نگاه کارشناسان به تحرکات دولت در موضوع اسلام سیاسی

پس از حمله تروریستی ۱۲ آبان ماه در شهر وین که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر گردید موج جدیدی از اسلام هراسی و اسلام ستیزی بوجود آمده است .  

پس از حمله تروریستی ۱۲ آبان ماه در شهر وین که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر گردید موج جدیدی از اسلام هراسی و اسلام ستیزی بوجود آمده است .  دولت که از چند ماه قبل مرکزی تحت عنوان مرکز مستند سازی اسلام سیاسی در وزارت تلفیق فرهنگی راه اندازی نموده بود قصد تصویب نمودن یک بند در قانون اساسی مبنی بر جرم انگاشتن اسلام سیاسی  را دارد.  از این رو نظرات تعدادی از صاحبنظران با گرایش های موافق و مخالف را جمع آوری نمودیم که در ذیل می آید.

از ۲۵ تیرماه سال جاری که وزیر ادغام فرهنگی خانم سوزانه راب از راه اندازی مرکز مستندسازی اسلام سیاسی در راستای مبارزه با تندروی های سیاسی-مذهبی  خبر داد، بحث و گفتگو درباره درستی این رویکرد دولت ائتلافی اتریش همواره داغ بوده است. یک سر این مباحثه اسلام شناسان متمایل به شرق و ترکیه مانند پروفسور فرید حافظ استاد پیشین دانشگاه سالزبورگ اتریش و امیت وورال Ümit Vural  رئیس جامعه اعتقادات اسلامی IGGÖ بوده اند که معتقد هستند این گونه سیاستگزاری ها زمینه سرکوب مسلمانان مقیم رافراهم می کند و سر دیگر طیف، اسلام شناسان لیبرال مانند مهند خورشید و عدنان اصلان که اعتقاد دارند  بدون تعریف صحیح و دقیق از اسلام سیاسی، وضع قوانینی از این دست موجب منزوی شدن مسلمانان میانه رو و رانده شدن آنها به سوی تندروی های مذهبی خواهد شد. مواجهه جدید دولت اتریش در جرم انگاری اسلام سیاسی و بستن مراکز و مساجد مرتبط با اخوان المسلمین و حماس و تلاش برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی به منظور سلب حقوق شهروندی برای مرتکبین اعمال تروریستی، بازتاب های رسانه ای و مباحثات گسترده ای را بین اسلام شناسان در حوزه کشورهای آلمانی زبان در بر داشته است که برخی از آنها در ادامه آمده است:

آقای امیت وورال  رییس جامعه اسلامی اتریش ضمن بیان اینکه افراط گرایی اسلام گرایانه دموکراسی ، آزادی ها و صلح اجتماعی ما را هدف قرار داده است اظهار داشت که کل جامعه وظیفه دارد که از این حملات جلوگیری کند ولی در عین حال مانع آزادی های فردی مسلمانان نشود. وی افزود برخی از اقدامات پیشنهادی نمی توانند برای ما امنیت به همراه بیاورد. مثلا ثبت نام و مشخصات امامان جماعت چگونه می تواند جلوی حمله یک قاتل را بگیرد؟

دکتر فرید حافظ Farid Hafez ، پروفسور علوم سیاسی اتریشی در گروه علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه سالزبورگ ، در گفتگو با تلویزیون تی آر تی ترکیه ، آخرین اقدامات انجام شده توسط دولت سباستین کورتس را محکوم کرد.

دکتر حافظ گفت: این آخرین گام دولت برای سرکوب جامعه مدنی مسلمانان و فرستادن این پیام است که هیچ فردی در امان نخواهد بود. دکتر فرید حافظ افزود: "تبدیل" اسلام سیاسی "به عنوان یک جرم جنایی راه را برای هرگونه سرکوب در آینده باز می کند.

اسلام شناس و حقوقدان آلمانی دکتر ماتیاس روه Mathias Rohe استاد حقوق دانشگاه توبینگن آلمان نیز در مصاحبه با مجله میگازین Migazin  توضیح داد: قانون مبارزه با اسلام سیاسی پیش از هر چیز، اصل قطعیت سیستم های حقوقی آلمان و اتریش را نقض می کند و به نظر من باید با عمل مجرمانه مبارزه کرد و نه با یک ایدئولوژی.

محقق جوان مسائل دنیای اسلام در دانشگاه وین آقای رامی علی که ۲۶ سال سن دارد و علوم سیاسی و اسلام شناسی خوانده است هم در گفتگو با خبرگزاری اتریش آپا  اظهار داشت: غیرمعمول است عاملانی که پلیس آنها را می شناسد و در دادگاه ها و در برنامه های افراطی زدایی خنثی و تطهیر می شوند، به ناگاه مانند عامل وین مرتکب قتل بشوند و با اسلحه در خیابان ها پرسه بزنند. پلیس دایره دوستان وی را از محیط اسلامگرایی افراطی بررسی کرده بود.

از سوی دیگر اسلام شناسان لیبرال مانند پروفسور مهند خورشیده Mouhanad Khorchide معتقدند که نسبت به مساله افراطی گرایی اسلامی غفلت صورت گرفته است. وی که در مرکز مستندسازی اسلام سیاسی مشغول به کار است در مصاحبه با روزنامه کلاینه تسایتونگ اظهار داشت: پیام حمله تروریستی چند هفته پیش وین این بود که اروپا دیگر نباید راحت بخوابد. وی از مجامع مساجد می خواهد تا نقشی اساسی در مبارزه با اسلام سیاسی داشته باشند و از سیاستمداران میخواهد که از خواب غفلت بیدار شوند.

پروفسور عدنان اصلان Ednan Aslan   استاد دانشگاه وین و  حامد عبدالصمد Hamed Abdel-Samad اسلام شناس مصری-آلمانی نیز اعتقاد دارند که قشر نخبه جامعه مسلمان هنوز کارهای آموزشی زیادی پیش روی خود دارند تا بتوانند "اسلام اصلاح شده" را برای هم کیشان خود ارائه دهند. تحقق این مساله احتمالاً دهه ها به طول خواهد انجامید ، چرا که تا زمانی که مسلمانان برخی از آیات جهادی قرآن و سخنان احادیث را انکار می کنند و سعی می کنند این سخنان را بچرخانند یا دوباره تفسیر کنند تا آنها را در جلوه ای بهتر قرار دهند تغییری حاصل نخواهد شد. و مسلما تا زمانی که مسلمانان افراطی اصولگرا این انواع تفاسیر از اسلام  را دارند و از آن بهره برداری  سیاسی می کنند، صلح حاصل نخواهد شد.

منابع:

۱. https://www.trtworld.com/magazine/austria-s-new-law-on-political-islam-opens-door-for-crackdown-on-muslims-۴۱۳۹۸

۲. https://www.ufuq.de/es-ist-gut-zornig-zu-sein-ein-interview-mit-dem-oesterreichischen-politikwissenschaftler-rami-ali/

۳. https://www.migazin.de/۲۰۲۰/۱۱/۰۴/islam-experte-warnt-vor-pauschalverdacht-gegen-muslime/

۴. https://www.kleinezeitung.at/oesterreich/۵۸۹۴۲۰۹/Warnung-vor-politischem-Islam_Islamforscher-Khorchide_Die-Politik

۵. https://www.vienna.at/iggoe-praesident-anti-terror-paket-kommt-zu-ueberhastet/۶۸۰۷۰۱۶

۶. https://www.sn.at/leserforum/leserbrief/die-naechste-terrorwelle-ist-vorprogrammiert-۹۵۴۳۱۲۰۷

۷. https://www.diepresse.com/۵۸۹۶۶۳۶/iggo-prasident-falsche-prioritaten-der-regierung

کد خبر 3659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =