بر اساس اعلام مرکز مشاوره­ای زارا (انجمن شهامت مدنی و مبارزه با نژادپرستی) نفرت نژادپرستانه به واسطه بحران کرونا افزایش یافته است.

پیش از شروع بحران کرونا، فحاشی­ ها معطوف به افرادی می­شد که خاستگاهی آسیایی داشتند، اما در مارس و آپریل عمده موارد پناهندگان و مسلمانان را هدف قرار می­داد.

بر اساس اعلام مرکز مشاوره­ ای زارا (انجمن شهامت مدنی و مبارزه با نژادپرستی) نفرت نژادپرستانه به واسطه بحران کرونا افزایش یافته است. این مرکز در فاصله زمانی ۱۶ مارس تا ۳۰ آپریل، ۹۳ مورد گزارش تعرض تبعیض­ آمیز را ثبت کرده است. ۸۷ درصد این موارد اینترنتی بوده است.

اما زارا در سال ۲۰۱۹ نیز در مجموع ۱۹۵۰ مورد نژادپرستی را ثبت کرده است. این مرکز خواستار افزایش امکانات حقوقی در مقابله با نفرت در اینترنت شد.

خانم کارولینا کرشباوئر(۱)، یکی از دو مدیر مرکز زارا در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که پیش از شروع محدودیت­های تردد و رفت و آمد در اتریش، یعنی ۱۶ مارس (۲۶ اسفند  ۹۸)، فحاشی نژادپرستانه مرتبط با کرونا به اشخاصی اصابت می­کرد که ریشه­ های چینی یا آسیایی داشتند. اما بعد از آن تا آخر آپریل این پناهندگان و مسلمانان بودند که هدف اصلی فحاشی­های تبعیض ­آمیز قرار گرفتند.

یکی از مواردی که زارا گزارش کرده است مربوط به زنی می­شود که از یکی از کارکنان یک کفش­فروشی خواهش می­کند که اگر می­تواند به وی کمک کند. اما یکی دیگر از کارکنان خود را وارد موضوع کرده و به همکار خود می­گوید که «نیاز نیست به این­ها کمک کنی. اینها همه کرونا دارند». خانم کرشباوئر گزارش می­کند که در اینترنت اغلب کسانی که هدف حمله قرار می­گیرند متهم می­شوند که محدودیت­ های تردد را رعایت نمی­کنند. در این خصوص استدلال می­شود که گروه ­های معینی (مسلمانان) آگاهانه ویروس را می­گیرند تا از این طریق به اکثریت تبدیل شوند. به نظر این مدیر زارا ، تفاوت زیاد «بستری ایده ال برای اخبار جعلی جدید و تئوری­ های توطئه است».

کرشباوئر در این رابطه از یک مصاحبه منتشر شده تصویری انتقاد کرد که در آن رئیس حزب آزادی (FPÖ) در وین، آقای دومنیک نپ، شمار رو به ­افزایش ویروس کرونا را صرفاً به «پناهندگان» برمی­گرداند و می­گوید که به همین دلیل می­توان از این ویروس به ­عنوان «ویروس پناهندگان» سخن گفت. در مقابل، خانم زابینه شاتس, نماینده حزب سوسیال دموکرات (SPÖ) در پارلمان اتریش در یک مصاحبه تصویری گفت: «ما نمی­توانیم بپذیریم که از بحران کرونا برای پیشبرد سیاست عوام فریب استفاده شود».

دیلمر دیکمه، رئیس انجمن زارا، گفت که «ویروس کرونا قطعاً خطرناک است اما من مطمئنم که ما به زودی به آن فائق خواهیم آمد. اما در مورد نژادپرستی این­قدر خوش­بین نیستم». گزارش آمار نژادپرستی انجمن زارا در چهارچوب یک کنفرانس خبری اعلام شد و نشان می­دهد که ۱۹۵۰ مورد توسط این انجمن در سال ۲۰۱۹ گزارش شده است. این رکورد سال ۲۰۱۸ با ۱۹۲۰ مورد را پشت سر می­گذارد. خانم دیکمه گفت: «این عدد تعداد واقعی نیست و تنها نوک کوه یخ را که از آب بیرون زده، نشان می­دهد». تنها بخشی از موارد نژادپرستی ثبت شده است. البته این عدد افزایش ­یافته گزارش­ها، لزوماً به­ معنای افزایش کلی نژادپرستی نیست و می­تواند به معنای افزایش شهامت مدنی هم باشد.

حدود ۱۰۷۰ مورد از ۱۹۵۰ یعنی بیش از نیمی از موارد گزارش شده سال ۲۰۱۹ در اینترنت مشاهده شده است. از میان گزارش­های مربوط به اینترنت هم بیش از نیمی یعنی ۵۴۲ مورد مربوط به کاربران فیس­بوک است. اما تنها ۳۵ درصد از ۱۰۷۰ مورد گزارش اینترنی قابلیت پی­گیری حقوقی- کیفری دارند و به­ خصوص در مورد پیام­های خصوصی در اینترنت اغلب هیچ ابزار حقوقی برای پیگیری قضایی وجود ندارد. بنابراین زارا درخواست کرد که کرامت و شأن بشری به­ عنوان یک دارایی حقوقی افراد، در قانون مجازات کیفری حراست شود. انتشار بدون اجازه عکس عریان افراد حتی برای یک بار، باید به صراحت عملی مجرمانه تلقی شود.

خانم باربارا لیگِل، مدیر عامل زارا، در همین راستا از تدوین نقشه جامع ملی اعلام­ شده توسط دولت در مبارزه علیه نژادپرستی و تبعیض استقبال کرد. وی از مسئولین تقاضا کرد که به خواسته­ های انجمن زارا توجه داشته باشند. خانم شاتس، نماینده حزب سوسیال دموکرات در پارلمان اتریش هم خواست که «نه فقط جناح­های سیاسی اپوزیسیون بلکه کارشناسان امور اجتماعی، سازمان­های مردم نهاد و نهادهای علمی نیز در تولید این نقشه عملیاتی در نظر گرفته شده و مشارکت کنند».

گزارش نژادپرستی سال ۲۰۱۹، بیستمین گزارش سالانه این انجمن از زمان تأسیس در سال ۱۹۹۹ تاکنون بوده است. در مجموع این انجمن تا کنون ۱۸۰۹۰ مورد نژادپرستی را از ابتدای تأسیس تاکنون گزارش کرده است. یک- سوم این موارد توسط خود افراد گزارش شده و دو- سوم موارد نیز توسط شاهدین گزارش شده است. موارد گزارش شده صرفاً مربوط به اینترنت نیست بلکه موارد نژادپرستی در فضاهای عمومی و در نسبت با کار و زندگی و حتی برخورد با پلیس را نیز شامل می­شود.

خانم آلما زادیچ، وزیر دادگستری (حزب سبزها) نیز با توجه به این گزارش خواستار آن شد که «مردم به نژادپرستی روزمره جاری عادت نکنند». وی گفت تبعیض نژادپرستانه بسیار متنوع است و با اینترنت بسیار آسان­تر و شدیدتر شده است. وی در یک برنامه تصویری گفت که «ما موظفیم هرچه بیشتر با تبعیض نژادپرستانه مبارزه کنیم». وزیر دادگستری گفت که شدیداً بر روی امکانات و ابزارهای حقوقی­ کار می­کنند تا کسانی­ که پُست­های نفرت­آمیز منتشر می­کنند، سریع­تر دستگیر شوند و به کسانی که هدف قرار گرفته­اند برای رسیدن به حقشان کمک شود.

زارا (ZARA): این اسم مخفف این عبارت است: Zivilcourage & Anti-Rassismus-Arbeit

این انجمن سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و هدف اصلی خود را مبارزه با نژادپرستی و رسیدن به جامعه­ای عاری از آن در اتریش معرفی می­کند. این انجمن عمدتاً فعالیت­هایی نظیر گزارش موارد نژادپرستی، به­خصوص در اینترنت، حمایت حقوقی از قربانیان و نیز مشاوره افراد دارد.

https://kurier.at/chronik/oesterreich/rassismus-report-corona-krise-verstaerkt-hass-im-internet/۴۰۰۸۳۳۹۷۴

کد خبر 2109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =