۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
جشن مذهبی برداشت محصول

مراسم شکرگزاری از برداشت محصول که جشن برداشت محصول یا یکشنبه برداشت هم نامیده می شود، مراسم سپاسگزاری مطابق آیین مسیحیت است که در اتریش بلافاصله پس از برداشت محصول در پاییز برگزار می شود و طی آن کشاورزان به خاطر نعمات الهی به درگاه الهی دعا  و ابراز قدردانی می کنند.

مراسم شکرگزاری از برداشت محصول  Erntedankfest که جشن برداشت محصول یا یکشنبه برداشت هم نامیده می شود،

 مراسم سپاسگزاری مطابق آیین مسیحیت است که در اتریش بلافاصله پس از برداشت محصول در پاییز برگزار می شود و طی آن کشاورزان به خاطر نعمات الهی به درگاه الهی دعا  و ابراز قدردانی می کنند.

در طول برگزاری این جشن، که معمولاً در یک کلیسا برگزار می شود ، اما ممکن است در عین حال با برپا کردن کاروان و موکب، ضمن حرکت در مسیری مشخص محصولات ، غلات و میوه ها به صورت تزئینی به نمایش گذاشته شوند. همچنین محصولات دیگری به نام هدیه های الهی وجود دارد مانند آرد ، عسل یا شراب که پس از متبرک شدن بواسطه دعا بین شرکت کنندگان به رسم تبرک نوزیع می شود.

تاریخچه جشن شکرگزاری

جشن های شکرگزاری در دوران پیش از مسیحیت نیز وجود داشته است. آیین های مشابهی از شمال اروپا ، فلسطین اشغالی، یونان یا از امپراتوری روم  در این ارتباط گزارش شده است.

یکی از این جشنواره های برداشت محصول برای نخستین بار در سده سوم میلادی در کلیسای کاتولیک رومی ثبت شده است. از آنجا که بسته به منطقه آب و هوایی برداشت در زمانهای مختلف انجام می شود ، هرگز تاریخ یکسانی برای این جش های عمدتا مذهبی وجود ندارد.

تاج شکرگزاری

در بعضی جاها یک "تاج دِرو" Erntekrone وجود دارد که از ساقه ی غلات  و یا شاخه های نورس تاک بافته می شود و همراه کشاورزان ضمن خواندن سرود های مذهبی به کلیسا آورده می شود . در اجتماعات کلیساهای روستاهای اتریش، بسیاری از روستائیان برای مراسم کلیسا گرد هم می آیند و جشنواره برداشت در نظر گرفته شده است تا یادآوری شکرگزارانه ای باشد برای کسب رزق با زحمت در قالب فعالیت های کشاورزی و باغداری تا انسان این واقعیت را  به خاطر داشته باشد که رزق و روزی تنها در دست انسان نیست. پس از خاتمه جشنواره، بخشی از محصول برداشت شده به نیازمندان جامعه، در پناهگاه های بی خانمان ها یا بین انجمن های خیریه توزیع می شود.

زمان برگزاری جشن

در اتریش ، جشن شکرگزاری برداشت محصول عمدتا در اکتبر برگزار می شود ، البته این به منطقه و نوع محصول کشاورزی رایج در آن منطقه هم بستگی دارد. کلیسای کاتولیک عموما اولین یکشنبه ماه اکتبر را در مناطق شهری به عنوان تاریخ رسمی جشن برداشت محصول اعلام می کند.

پس از اصلاحات دینی در کلیسا ، جشن شکرگزاری در تاریخ های مختلف دیگری هم جشن گرفته شد. برخی از کلیساهای رفرمیست، جشن برداشت را همزمان با جشن میکائلیس Michaelis ، یا در روز بارتولومئو Bartholomäustag (24 آگوست)  و یا یکشنبه پس از روز اگیدی Ägidii  (اول سپتامبر) یا بعد از روز مارتینی  Martini (11 نوامبر) قرار دادند. البته با توجه به در اقلیت بودن مسیحیان پروتستان در اتریش، اعتبار جشن ماه اکتبر بیشتر از سایر تاریخ هاست.

کلیساهای محلی اتریش در جوامع روستایی بعضا در اواخر ماه سپتامبر جشن برداشت را می گیرند ، که در آن جوانان روستایی - اگرچه کمتر مذهبی هستند - به شدت در آن مشارکت می کنند. در اتریش در برخی جوامع کوچکتر رسم شکرگزاری با موکب گردانی همراه است، از جمله در ایالت تیرول و در بخش رایت ایم وینکل   Reit im Winkl کشاورزان روز شنبه قبل از شکرگذاری به کلیسای مهم ماریا کیرشنتالMaria Kirchental  سفر زیارتی می کند و موکب گردانی ناسِررایت  Nasrereithهم به خاطر راهپیمایان رنگارنگش معروف است.

موکب گردانی منطقه ناسررایت در ایالت تیرول

مراسم شکرگزاری در ماریا کیرشنتال Maria Kirchental در ایالت زالتسبورگرلند

منابع:

https://www.feiertage-oesterreich.at/festtage/erntedank/

https://www.ferienwiki.at/feiertage/erntedankfest

https://www.tirol.at/reisefuehrer/kultur-leben/brauchtum/erntedank

کد خبر 3663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =