مرکز آموزش معلمین دینی برای مدارس اتریش

این مرکز زیر عنوان کالج آموزش کلیسا در هفت منطقه وین و استان اتریش سفلی در سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز به کار کرد و از بزرگترین مراکز تربیت معلم برای ادیان در اتریش  و اروپا بشمار می رود.

این مرکز زیر عنوان کالج آموزش کلیسا  در هفت منطقه وین و استان اتریش سفلی در سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز به کار کرد و از بزرگترین مراکز تربیت معلم برای ادیان در اتریش  و اروپا بشمار می رود. این مرکزدر حال حاضر ۳۵۰۰ دانشجو دارد.  کالج آموزش کلیسا تلاش می کند برای بهره وری از دانش روز با دانشگاهها از جمله  با دانشگاه وین، دانشگاه اینسبروک، دانشگاه سالزبورک، کالج شهر کرمز، دانشگاه کاربردی هنر وین، دانشگاه موزیک و هنر های نمایشی شهر وین و دانشگاه کاتولیک اینگل اشتات در آلمان ارتباط داشته باشد. هدف اصلی این مرکزآموزش معلمان دینی برای دانش آموزان مذاهب مختلف در اتریش می باشد. همچنین معلمان دینی می توانند در این مراکز دوره های تکمیلی را بگذارنند. از آنجایی که منسجم کردن ادیان در اتریش برای دولت بسیار مهم است با کمک شهرداری وین  برای نخستین باردر  اتریش و جهان منطقه ای به وسعت ۱۰۰۰۰ متر مربع(یک هکتار) از طرف این شهرداری  در شهر وین را برای ساخت کمپ مذاهب اختصاص داده شده است و در این مکان ۸ مذهب موجود در اتریش عبادتگاههایی با معماری مذهب خود دیوار به دیوار همدیگربنا خواهند کرد.

کالج آموزش کلیسا از لحاظ ساختار اداری  از چند انستیتو تشکیل شده است و همانطوری که قبلا گفته شد وظایف آنها تربیت  معلمین دروس دینی برای فرزندان پیروان خود در مدارس اتریش می باشد.

۱- انستیتوی آموزش مسیحیت

که خود شامل چهار  بخش عمده آموزش  فقه کاتولیک، آموزش فقه پروتستان، آموزش فقه ارتدوکس وآموزش فقه کلیسای آزاد می باشد. آموزش فقه ارتودکس باز به دو قسمت تقسیم میشود ارتودکس اروپایی و ارتودکس شرقی، که از ارتودکس اروپایی می توان به  ارتودکس یونانی، ارتودکس  رومانی ،  ارتودکس روسی و ارتودکس صربی اشاره کرد و از ارتودکس شرقی می توان از  کلیسای ارتودکس سوریه و کلیسای ارتدکس قبطی ها ی مصر  نام برد.

۲- انستیتوی آموزش فقه اسلام

این انستیتو دارا ی ۱۷  استاد و استادیار می باشد. رییس آن خانم الف مدنی نام دارد. تمرکز بر آموزش "دین اسلام" با تمرکز بر منابع اسلامی از یک سو و اجرای آنها به طور  عملی از سوی دیگر شکل گرفته است. لازم به ذکر است که  مدرسین همه از اهل سنت می باشند و دانش آموزان برای کسب مدرک بایستی ۶۰ واحد بگذرانند.  در متن این دوره ها ، به مباحث کلامی کلاسیک پرداخته می شود و موضوعاتی مانند  ابعاد تاریخ اسلام ، هنر و فرهنگ و همچنین عرفان اسلامی ، فلسفه و موسیقی و نیز الزامات عملی آموزش دینی اسلامی تدریس می شود. جایگاه رشد یافته مسلمانان در اتریش و اروپا نیز مورد بحث قرار می گیرد.

در یکی از مواردی که روی آن خیلی کار می شود عرفان است که عقیده بر این است که عرفان ادیان را بیشتر بهم پیوند می دهد، چون عرفان راه عمیق تر شناخت خدا می باشد. در اسلام بیشتر در این رابطه به صوفیگری می پردازند. همه ادیان در این مرکز ساعاتی از دروس خود را به عرفان از دیگاه مذهب خود اختصاص داده اند.  در اینجا این پرسش مطرح می شود که آیا عرفان رویکردهای بین دینی را باز می کند که صرف نظر از سنت های مستقر در ادیان ، می تواند وحدت آفرین باشد؟

۳- انستیتوی آموزش فقه علوی ها

۴- انستیتوی آموزش فقه یهودی ها

۵- انستیتوی آموزش فقه بودایی ها

۶- انستیتوی پژوهش و نو آوری

انستیتوی پژوهش و نوآوری وظیفه این انستیتو کمک به پروژه های نوآوری و همچنین حمایت از توسعه و پیشرفت آموزگاران می باشد. همچنین ایجاد و گسترش شبکه های موجود برای ارتباط با دیگر مراکز آموزشی در کشور و در دیگر کشورهای جهان می باشد. در این راستا تبادل اطلاعات را با پژوهشگران دیگر مراکزدر اتریش وهمچنین  دیگر کشور های جهان را میسر می سازد. این انستیتو همچنین با برپایی دوره های کوتاه مدت آموزگاران شاغل به تدریس  در مدارس را به روز می کند. این انستیتو همچنین دارای سه مرکز می باشد:

- مرکزی برای پرورش مربیان کودکستانها

- مرکزی که برای آموش تکمیلی پس از ساعات اداری

-  مرکزی برای آموزش های  پیشرفته ، این مرکز از آنجایی که جامعه به سرعت در حال پیشرفت و دگرگونی است بر اساس نیاز روز برای انستیتو ها برنامه ریزی می شود چرا که  یک نظام آموزشی مدرن ایجاب می کند که خود را با نیازهای روز جامعه منطبق بکند. 

منابع:

https://www.kphvie.ac.at/institute/institut-islamische-religion.html

https://www.kphvie.ac.at/home.html

کد خبر 3661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =