درگذشت رئیس جمهور بازنشسته ی تانزانیا که دوستدار ایران بود.

حاج علی حسن موئینی در سالهای 1364 تا 1374 دو دوره رئیس جمهور تانزانیا بود. موئینی محبت و ارادت قلبی خود به حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی ایران را آشکارا ابراز می کرد و گسترش و توسعه روابط ایران و تانزانیا یکی از سیاستهای ثابت او بود.

به گزارش رایزنی فرهنگی ج.ا. ایران در تانزانیا عصر روز پنجشنبه 10 اسفند 1402، دومین رئیس جمهوری تانزانیا، حاج علی حسن موئینی درگذشت و در تانزانیا هفت روز عزای عمومی اعلام شد. او بعد از جولیوس نیرره، که سیاستهای سوسیالیستی را در کشور دنبال می کرد، به قدرت رسید و با انجام اصلاحات گسترده ی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی راه را برای پیشرفت تانزانیا در دوره ی مدرن هموار کرد. موئینی فعالیت احزاب مختلف، راهپیمایی های مخالفان دولت، خصوصی سازی گسترده، تسهیل واردات و صادرات و ... را اجازه داد و در ادبیات سیاسی تانزانیا «آقای اجازه» نام گرفت که مجوز بسیاری از کارهایی را که قبل از او ممنوع بود، را صادر می کرد. موئینی اگرچه به عنوان مهمترین اصلاحگر سیاسی تانزانیا شناخته میشد، ولی همواره به مبانی و شعایر اسلامی‌ پای بند بودند و تلاش می کرد با زودودن خرافه ها، خودآگاهی را در جامعه ی سنتی مسلمانان و روحانیون تانزانیا افزایش دهد. موئینی بر وحدت بین مسلمانان تأکید فراوان داشت و اجازه نمیداد که اختلافات مذهبی باعث گسترش اختلافات بین مسلمانان شود. او با همه ی گروه های مسلمانان تانزانیا اعم از شیعه و سنی و اسماعیلی و احمدی و ... به نیکی تعامل می کرد. موئینی به ارتقای سطح دینی مردم تانزانیا اهتمام زیادی داشت و چندین مدرسه در سطوح مختلف تحصیلی برای مناطق مسلمان کم برخوردار ساخت که تا به امروز دانش آموزان زیادی دارد. او همچنین به آموزشهای دینی و برگزاری مسابقات قرآنی بین آنها اهتمام زیادی داشت.

حاج علی حسن موئینی در سالهای 1364 تا 1374 دو دوره رئیس جمهور تانزانیا بود. موئینی محبت و ارادت قلبی خود به حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامی ایران را آشکارا ابراز می کرد و گسترش و توسعه روابط ایران و تانزانیا یکی از سیاستهای ثابت او بود. در زمان ریاست جمهوری موئینی، رؤسای جمهوری دو کشور ایران و تانزانیا به کشورهای یکدیگر سفر کردند و روابط دو کشور را در بالاترین سطح نگه داشتند. موئینی در دی ماه 1364  پذیرای مقام معظم رهبری مدظله العالی (رئیس جمهور وقت) در  تانزانیا و در خرداد سال 1368 میهمان ایشان در تهران بود. او همچنان دو نوبت در تانزانیا و ایران با مرحوم آقای هاشمی در سال 1375 (که آقای هاشمی رئیس جمهور وقت بودند) و در سال 1394ملاقات و بر لزوم تحکیم روابط دو کشورتأکید داشت.

موئینی در سال 1368 شخصا از پروژه های در حال انجام جهادسازندگی ایران در منطقه ی ایکوریری تانزانیا بازدید کرد و آنرا نمونه ای برای تعامل دیگر کشورها با تانزانیا معرفی کرد. موئینی در دوره ی بازنشستگی نیز با مسوولان ایرانی تعامل نیکی داشت و در برنامه های مختلف ایران از جمله برنامه های فرهنگی رایزنی فرهنگی ج.ا. ایران در دارالسلام شرکت می کرد.

 دکتر حسین موئینی رئیس جمهور فعلی زنگبار، فرزند حاج علی حسین موئینی است.

کد خبر 18698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =