۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

گذرگاه رفح، رفح تنها دروازه غزه به جهان است که مستقیما از سوی رژیم صهیونیستی کنترل نمی‌شود و در بخش جنوبی غزه در مرز شبه جزیره سینا مصر واقع شده است .

حمله رژیم صهیونیستی به رفح

گذرگاه رفح، رفح تنها دروازه غزه به جهان است که مستقیما از سوی رژیم صهیونیستی کنترل نمی‌شود و در بخش جنوبی غزه در مرز شبه جزیره سینا مصر واقع شده است .

 تنها راه عبور برای غزه از مصر است .این گذرگاه، جنوبی‌ترین دروازه خروجی از غزه و هم مرز با شبه جزیره سینا مصر است .

غیر از رفح، فقط ۲ گذرگاه مرزی دیگر از نوار غزه و به داخل نوار غزه وجود دارد؛ یکی «اریز»، گذرگاهی که شمال غزه را به اراضی اشغالی مرتبط می‌کند و دیگری «کرم شالوم» که نقطه عبور کالاهای تجاری از اراضی اشغالی به جنوب غزه است.

رژیم صهیونیستی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی این ۲ گذرگاه را بسته و گذرگاه رفح را به‌عنوان تنها گذرگاه موجود برای مردم غزه باقی گذاشت

شبه جزیره سینا که با اراضی اشغالی هم مرز است، بین دریای مدیترانه از شمال و دریای سرخ در جنوب قرار دارد؛ این منطقه، به‌عنوان تنها بخشی از مصر که در آسیا قرار دارد، پل زمینی بین آسیا و آفریقا می باشد.

سینا در پی جنگ شش روزه با کشورهای عربی در سال ۱۹۶۷ به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد؛ این رژیم پس از توافق کمپ دیوید با میانجیگری آمریکا، سینا را به مصر بازگرداند و مصر نخستین کشور عربی بود که رسما رژیم صهیونیستی را به‌عنوان بخشی از قراردادهای صلح به رسمیت شناخت.

خروج کامل رژیم صهیونیستی از سینا تا سال ۱۹۸۲ به درازا انجامید؛ در ادامه، نوار غزه که از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ تحت کنترل مصر بود، به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و این رژیم تا ۴۰ سال پیش که در پی فشار بین‌المللی ناچار به خروج از غزه شد، بر این منطقه کنترل داشت.

توافق غزه-جریکو در سال ۱۹۹۴، پس از انتفاضه اول، نقطه عطفی بود که به فلسطین خودمختاری داد و سیستم جدیدی از کنترل مشترک بر گذرگاه رفح ایجاد کرد؛ این سیستم به تشکیلات خودگردان فلسطین کنترلی بر رویه‌های امنیتی و غربالگری می‌داد، اما رژیم صهیونیستی کنترل بیشتر امنیت و عملیات گذرگاه و همچنین قدرت بازرسی و ممانعت از دسترسی به هر کسی را در دست داشت.

این بخش از موافقتنامه بعدا باطل شد و تقریبا با همان زبان در قرارداد اسلو ۲ جایگزین شد.

در سپتامبر ۲۰۰۰، آریل شارون، سیاستمدار راستگرای صهیونیست، از محوطه مسجد الاقصی سومین مکان مقدس در اسلام بازدید کرد؛ این اقدام از سوی فلسطینی‌ها یک اقدام تحریک‌آمیز تلقی شد که باعث انتفاضه دوم شد؛ این موضوع بر پیچیدگی‌های گذرگاه رفح تاثیر بیشتری گذاشت.

در سال ۲۰۰۱، رژیم صهیونیستی کارکنان فلسطینی را از کار در گذرگاه رفح منع کرد و آن را به کنترل انحصاری این رژیم بازگرداند؛ این نتیجه مستقیم انتفاضه دوم بود.

در سال ۲۰۰۵، رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین توافقنامه حرکت و دسترسی (AMA) را امضا کردند که گذرگاه را تحت کنترل کامل فلسطینی‌ها قرار داد، اما با یک شرط بزرگ؛ بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که هر زمان که بخواهد، مرزها را ببندد و افراد را از عبور از آن منع کند.

پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ غزه را تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار داد؛ از آن زمان تا سال ۲۰۰۹، مصر و غزه این گذرگاه را به‌ندرت و به‌طور نامنظم باز کردند.

از سال ۲۰۱۱ تاکنون رفح مرتبا به دلایل سیاسی از سوی مصر باز و بسته شد؛ تنها موردی که غزه خود اقدام به بستن این گذرگاه کرد، در سال ۲۰۲۰ و در پی شیوع کرونا بود.

درحالی که حدودیک و نیم میلیون آواره فلسطینی که از مناطق شمالی و مرکزی غزه گریخته‌اند وبه رفح پناه برده‌اند و از ترس بمباران هوایی به بیمارستان کویتی رفته اند ، و رژیم صهیونیستی  پیش از این رفح را به عنوان یکی از مناطق امن برای فرار فلسطینیان خوانده بود ، حملات شدید هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در شمال رفح، در جنوبی ترین بخش نوار غزه، در مرز مصر آغاز شده و جنگنده‌های اسرائیلی مناطق پرجمعیت را بمباران کرده اند.

طی روزهای گذشته بسیاری از سازمانهای حقوق بشری و کشورهای عضو جامعه بین المللی درباره هرگونه عملیات ارتش اشغالگر در رفح هشدار داده‌اند.

یک شنبه بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو درباره عملیات نظامی اسرائیل در رفح و تاثیر عمیق آن بر اوضاع انسانی در غزه گفت‌وگو کرده و گفته عملیات نظامی در رفح بدون فراهم شدن طرحی برای تضمین امنیت و سلامت بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی در این منطقه، انجام نشود. که  البته این گفنگو ها نمایشی مذبوحانه است و رژیم با حمایتهای همه جانبه آمریکا همه اقداماتش را انجام می دهد و این گفتگوها چزاغ سبزی برای ادامه حملات وحشیانه رژیم است.

براساس اعلام شبکه صهیونیستی «کان »  آمریکا از اسرائیل خواسته که از عملیات نظامی و حمله به رفح به ویژه در ماه (مبارک) رمضان خودداری کند.

نتانیاهو اعلام کرده :  عدم ورود به رفح به معنای شکست در جنگ و ابقای حماس در آنجاست. حمله به رفح برای «تحقق پیروزی» در جنگی که بیش از چهار ماه از آن می‌گذرد، ضروری است.

عملیات زمینی در رفح ظرف ۲ هفته آینده آغاز خواهد شد و گردان‌های نظامی جنبش حماس در رفح تا قبل از ماه رمضان نابود خواهد شد.

حماس اعلام کرده است  هرگونه حمله ارتش رژیم اسرائیل به شهر رفح منجر به شکست مذاکرات مبادله اسرا خواهد شد

حماس، عربستان، امارات، قطر فرانسه و شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا نیز نسبت به تبعات حمله رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داده است. ‌

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد : حمله نظامی رژیم اسرائیل به شهر رفح در جنوبی‌ترین بخش غزه، عواقب وخیمی در پی خواهد داشت و شرایط را بیش از پیش پیچیده خواهد کرد و به منافع همه بدون استثناء ضربه می‌زند. در این بیانیه مصر خواستار تجمیع تمامی تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای یافتن راه‌حلی برای عدم حمله به رفح شد و اعلام کردکه حمله به این شهر و ادامه ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه، اقدامی در راستای کوچ اجباری مردم فلسطین و کنار زدن نهایی مسأله آزادی فلسطین است.

مصر طی پیامی به نتانیاهو اعلام کرده است که در صورت حمله اسرائیل به شهر رفح، از توافق «کمپ دیوید» (مارس ۱۹۷۹) خارج خواهد شدو اجازه نمی دهد امنیت ملی مصر تهدید شود.

اگر مصر معاهده صلح را تعلیق کند، مفهومش پایان به رسمیت شناختن اسرائیل و پایان صلح است، زیرا شرایط جنگی با معاهده کمپ دیوید پایان داده شد. اعلام تعلیق معاهده صلح به منزله قطع روابط دیپلماتیک است، زیرا برقراری روابط دیپلماتیک شرط توافق صلح بوده است .

قاهره از هجوم گسترده صدها هزار پناهنده فلسطینی به خاک خود که ممکن است هرگز اجازه بازگشت نداشته باشند، بیم دارد.

احتمالا مصر به طور تلویحی تعلیق معاهده صلح را مطرح می کند و هدفش ترساندن رژیم صهیونیستی است. زیرا باید بسیار قوی تر از این عمل کند و اگر مصرهمانطور که اعلام کرده است موضعش قطعی باشد و همه گزینه ها برای دفاع از امنیت مصر و مرزهای بین المللی آن مطرح برایش مطرح باشد ، و بایدن و نتانیاهو نیز در نهایت  برای حمله به رفح توافق کنند مانند اصل حمله به غزه که در ابتدا اختلفا نظر داشتند  ولی نهایتا توافق کردند ، در این صورت آمریکا برای حمایت از تل آویو وارد عمل خواهد شد .

بی تردید هدف اصلی  نتانیاهو از حمله به رفح ، کوچاندن فلسطینیان به شکل اجباری به سمت سینا است.

افزون براین اسرائیل قصد شعله ور کردن منطقه و نسل کشی و کشتار فلسطینیان و همچنین در تنگنا قرار دادن مصر و سوق دادن فلسطینیان به سمت مرزهای مصر می باشد.

در صورت عدم توافق بایدن و نتانیاهو برای حمله به رفح، آمریکا سناریو دیگری  را برای بدست آوردن مجدد اعتبار بین المللی خود اجرا خواهد کرد.

در حالی که گذرگاه رفح تنها معبر ورود کمک های جهانی به غزه است ، چنین حمله ای فرصت تاریخی برای محکوم کردن اسرائیل توسط کشورهای جهان و نهادهای بین الملل است .

کد خبر 19334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =