گزارشی از حمله تروریستی در وین

 در این حمله چهار غیرنظامی کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند که حال هفت نفر از آسیب دیدگان به شدت وخیم است. یکی از مصدومین یک افسر پلیس است .

حمله ۱۲ آبان شهروین یک سری تیراندازی در منطقه مرکزی و تاریخی این شهراتریش بود که ساعت ۲۰:۰۰ آغاز و ۹دقیقه بعد با کشته شدن مهاجم به پایان رسید.

 یک فرد مسلح تنها با یک اسلحه خودکار (کلاشنیکف)  و یک دشنه و کلت ابتدا درمجاورت کنیسه یهودیان و سپس در ۵ نقطه دیگر از منطقه یک وین به روی رهگذران و کسانی که در رستوران ها نشسته بودند، آتش گشود.  در این حمله چهار غیرنظامی کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند که حال هفت نفر از آسیب دیدگان به شدت وخیم است. یکی از مصدومین یک افسر پلیس است و نگهبان کنیسه هم زخمی شده است، هرچند که در زمان حمله کنیسه غیرفعال بود و مراسمی در آن برگزار نمی شد. مقامات گفتند که این حمله یک حادثه تروریستی اسلام گرایانه است. کارل نِهامر  Karl Nehammer وزیر کشور اتریش گفت که تیراندازی در شش مکان مختلف صورت پذیرفته است که همه در نزدیکی خیابانی که کنیسه مرکزی وین در آن واقع شده است، قرار داشته اند.

عامل حمله

کویتیم فیض اللهی  Kujtim Fejzullai ۲۰ ساله، متولد شهر مودلینگ در شش کیلومتری جنوب وین، دارای تابعیت دوگانه اتریش و مقدونیه شمالی بود  ولی پدر و مادر او هر دو اصالت آلبانیایی دارند. مهاجم ساعت هشت شب عملیت خود را شروع کرد و ساعت ۸:۰۹ دقیقه  توسط پلیس کشته شد. با توجه به اینکه فرد مهاجم کمربند انفجاری تقلبی داشت، پلیس برای نزدیک شدن و تایید مرگ او از ربات استفاده کرد. برای اطلاع از نحوه ارتباطات وی خانه او در منطقه ۱۱ وین مورد تفتیش قرار گرفت و ۱۴ نفر از کسانی که با او در ارتباط بودند دستگیر شدند. از جمله فردی در شهر لینتس و فرد دیگری در کشور سوئیس.

انگیزه حمله

فرد مهاجم که هوادار شناخته شده داعش بود، در ۱۶ سالگی در مسجدی غیر قانونی و مخفی در منطقه ۱۶ وین تمایلات رادیکال پیدا کرد، از همین مسجد پیشتر لورنتس  ک. که تلاش کرده بود در شهر گراتس بمب گذاری کند، در سال ۱۳۹۶ دستگیر شده بود.  کویتیم فیض اللهی  در ۱۸ سالگی تلاش کرده بود تا برای ملحق شدن به جنگجویان داعش راهی سوریه شود ولی پیش از رسیدن به سوریه در ترکیه دستگیر شد و در مجموع برای ۷ ماه در ترکیه و اتریش در بازداشت بود و نهایتا به ۲۲ ماه زندان محکوم شد. در آذر ماه سال ۱۳۹۸ با فریب قاضی خود پیش از موعد آزاد شد. مهاجم تنها چند ساعت پیش از حمله با انتشار ویدیویی در اینستاگرام به زبان عربی با رهبر داعش بیعت کرده بود.

قربانیان

پلیس روز چهارشنبه اعلام کرد ، در میان چهار کشته شده ، دو خارجی وجود دارد که یکی از آنها ۲۴ ساله و آلمانی بوده است و دیگری ۲۱ ساله و اهل اتریش که در ابتدا به اشتباه شهروند مقدونیه معرفی شده بود. دیگر قربانیان هم عبارتند از یک زن اتریشی ۴۴ ساله و یک مرد اتریشی ۳۹ ساله. گفته شده که مقتول ۲۴ ساله یک دختر دانشجوی دانشگاه هنرهای کاربردی وین بوده است که در کنار تحصیل در رستوران کار می کرد. مرد ۳۹ ساله اتریشی هم طبق تایید سفارت چین در وین، اصالت چینی داشته است و در هنگام خروج از رستوران هدف گلوله قرار گرفته است.

قهرمانان

دو جوان ترک تبار  به نام های رجب طیب گولتکین Recep Tayyip Gultekin و میکائیل اوزن Mikail Ozen که از کودکی در وین بزرگ شده اند، با دور کردن یک زن سالخورده و یک پلیس زخمی از محدوده تیراندازی به قهرمانان این حادثه تبدیل شدند. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ساعت ۶:۰۰ صبح روز بعد از واقعه و رجب طیب اردوغان ساعت ۱۳:۳۰ روز ۱۳ آبان برای قدردانی از این دو با آنها تماس تلفنی برقرار کردند. در عین حال استفاده تبلیغاتی ترکیه و پخش مکرر تماس تلفنی رئیس جمهور ترکیه با این دو نفر، آنها را از سوی برخی رسانه های اتریشی و همچنین ترک های مخالف اردوغان در معرض ظن ارتباط این دو نفر با تشکیلات گرگ های خاکستری و ملی گرایان افراطی ترک قرار دارد. اتهامی که این دو جوان آن را رد می کنند. یکی از این دو جوان در جریان تیراندازی به صورت سطحی مجروح شد و خودرو آنها نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت. اسامه یودا Osama Joda کارمند ۲۳ ساله فلسطینی یک فست فود که پلیس دیگری را در جریان تبادل آتش پشت بلوک سیمانی کشید هم از سوی پلیس مورد قدردانی قرار گرفت. دو پلیس نیروی ویژه که ظرف ۹ دقیقه از شروع درگیری، عامل حمله را هدف قرار دادند نیز، از سوی صدر اعظم و وزیر کشور مدال شجاعت دریافت کردند.

واکنش مقامات رسمی به این واقعه:

سباستیان کورتس صدر اعظم اتریش گفت که ترویست ها سبک زندگی ما را هدف گرفته اند و این یک حمله ای منزجرکننده به یک جامعه آزاد  بوده است. در عین حال اضافه کرد که نفرت در اتریش جایی ندارد وهرچند این یک حمله اسلامگرایانه است اما دعوا بین اسلام و مسیحیت یا ساکنان دو جغرافیای متفاوت نیست بلکه  این جنگی میان بربریت و تمدن است.

رئیس جمهور اتریش آقای دکتر الکساندر فان در بلن نیز گفت: هدف تروریست ها جدایی انداختن میان افراد در جامعه اتریش است. افراد بسیاری از اقوام مختلف و گرایشات اعتقادی مختلف در اتریش زندگی می کنند و من به شما اطمینان می دهم که در جامعه ما نفرت هرگز قویتر از آزادی و مردم سالاری و عشق نیست.

کاردینال شونبرن  Christoph Schönborn بالاترین مقام مذهبی اتریش هم ضمن برگزاری مراسم دعا برای قربانیان حادثه که مقامات مذهبی سایر ادیان نیز در آن حضور داشتند طی سخنانی گفت: نفرت هرگز پاسخ مناسبی به این حمله تروریستی نیست.

کارل نهامر وزیرکشور اتریش در سخنانی انتقادی از سیستم قضایی اتریش به خاطر آزادی زودهنگام این عضو هوادار داعش انتقاد کرد و گفت سیستم قضایی ما باید بهتر شود و نباید اجازه داد که یک مظنون خطرناک قاضی را گمراه کند. البته رسانه های جمعی خود وزارت کشور را به علت عدم مراقبت از زندانیانی که پس از دوران محکومیت آزاد می شوند نیز شماتت کرده اند. همچنین به گزارش روزنامه وینر تسایتونگ مورخ ۱۶ آبان ۱۳۹۹، نمایندگان حزب آزادی (راست افراطی) و حزب سوسیال دمکرات (چپ میانه) خواستار اصلاح در ساختار نهادهای پشتیبان قانون اساسی، مانند اداره مبارزه با تروریسم شدند.

لازم به ذکر است که در دهم مرداد ماه سال ۱۳۶۰ در جریان یک حمله  مسلحانه که توسط جنبش فلسطینی فتح برنامه ریزی شده بود، یک فرد فلسطینی به نام مروان حسن، سیاستمدار اتریشی هاینس نیتل Heinz Nittel که رئیس جامعه یهودیان اتریش بود را در همین منطقه به قتل رساند و فرد دوم به نام هشام راجی با اصالت عراقی درمرکز شهربه سوی رهگذران آتش گشود . مروان حسن مجروح شد و با حکم حبس ابد در شهر گراتس اتریش زندانی است.و هشام راجی نیز دستگیرو تحویل دولت بلژیک شد و پس از چند سال آزاد گردید.

 این منطقه بدلیل توریستی بودن و بافت تاریخی و وجود مراکز مهم دولتی و بین المللی مورد پوشش پلیس و امنیت است و نیروهای پلیس ضد تروریست به سرعت وارد عمل شدند.و در حال حاضر نیز شش نقطه ای که محل عملیات بوده و افرادی کشته و یا مجروح شده اند توسط مردم با شمع و اهدای گل مشخص شده است و رسانه ها نیز مدام در حال تهیه گزارش هستند.

منابع:

۱. https://www.kosmo.at/selbstlos-wien-anschlag-palaestinenser-rettet-polizisten-das-leben/

۲. https://www.vienna.at/zwei-auslaender-unter-den-todesopfern-bei-anschlag-in-wien/۶۷۹۷۵۴۴

۳. https://www.vienna.at/terroranschlag-auf-wiener-synagoge-۳۰-jahrestag/۲۶۹۹۷۱۱

۴. https://www.meinbezirk.at/oberoesterreich/c-politik/stelzer-will-terroristen-die-staatbuergerschaft-entziehen_a۴۳۳۳۳۶۳

۵. https://kurier.at/chronik/wien/anschlag-in-wien-anklage-gegen-einen-verdaechtigen-bisher-۱۵-festnahmen/۴۰۱۰۸۸۰۲۷

۶. https://www.vienna.at/festnahmen-nach-wien-anschlag-u-haft-fuer-acht-verdaechtige-beantragt/۶۷۹۹۲۳۶

۷. https://www.oe۲۴.at/oesterreich/politik/terror-in-wien-anschlag-laut-nehammer-noch-im-gang/۴۵۲۶۱۲۵۴۹

۸. https://www.vienna.at/van-der-bellen-nach-terrorakt-in-wien-anschlag-auf-herz-der-gesellschaft/۶۷۹۶۱۲۰

۹. https://www.derstandard.at/story/۲۰۰۰۱۲۱۴۷۷۰۳۱/dank-an-das-fbi-fuer-hinweise-nach-dem-terrorattentat-in

۱۰.https://www.derstandard.at/story/۲۰۰۰۱۲۱۴۷۴۳۵۰/terroranschlag-in-wien-gravierende-fehler?ref=rss

کد خبر 3650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =