عربی برگزار شد. بعد از شروع فعالیت سفارت قطر در بلاروس، در فوریه سال ۲۰۲۰، روز ملی ورزش قطر برگزار شد. به گفته دبیر اول سفارت قطر، چنین پروژه هایی برای تقویت مناسبات فرهنگی بین دو کشور اجرا می شود.

سوریه

   بزرگترین پروژه در حوزه اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور سوریه و بلاروس، پروژه سفر کودکان سوری به آسایشگاه های بلاروسی است. مهم ترین اخبار در خصوص فعالیت های فرهنگی سوریه در بلاروس به سال ۲۰۰۹ باز می گردد که در آن سال، روز های فرهنگی سوریه در بلاروس برگزار شد.

کد خبر 1645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =