«اپرت رویای عرب» برای اولین بار در نوامبر ۱۹۹۶ در جشنواره‌ای به همین نام در ابوظبی اجرا شد. دو سال بعد، در مراسمی با حضور ۷۰۰هزار نفر در میدان شهدای بیروت، در پنجاهمین سالگرد یوم‌النکبة در سال ۱۹۸۴، سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی ، اجرا شد. این آهنگ نمادی از همبستگی اعراب با لبنان بود که در آن زمان توسط رژیم صهیونیستی  اشغال شده بود.

امارات اشعار مربوط به فلسطین را از  اپرت « رویای عرب » حذف کرد

«اپرت رویای عرب» برای اولین بار در نوامبر ۱۹۹۶ در جشنواره‌ای به همین نام در ابوظبی اجرا شد. دو سال بعد، در مراسمی با حضور ۷۰۰هزار نفر در میدان شهدای بیروت، در پنجاهمین سالگرد یوم‌النکبة در سال ۱۹۸۴، سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی ، اجرا شد. این آهنگ نمادی از همبستگی اعراب با لبنان بود که در آن زمان توسط رژیم صهیونیستی  اشغال شده بود.

موزیک ویدیو رویای عرب با حضور ۲۱ خواننده و ۱۰۰ نوازنده از کشورهای مختلف عربی فیلمبرداری شد. این اپرت همرمان با انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۰ معروف شد. 

نسخه اصلی این اپرت ، توسط «احمد آلریان» و «طارق آلریان» در حمایت از مبارزات عربی و اسلامی در قرن بیستم ساخته شد.

نسخه اصلی شامل مطالبی از درگیری‌های بین غیرنظامیان فلسطینی و سربازان رژیم صهیونیستی و همچنین شخصیت‌های تاریخی مرتبط با رویدادهای مهم جهان عرب، مانند «جنگ ۱۹۶۷»، «استعفای جمال عبدالناصر، رییس‌جمهوری مصر»، « حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در ۱۹۸۲»، و «کشتار صبرا و شتیلا» بود.

اکنون  این اپرت که در سال 2000 و در زمان «انتفاضه دوم» معروف  شد و به نمادی از همبستگی با آرمان فلسطین تبدیل گردید توسط امارات تغییرات زیادی کرده است  و با حذف اشعار مربوط به فلسطین ،  به صورت نسخه جدیدی اجرا شده است .

نسخه جدید این اپرت توسط ۱۱ هنرمند عرب  به‌عنوان بخشی از مراسم اختتامیه چهارمین دوره برنامه «امیدسازان» امارات که از نیکوکاران جهان عرب تجلیل می‌کند، اجرا شد.

امیدسازان (Hope Makers) یکی از ۳۳ طرح بشردوستانه است که  زیر نظر «محمد بن راشد آل مکتوم»، معاون رئیس امارات و حاکم دبی می باشد.  

این اجرای جدید اپرت « رویای عرب »  تغییرات زیادی  داشت و آن را از هرگونه پیوند، همبستگی و اتحاد با مسائل جهان عرب تهی کرد و محتوای آن، همان دیدگاه و رویکرد  و مواضع امارات متحده عربی است.

 تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، درخواست‌ها را برای احیای اپرت افزایش داده و آمار قابل توجهی از  جست‌وجو در گوگل را به خود اختصاص داده است.

 نویسنده این ترانه، «مدحت عدل»، شاعر و ترانه‌سرای مصری، از تمرین برای اجرای آن در خانه اپرای قاهره در اکتبر ۲۰۲۳ خبر داده بود ولی این اجرا برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد.

بخش‌هایی از اپرت که مربوط به آرمان فلسطین و جنبش‌های عربی است در تغییرات جدید توسط امارات حذف شده است. یکی از نویسندگان اماراتی گفت که نسخه جدید اپرت بهتر است؛ زیرا به قول خودش عاری از «نفرت و سیاست» است.

نسخه جدید، از ۱۹ دقیقه به ۴.۵ دقیقه کاهش یافته و بخشهایی که اشعاری  در مورد فلسطین بوده حذف شده است؛ مانند : موفقیت‌هایی که  در جنگ ۱۹۷۳ و آزادسازی سرزمین‌های مصر که توسط اسرائیل تصرف شده بود. 

همچنین برخی از خوانندگان نسخه اصلی، در نسخه جدید حضور ندارند؛ از جمله خواننده تونسی، «لطفی بوشناق»، که به‌ دلیل  حمایت از آرمان فلسطین و مخالفت شدید با عادی‌سازی روابط با اسراییل بسیارمعروف شده است.

در واقع، اپرت جدید از هرگونه مسائل مشترک عربی و یا هر موضوعی که می‌تواند اسرائیل را خشمگین کند، تهی شده است؛ حتی «محمد عساف»، خواننده فلسطینی که اهل غزه، اما دارای اقامت طلایی در امارات است، بدون پرچم فلسطین ظاهر شده است.

اکنون بهترین متحد با اسرائیل ، به هدف خود رسیده است و اپرتی را که در گذشته در جهان عرب به نمادی برای همبستگی با فلسطین بوده است ، به آهنگی ملودراماتیک-نوستالژیک تبدیل کرده است که هیچ تفاوتی با آهنگهای متداول ندارد.

کد خبر 19342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =