اتریش از جمله کشورهایی بود که سیاست منسجم و دقیقی را برای کنترل بحران کرونا در ماه‌های ابتدایی شیوع، بکار گرفت. این برنامه‌ریزی منسجم و واکنش مقتضی و سریع، حتی در سیاست خارجی فرهنگی آن کشور نیز قابل لمس است. وزارت خارجه اتریش به عنوان مجری سیاست خارجی فرهنگی آن کشور با تغییر رویکرد به سمت استفاده از ابزارهای آنلاین، گستره مخاطبین خود را چند برابر افزوده و تهدید را به فرصت تبدیل کرده است.

انجمن فرهنگی اتریش در تهران که تنها انجمن فرهنگی از کشورهای اروپای غربی است که در تهران ساختمان مستقل و فعالیت‌ گسترده دارد، هم‌اکنون با رویکردی جدید، مخاطبان خود را به سراسر ایران گسترش داده است. کلاس‌های آموزش زبان آلمانی آن انجمن از ماه می بصورت آنلاین برگزار می‌شود. پیش از این سالانه حدود ۳۰۰۰ زبان‌آموز به محل انجمن برای یادگیری زبان مراجعه می‌کردند که باتوجه به برگزاری کلاس‌ها بصورت برخط، گستره مخاطبین ایشان به سراسر ایران گسترش پیدا کرده و در عین حال باتوجه به دریافت مبلغ یکصد یورو برای هر ترم، درآمد سرشاری را نیز نصیب این انجمن نموده است. هم‌اکنون اتریش تنها کشوری است که امتحان دیپلم زبان آلمانی را آنلاین برگزار می‌کند.

سایت انجمن فرهنگی اتریش در تهران تا پیش از شیوع کرونا صرفا به ارائه اطلاعات محدود در خصوص کلاس‌های زبان آلمانی و همچنین معرفی فعالیت‌های انجمن در حوزه‌های خبرنگاری، روزنامه‌نگاری، موسیقی، معماری و هنرهای تجسمی اختصاص داشت. در حال حاضر این سایت به یک درگاه روز آمد برای معرفی فرهنگ آلمانی-اتریشی تبدیل شده که با بروزرسانی مرتب، آخرین آثار در حوزه ادبیات، فیلم، موسیقی، تئاتر و ... اتریش را معرفی می‌نماید.

لینک پخش فیلم با زبان آلمانی، معرفی نویسندگان و هنرمندان اتریشی در قالب متن و ویدئو از دیگر تغییرات ایجاد شده در سایت انجمن است. همچنین لینک دسترسی به کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی آنلاین اتریش (همراه با امکان پرداخت هزینه) گزینه دیگری است که به فراخور در سایت انجمن بارگذاری می‌شود.

بخش بزرگی از صفحه اول سایت به اوقات فراغت دیجیتال اختصاص پیدا کرده که با لینک شدن به سایت بخش روابط خارجی فرهنگی وزارت خارجه اتریش طیف وسیعی از اطلاعات و دسترسی‌ها به تمامی حوزه‌های فرهنگی اتریش را به دو زبان انگلیسی و آلمانی فراهم می‌آورد.

بخش دیگر، دسترسی به سایت "اتریش خلاق" است. این سایت نیز با حمایت وزارت خارجه اتریش فعالیت می‌کند و به نظر می‌رسد هم‌راستا با اهداف برنامه ‌"اروپای خلاق" اتحادیه اروپایی، به معرفی هنر معاصر در شهرهای مختلف اتریش و همچنین معرفی هنرمندان این کشور با رویکرد ایجاد زمینه کسب اقتصادی از بازار هنر برای ایشان تمرکز دارد.

برخی فعالیت‌های انجمن فرهنگی اتریش در تهران در شش ماهه نخست سال جاری:

۱. همکاری با دانشگاه‌های ایرانی در برگزاری نشست‌های آنلاین با محوریت دیپلماسی علمی در زمینه گردشگری، تاریخ، هنر و محیط زیست و غیره با مشارکت اساتید دانشگاهی اتریش برای دانشجویان ایرانی. برای نمونه؛ وبینار زبان و ادبیات آلمانی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و با سخنرانی اساتید اتریشی برگزار شد.

۲. برگزاری کنسرت‌های مشترک آنلاین با همنوازی نوازندگان ایرانی و اتریشی. مهمترین برنامه برگزار شده «رویداد موسیقایی ایران و اتریش» در مردادماه سال جاری بود که با حمایت مالی اتاق بازرگانی ایران و اتریش و محوریت فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

۳. باتوجه به ریاست اتریش بر شاخه تهران موسسه EUNIC (موسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپایی)، برنامه‌ریزی برای برگزاری سال فیلم‌های اروپایی در ایران بصورت آنلاین انجام پذیرفته است. یادآور می‌شود این برنامه سال‌های گذشته با عنوان هفته فیلم‌های اروپایی با مشارکت حدود ۲۰ کشور در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شد.

۴. برگزاری کلاس‌های زبان آلمانی و ارائه مدارک و برگزاری آزمون‌های دیپلم زبان آلمانی بصورت آنلاین.

ملاحظه:

رئیس پیشین انجمن فرهنگی اتریش در تهران در ملاقات تیرماه سال جاری خود با مدیرکل محترم مبادلات فرهنگی و سازمان‌های بین‌المللی سازمان، کرونا را فرصتی دانست که اتریش با بهره‌گیری از آن توانسته روابط خود با نهادهای فرهنگی ایران را تعمیق بخشد. وی همچنین برگزاری هفته آنلاین فیلم‌های ایرانی در اروپا را با همکاری EUNIC به سازمان پیشنهاد کرد (در این خصوص ملاحظاتی وجود دارد). خاطرنشان می‌شود با تایید ورود ویروس کرونا به ایران، بخش فرهنگی سفارت برای بیش از یکماه تعطیل و رئیس انجمن فرهنگی اتریش در تهران به وزارت خارجه کشور خود احضار و در بخش مدیریت بحران مشغول بکار شد. 

الگوی مواجهه انجمن فرهنگی اتریش در تهران و بصورت کلی، وزارت خارجه اتریش با بحران کرونا و بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی در گسترش فعالیت‌های فرهنگی، می‌تواند به عنوان نمونه‌ای موفق مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

همچنین غنای مطالب، اخبار و اطلاعات دو سایت معرفی شده در بالا با حمایت بخش فرهنگی وزارت خارجه اتریش، بسیار جالب توجه است و سایت‌های انجمن‌های فرهنگی اتریش در سراسر جهان علاوه بر ارائه اطلاعات کاربردی، به عنوان یک پوسته، به دنبال جلب نظر اولیه مخاطب و هدایت وی به سایت‌های چند زبانه و پرمطلب نهادهای فرهنگی اتریش هستند.

کد خبر 4249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =