یک روز برای ایرانیان در جشنواره هنر مردم گراتس

در سال ۲۰۱۹ ، برای اولین بار ، جشنواره ۵ روزه موسیقی جهانی در گراتس برگزار شد ، که در این جشنواره موسیقی سنتی و مدرن از مناطق مختلف جهان از جمله ایران به نمایش گذاشته می شود

در سال ۲۰۱۹ ، برای اولین بار ، جشنواره ۵ روزه موسیقی جهانی در گراتس برگزار شد ، که در این جشنواره موسیقی سنتی و مدرن از مناطق مختلف جهان به نمایش گذاشته می شود.

امسال نیز بازدیدکنندگان با خرید بلیط روزانه یا برای پنج روزه جشنواره می توانند از این جشنواره استفاده کنند  و با شرکت در کارگاههای آموزشی و سخنرانی ها به دانش خود بیفزایند. همچنین می توانند با نواختن سازهای موجود در جشتنواره دست و انگشتان خود را با ابزار موسیقی آشنا کنند.  در این جشنواره هم ایرانیان مقیم اتریش در گرو ههای موسیقی و سخنرانی شرکت فعال دارند.

سخنرانی او مروری بر ژانرهای مختلف موسیقی رایج (موسیقی کلاسیک فارسی ، سنت های موسیقی منطقه ای ، موسیقی پاپ ایرانی و غیره) در ایران در ارتباط با زمینه فرهنگی آنها دارد. زمینه های سیاسی-اجتماعی آنها و به ویژه علل و ریشه های تولید موسیقی در خارج از ایران نیز مورد بررسی قرار می دهد ، سپس می توانید در یک کارگاه آموزشی بحث و گفتگو کنید و آهنگ بسازید .  در بخشی از معرفی جشنواره در پرتال آمده است : از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ و در پی آن ممنوعیت موسیقی ، بسیاری از نوازندگان در تبعید به سر می برند! ، اما آنها همچنان به شکل دادن به منظر موسیقی در ایران ادامه می دهند.

بابک نیکزاد به عنوان یک محقق و مدرس در دانشگاه هنر گراتس (انستیتوی اتنوموزیکولوژی) در درجه اول در باره موسیقی از جنوب ایران ، موسیقی پاپ غرب زده فارسی و تجزیه و تحلیل موسیقی به کمک رایانه تخصص دارد. از موزیسین های حاضر در این جشنواره می توان به گلنار شهیار و ماهان میر عرب دو موزیسین ساکن وین اشاره کرد  که  یک موسیقی تلفیقی جاز ایرانی را به روی صحنه می آورند. آنها تحت تأثیر فرهنگ ایرانی ، در ترکیب جاز با عناصر محلی شرقی و موسیقی آفریقایی-کوبایی تبحر دارند.

آنها با تنوع موسیقی ، شما را به یک کنسرت با موسیقی فولکلور و موسیقی ریشه دار جاز با ایده شخصی ، بی حد و مرز و در عین حال ایرانی سوق می دهند. صدای کامل گلنار شهیار ترکیبی از خوانندگی گروه کر، سخنرانی قبیله ای و آواز پراکنده با تحریر ، نوع خاصی از یودلینگ خاورمیانه است. (یدلن (jodeln‎)  نوعی آوازخوانی است که از صوت‌های پشت‌ سر و سریع بم از صدای سینه و نت زیر از صدای سر، فالستو ایجاد می‌شود. .ماهان میرعرب با گیتارهای دو گردن شما را  هیپنوتیزم می کند.(

آنها دونفره با آهنگسازی و بداهه نوازی خود، صدایی فوق العاده قدرتمند و منحصر به فرد ایجاد می کنند که با استفاده از آنها پارادایم های موسیقی و جاز جهان را دوباره تعریف می کنند. این دو با امیر وهبا نوازنده پرکاشن برنامه را  تکمیل می کنند بطوری  که مرزهای شناخته شده موسیقی با آن شکسته می شود. چند ابزار ، چند زبانی و چند فرهنگی عواملی هستند که نشانگر تعریف یک گروه موسیقی واقعاً جهان وطنی توسط گلنار و ماهان هستند. لازم به ذکر است این جشنواره از تاریخ   ۲۱ تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰ در چند جای شهر گراتس بر گزار شد.

منابع:

https://www.xn--sterreich-z۷a.at/steiermark/steiermark-kultur/premiere-fuer-grazer-weltmusik-festival/۴۰۴۶۰۰۴۶۶

https://www.folkart.at/

کد خبر 3640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =