«ژان فرانسوا راجر» فرماندار سابق سنگال، در 100 کیلومتری سنت لوئیس، در قلب Richard-Toll، بخش داگانا، قلعه‌ای را در وسط جنگل ساخته بود که به آن(جنون بارون راجر) "Folie du Baron Roger" می‌گویند. پس از بیش از دو قرن، این سایت تاریخی در آستانه فروپاشی است و بنای آن به دلیل عدم نگهداری در طول زمان از بین می رود. مردم والو خواستار بازسازی آن به عنوان موزه گیاه شناسی هستند.

قلعه سابق فرماندار سنگال: «جنون» رها شده «بارون راجر» در  منطقه Richard-Toll

«ژان فرانسوا راجر» فرماندار سابق سنگال، در 100 کیلومتری سنت لوئیس، در قلب Richard-Toll، بخش داگانا، قلعه‌ای را در وسط جنگل ساخته بود که به آن(جنون بارون راجر) "Folie du Baron Roger" می‌گویند. پس از بیش از دو قرن، این سایت تاریخی در آستانه فروپاشی است و بنای آن به دلیل عدم نگهداری در طول زمان از بین می رود. مردم والو خواستار بازسازی آن به عنوان موزه گیاه شناسی هستند، «جنون بارون راجر» که در منطقهKhouma خوما برپاست، هنوز نمی داند که بخشی از میراث وزارت فرهنگ یا محیط زیست است.  

این بنا می توانست یکی از مکان های با ارزش توریستی والو باشد، مکانی که برای نشان دادن قدرت استعماری که در آن حضور داشتند، اما روزی نمی گذرد که قلعه «جنون بارون راجر» به مرور زمان به محو شدن حافظه جمعی نزدیک شود. امروز، وجود او، که زمانی مورد ستایش قرار می گرفت، با رها شدن مختل شده است که خطر فرو رفتن در ورطه فراموشی است. این امر، عدم توجه به یکی از آخرین نمادهای استعمار غربی در این بخش از منطقه داگانا است.

در 100 کیلومتری سنت لوئیس، در ریچارد تول، دقیقاً در خوما، یکی از 7 ناحیه منطقه اداری با اسکاله، ندیاو، ندیانگو، گالو-مالیک، تاهوی و تیاباخ قرار دارد. در این منطقه که مزارع شرکت قند سنگال (Css) Compagnie sucrière sénégalaise و مزارع برنج تقریباً همه فعالیت‌های  منطقه والو هستند، "جنون بارون راجر" تقریباً مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بیش از دو قرن پیش، این معبد مکانی حسادت‌آمیز بود، فضایی سلطنتی، مکانی که فرماندار سنگال قدرت فوق‌العاده خود را در آن به نمایش گذاشت.

در اطراف آن جنگل انبوهی وجود دارد که به این مکان، بُعدی بسیار بهشتی می بخشد، در میان درختان جنگل که در برابر اشعه خورشید سایه اندکی ایجاد می کنند، پرندگان با آواز خود، غوغا می کنند.   در سمت راست جاده‌ای که به شهر داگانا منتهی می‌شود، بنای یادبودی به شکل قلعه با ظاهر بنای یادبودی قرار دارد که به‌خاطر قد و قواره‌ای برجسته خودنمایی می‌کند. شهردار «احمدو مام جوپ» با افتخار، حفظ آثار گذشته استعماری در این منطقه را رهبری می کند. منطقه ای پوشیده از درختان ساوانا وجود دارد که برخی از حیوانات در آن اوقات خوشی را سپری می کنند. به دلیل عدم سرمایه گذاری، این ساختمان که در اوایل دهه 1820 افتتاح شد، در زمان اشغال فرانسه، به تدریج از بین رفته است. فرسودگی زمان تأثیر خود را بر جایی گذاشته است که ویرانه های آن را نیز تهدید می کند.  وی گفت؛ برای بازسازی قلعه بارون راجر درخواست می کنم تا یک مشارکت عمومی و خصوصی در اطراف پروژه وجود داشته باشد. این مشارکت باید در راستای مسئولیت شرکتی Compagnie Sucrière Sénégalaise و Sen India باشد. آنها ابزار بازسازی ساختمان را با مشارکت شهرداری ریچارد تول و شورای محلی داگانا در اختیار دارند. بنابراین، ما قصد داریم یک موزه گیاه شناسی در آنجا بسازیم. احمدو باخاو جاو، مورخ که برای بازسازی ساختمان مبارزه می‌کند، می‌گوید تمام اسنادی که در طول 4 قرن بر روی والو نوشته شده، به صورت دیجیتالی به این مکان سپرده می‌شوند.

 قلعه سابق فرماندار سنگال: «جنون» رها شده «بارون راجر» در  منطقه Richard-Toll

قلعه‌ای که در مجاورت رودخانه تاهوی قرار دارد، نشان‌دهنده مکان نمادین استقرار فرانسوی‌ها در این بخش از شمال سنت‌لوئی است که براک دو والو در آن سلطنت می‌کرد. با قرار گرفتن در معرض حملات و هجوم هوا و رطوبت، رنگ ها از دیوارها شسته و شکافهای دیوارهای قلعه بیشتر و بنا ویران شد. در واقع، در آغاز قرن نوزدهم، بر دیوارهای این مکان مشتمل بر نمایشگاهی از تابلو، عکس، هنر معاصر مشاهده می شد و نیز نمایش‌های رقص وکنسرت‌های پیانو برپا بود.

ژان فرانسوا راجر، معروف به بارون راجر، اولین غیرنظامی در طول حکمرانی خود، به عنوان فرماندار سنگال، از 1822-1827، تصمیم گرفت رویکردی را اتخاذ کند که نژادپرستانه نبود، بلکه رویکردی از ادغام بود. برخی معتقدند که او این قلعه را برای چشمان زیبای یک زن زیبای سنگالی به نام یاسمن یریم جاو» ساخته است که بعدها با او ازدواج کرد. بنابراین، بارون آمد تا آخر هفته‌های خود را با همسرش در این اقامتگاه بگذراند که یادآور قلعه‌های کوچک قرن هجدهم است. او با زنی سنگالی ازدواج کرده بود که به زبان ولوف صحبت می کرد.

ریشه نام ریچارد تول

بارون راجر برای بهبود زمین اطراف محل سکونت خود، 3 گیاه شناس و مهندس از جمله کلود ریچارد را آورد که یک باغ آزمایشی ایجاد کرد. در ریچارد تول بود که نیل، نیشکر، پنبه و بادام زمینی را امتحان کردند. بنابراین باغ های آزمایشی وجود داشت. این‌ها باغ‌های آزمایشی هستند که بومیان  روستاهای اطراف آن را «تولو ریچارد» می‌نامیدند. از اینجا نام ریچارد تول گرفته شد. 3 سال بارون راجر آنجا بود. احمدو باخاو جاو می‌افزاید که این قلعه بین سال‌های 1821 و 1822 ساخته شده است.

بیش از 200 سال بعد، این بنای تاریخی به دلیل زخم‌های طبیعت که بی‌رحم بوده، در آستانه فروپاشی است. به گفته باخاو دیاو، ضروری است بدانیم بین وزارت محیط زیست و وزارت فرهنگ که این سایت را مدیریت می کند. مشکل واقعی در سطح نظارت اداری است. این قلعه در یک جنگل طبقه بندی شده قرار دارد. آیا زیر نظر وزارت محیط زیست است؟ یا اینکه قلعه متعلق به میراث تاریخی یعنی وزارت فرهنگ است؟ باید هماهنگی خاصی وجود داشته باشد.» او توصیه می کند. در این بین، مکان تاریخی در حال نابودی است و به نظر می رسد این جواهر گرانبهای گردشگری و توریستی بالقوه به آرامی از بین می رود.

جنازه پادشاهان سنتی قبیله والو به صورت عمودی دفن شده اند

در گورستان منطقه Khouma، در منطقه ریچارد تول؛ مقبره ها یکی پس از دیگری روی هم چیده شده اند، روسای سابق پادشاهی والو در زیر زمین در حالت ایستاده قرار گرفتند. «آنچه مردم نمی‌دانند این است که پادشاهان قدیم بر اساس سنت مسلمانان دفن نشده‌اند، از ترس اینکه یکی از اسکلت‌هایشان برداشته شود. بنابراین گورهای جعلی وجود داشتف زیرا مردم می ترسیدند از انگشت پا به عنوان جادوگری استفاده شود. بنابراین 3 یا 4 قبر دروغین وجود داشت. به این معنی که آنها را به صورت عمودی دفن کردند. برای هتک حرمت قبر، حفاری زیاد لازم بود و دست مردم به این افراد آسان‌تر بود. احمدو باخاو جاو، مورخ و متخصص پادشاهی والو می‌گوید که تعدادی از پادشاهان سنتی به این شکل دفن شده اند.

https://lesoleil.sn/ancien-chateau-du-gouverneur-du-senegal-la-folie-abandonnee-du-baron-roger-a-richard-toll/

کد خبر 17060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =