مادرید تنها پایتخت اسلامی اروپاست. در طول دو قرن اول عمرش، شهر کوچکی در اندلس بود. و بعدها به مدت بیش از پنج قرن از طریق اقلیت های «مودخار» و «مورها» حضور اسلامی مستمر داشت.این میراث تاریخی حتی در میان خود مردم مادرید به دلیل موانعی که برای پذیرش میراث الاندلس وجود دارد بسیار کم شناخته شده است.

madrid islamico2.jpg

اندالوس اگرچه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ و فرهنگ اسپانیا است، اما به دلیل مقاومت در برابر شناخت و نیز مدیریت بد میراث تاریخی و فرهنگی ناگفته های بسیاری دارد.

به همین دلیل بود که بنیاد مطالعات اسلامی اسپانیا (FUNCI)، مرکز مطالعات مادرید اسلامی (CEMI) را در سال 2017 تأسیس کرد. این یک فضای بین رشته ای است که هدف آن کمک به دانش و حفاظت از میراث تاریخی و اسلامی مادرید (اندلس، مودخار و مور) است. این مرکز در صدد است با روشی مناسب، این میراث را با ساخت کنونی جامعه مادرید که چند صدایی در آن به رسمیت شناخته شده است وبه تفاوت ها احترام می گذارد، مرتبط کند.

مرکز مطالعات مادرید اسلامی در آخرین نوآوری خود، نقشه تعاملی خود را ارائه می دهد که از طریق آن می توان از مهم ترین مناطق تحت پوشش اندلس و مودخار مادرید بازدید کرد. این نقشه با هدف انتشار و ترویج دانش و ایجاد دسترسی بیشتر، اکنون به انگلیسی و عربی نیز ترجمه شده است.

ترجمه نقشه بدون حمایت مشاوران مهندسی امکان پذیر نبود. یک مشاوره چند رشته ای که در بخش توسعه شهری، اخلاقی و پایدار در منطقه مادرید قدیم در مرکز این شهر کار قابل توجهی را انجام داد. به لطف این همکاری، این ابزار در دسترس همه افراد در سراسر جهان خواهد بود. میراث اسلامی مادرید دور از مرزهای آن مطالعه و شناخته خواهد شد و همچنین پل هایی بین مکان ها و فرهنگ های ظاهراً متنوع ایجاد خواهد شد.

این نمونه‌ای از نوآوری‌های فن‌آوری است که در بخش گردشگری و فرهنگی اعمال می‌شود، که از ابزارهایی مانند بازسازی سه بعدی عناصر میراث گم‌شده یا موقعیت‌یابی جغرافیایی استفاده می‌کند که امکان مکان‌یابی در زمان واقعی را بر روی نقشه در طول بازدید فراهم می‌کند.

madrid islamico1.jpg

برای این پروژه، ما با باستان شناسان و متخصصان بازسازی مجازی همکاری کرده ایم تا با در نظر گرفتن نیاز به ارزش بخشیدن به بخشی از میراث فراموش شده مادرید، نتیجه به همان اندازه دقیق و نزدیک به واقعیت باشد.

آدرس نقشه تعاملی مادرید اسلامی و نقاط اصلی آن:

https://madridislamico.org/mapa-interactivo/

مرکز مطالعات مادرید اسلامی همچنین بازدیدهایی را نیز از مناطق تاریخی این شهر که رد پای دوران اسلامی در آنها به خوبی هویداست طراحی کرده است.

مادرید اندلسی

در این بازدید مادریدی تاریخی و ناشناخته را از طریق آثار و بقایایی که باعث پیدایش آن شده است، کشف می کنیم. در این بازدید از میراث اندلس و مودجار مادرید که تا به امروز وجود دارد می گذریم و نشان می دهد که زندگی روزمره در قرون وسطی چگونه بوده است. دیوار قرن نهم را خواهیم دید، متوجه خواهیم شد که شهر و حومه آن کجا بوده است، چرا تأسیس شده است، چگونه با برج های مراقبت از کوه ها ارتباط برقرار کرده است، منشاء نام مادرید، ساکنان آن چه کسانی بوده اند و چرا جمله معروف «ویا» از زبان شهر می گوید: «من روی آب ساخته شده ام، دیوارهای من از آتش هستند». ما همچنین با زندگی اقلیت «مودخار» در محله مورریا ( Morería) آشنا می‌شویم، با کشف مکان مسجد، حمام و قبرستان آنها و همچنین آثار معماری با الهام از اندلس.

مادرید هابسبورگی

مادرید دیگر، متعلق به هابسبورگ ها، در مورد زندگی مورها، بردگان، تبعیدیان و دیگر شخصیت های مرزی بین مسیحیت و اسلام صحبت می کند که در دربار هابسبورگ ها به همراه شخصیت های بزرگ عصر طلایی زندگی می کردند. در این بازدید مادریدی را می توان شناخت که تحت نظارت بی امان تفتیش عقاید متنوع و متناقض بود.

از مادرید تا سوریه

«از مادرید تا سوریه: کرامت و حافظه» نام  یک پروژه پیشگام برای افزایش آگاهی در اسپانیا است که هدف آن آگاه ساختن جامعه از نیاز مهاجران به پناه بردن در خارج از کشورشان است.

این یک تور تاریخی در شهر مادرید است که توسط پناهجویان سوری الاصل که مجبور به ترک کشور خود در فرار از جنگ شده اند، هدایت می شود. از مبدأ اسلامی پایتخت شروع می شود و لحظات تاریخی در تاریخ اسپانیا را با قسمت هایی از تاریخ اخیر سوریه پیوند می دهد.

کتابخانه مرکز مطالعات مادرید اسلامی

هدف این پایگاه، گردآوری کلیه نشریات و مطالبی است که محتوای آنها به اسلام مادرید (اندلسی، مدجار و موریش) می پردازد، مانند مقالات مجلات، کتاب ها، پایان نامه ها، کنگره ها، مطالب سمعی و بصری و آرشیوی و غیره. این به عنوان یک مخزن به راحتی در دسترس برای افراد علاقه مند عمل می کند. حاوی ارجاعات کتابشناختی به اسناد است، اما معمولاً خود اسناد نیست، اگرچه در برخی موارد ممکن است پیوندهایی به منبع کامل داشته باشند. در بقیه موارد، مکانی را برای مشاوره یا تهیه آن مشخص می کنیم.

https://madridislamico.org/bibliografica/

کد خبر 16719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =