رسانه های تانزانیا و چالشهای پیش روی

دنبال کردن رسانه ها جزء انکار ناپذیــری ازفعالیــــت های روزانه اکثر مردم تانزانیا است. آنها صبح هر روز با شور و اشتیاق اخبـــار، اطلاعات سیاسی، تعلیــمات مهـــم، مسائل اجتماعی و ... را از رسانه ها تعقیب و با یکدیگری بحث و گفتگو می کنند.

دنبال کردن رسانه ها جزء انکار ناپذیــری ازفعالیــــت های روزانه اکثر مردم تانزانیا است. آنها صبح هر روز با شور و اشتیاق اخبـــار، اطلاعات سیاسی، تعلیــمات مهـــم، مسائل اجتماعی و ... را از رسانه ها تعقیب و با یکدیگری بحث و گفتگو می کنند. در تانزانیا قریب به 230 روزنامه و نشریه، 79 شبکه ی تلوزیونی و 229 شبکه ی رادیویی ثبت شده فعالیت می کنند. تهیه ی گزارشی از این رسانه ها کار آسانی نیست، با اینحال مهمترین بنگاههای رسانه ای تانزانیا را که نقش مهمی در افکار عمومی تانزانیا دارند، میتوان به شرح زیر برشمرد:

رسانه های بخش دولتی

مهمترین رسانه های بخش دولتی را می توان در دو بخش شرکت پخش تانزانیا (TBC)و نشریات دولتی به شرح زیر معرفی کرد:

شرکت پخش تانزانیا (TBC)

 TBC تنها بنگاه رسانه های دولتی تانزانیا است که توسط بخش عمومی تمام هزینه های تأمین و اداره میشود. مهمترین رسالت TBC اطلاع رسانی خدمات و مواضع دولت، آموزش و سرگرمی عنوان شده است. این موسسه ی رسانه ای

خدمات رادیویی و تلویزیونی ارائه می کند و مخاطبان گسترده‌ای را در سراسر تانزانیا داراست. در سالهای اخیر با توجه به ظهور بنگاه های رسانه ای بخش خصوصی و رقابت با آنها نقش آن کمتر از گذشته شده است و گاهی به دلیل تعصب تصور شده اش نسبت به دولت با انتقاداتی مواجه است و کارشناسان رسانه ای تأکید می کنند که این بنگاه رسانه ای با افزایش رقابت از سوی رسانه های خصوصی باید خودش را با تغییر ترجیحات مخاطبان سازگارتر کند، روی فناوری های جدید سرمایه گذاری کند و برای استقلال روزنامه نگاری تلاش بیشتری نماید.

مهمترین رسانه های این بنگاه عبارتند از:

تلویزیون

  TBC 1 این کانال اصلی تلویزیون ملی است که بر اخبار، آموزش و اطلاعات تمرکز دارد.

  TBC 2 ترکیبی از برنامه های سرگرمی، ورزش و سبک زندگی را ارائه می دهد.

  کانال سافاری تانزانیا: یک کانال اختصاصی حیات وحش که تنوع زیستی غنی تانزانیا را به نمایش می گذارد.

رادیو

  TBC Taifa ایستگاه رادیویی ملی، مشابه TBC 1 است.

  TBC FM یک ایستگاه رادیویی معاصر که مخاطبان جوان را هدف قرار می دهد.

  TBC Arusha ایستگاه رادیویی منطقه ای که به منطقه آروشا خدمات می دهد.

  TBC International ایستگاه رادیویی انگلیسی زبان که مخاطبان بین المللی را هدف قرار می دهد.

اینها بسترهای رسانه ای اصلی هستند که TBC محتوای خود را از طریق آن به عموم مردم تانزانیا و فراتر از آن ارائه می کند.

نشریات دولتی

مهمترین نشریه ی دولتی در تانزانیا Daily News نام دارد که اولین رسانه های چاپی تانزانیا است و دارای تاریخچه ای طولانی است که به زمان استقلال کشور بازمی گردد و تاکنون توانسته است خوانندگان زیادی را برای خود جذب کند. این نشریه به زبان انگلیسی است و نسخه ی سواحیلی آن با عنوان Habari Leo منتشر می شود. تمرکز آن طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی و اخبار بین المللی را پوشش می دهد و از آن به عنوان بستری برای ارتباطات دولتی و انتشار اطلاعات مورد نظر حاکمیت نام برده میشود. این نشریات نیز مانند بسیاری از رسانه های چاپی در سراسر جهان، با چالش های ناشی از ظهور رسانه های دیجیتال مواجه است و دولت تانزانیا تلاش می کند با تکمیل پروژه ی دیجیتال تانزانیا (DTP[1] ) بخشی از این چالش را مدیریت کند تا بستری را همزمان برای اطلاع رسانی دولتی و خدمات دولتی به شهروندان ارائه کند.

مهمترین موسسات رسانه ای بخش خصوصی تانزانیا

مهمترین موسسات رسانه ای پیشرو که توسط بخش خصوصی در تانزانیا اداره می شود، به شرح زیر است:

 شرکت رسانه ای اعظم مدیاAzam Media  

این شرکت رسانه ای که از سال 2013 فعالیت خودش را تحت گروه تجاری Bakhresa آغاز کرد به سرعت بسیار زیاد رشد کرده و به یکی از مهمترین بازیگران اصلی در فضای رسانه ای کشور تبدیل شده است. تمرکز اعظم مدیا عمدتاً در بخش پخش تلویزیونی است و هر روز به طور مستقل و یا با همکاری شرکتهای بزرگ رسانه ای، کانال های مختلفی را برای مخاطبان مختلف خود ارائه می دهد. محتوای رسانه ترکیبی از محتوای محلی و بین المللی، از جمله اخبار، ورزش، سرگرمی و فیلم است و امروزه علاوه بر نفوذ قابل توجهی در تانزانیا در حال گسترش فعالیت های خود به سایر کشورهای منطقه است. برخی از مهمترین کانال های تلوزیونی این موسسه عبارتند از: Azam One، Azam Two، Sinema Zetu، Azam Sports و ...  که برنامه های سرگرمی، خبری و ورزشی،  موسیقی و محتوای جوانان و کودکان را ارائه می دهد. حدود بیست کانال رادیویی نیز متعلق به این گروه رسانه است که برخی از آنها عبارتند از: Buddu FM، CBS FM، Radio Simba FM، Capital FM، Radio West FM و Bukedde FM.

 گروه رسانه ای مونانچی (MCL)[2]

 MCL یک شرکت پیشرو در رسانه های چاپی در تانزانیا است که البته این روزها حضور آنلاین قدرتمندی نیز دارد. بیشترین سهام این شرکت از آن آقاخانی ها است و پرتیراژترین روزنامه های تانزانیا را به زبانهای انگلیسی و سواحیلی منتشر می کند. مهمترین روزنامه ی انگلیسی آن The Citizen و روزنامه ی سواحیلی موانچی Mwananchi است. روزنامه ی ورزشی Mwanaspoti نیز خوانندگان بسیاری در تانزانیا دارد.

این شرکت رسانه ای با ارائه پوشش خبری جامع در موضوعات مختلف از جمله سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی و ورزشی نقش بسیار مهمی در ترویج گفتمان عمومی مردم تانزانیا ایفا می کند.

گروه رسانه ای IPP[3]

مجموعه رسانه ای IPP یک شرکت رسانه ای پیشرو در تانزانیا است که به دلیل تعهد خود به روزنامه نگاری مستقل و نفوذ گسترده اش مشهور است و اینکه این رسانه بارها توانسته است صاحبان قدرت را پاسخگو نگه دارد. این گروه رسانه ای در سال 1999 تأسیس شد و دارای مجموعه متنوعی از جمله روزنامه ها، کانال های تلویزیونی، ایستگاه های رادیویی و سیستم عامل های آنلاین است. مهمترین رسانه های این گروه عبارتند از:

روزنامه ها: چندین روزنامه با نفوذ را به دو زبان انگلیسی و سواحیلی منتشر می کند که برای خوانندگان وسیعی تهیه می کند. از عناوین قابل توجه می توان به The Guardian به زبان انگلیسی و Nipashe  و Taifa Leo به زبان سواحیلی اشاره کرد.

  تلوزیون ها: این شرکت کانال های تلویزیونی مانند ITV و Capital Television را اداره می کند که با اخبار، سرگرمی و برنامه های آموزشی به میلیون ها بیننده دسترسی دارد.

حضور آنلاین:  با وب سایت و اپلیکیشن خود ippmedia  اخبار و اطلاعات را به دو زبان انگلیسی و سواحیلی ارائه می دهد.

رادیوها: این گروه بازیگر مهمی در صنعت رادیو تانزانیا نیز است. برخی از ایستگاه های رادیویی برجسته آنها عبارتست از:

  رادیو یک: ایستگاه محبوبی که به خاطر ترکیب اخبار و موسیقی خود شناخته شده است.

  Capital FM که مخاطبان جوان تر با موسیقی و سرگرمی معاصر را هدف خود قرار داده است.

  رادیو آفریقای شرقی: با ترکیبی از اخبار، موسیقی و برنامه های گفتگو برای مخاطبان وسیع تری ارائه می دهد.

این نوشتار را با اشاره به برخی از چالشهای پیش روی رسانه های تانزانیا به پایان می بریم.

چالش های پیش روی موسسات رسانه ای تانزانیا

موسسات رسانه‌ای در تانزانیا، در حالی که پر جنب و جوش هستند، همچنان از چارچوب قانونی مطلوبی که آزادی آنها را تضمین کند، رنج می برند. در سالهای اخیر رسانه های زیادی افزایش فشار بر روزنامه نگاران و کاهش آزادی مطبوعات را تجربه کرده اند.  فقدان پایداری مالی بسیاری از موسسات رسانه ای نیز یکی از دیگر چالشهای آنهاست. بسیاری از آنها برای ایجاد درآمد کافی وابستگی به تبلیغات و تحقق سلیقه های نازل مخاطبان هستند که باعث کاهش کیفیت محتوای آنها  می شود. بسیاری از آنها در اجرای مدل های اشتراک موفق برای محتوای آنلاین نیز ناموفق بوده اند. فقدان سواد رسانه ای برخی از دست اندرکاران رسانه و حقوق کم روزنامه نگاران باعث عدم جذب و حفظ استعدادها شده است و دسترسی به اطلاعات به موقع و با کیفیت را محدود کرده است. مجموع این چالش ها بر توانایی رسانه های تانزانیا برای ایفای نقش خود تأثیرات منفی گذاشته است.

 

[1] Digital Tanzania Project

[2] Mwananchi Communications Limited

[3] Independent Power Publishers

کد خبر 20736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =