دیدار چهار روزه پاپ از عراق عمدتا متوجه مسیحیان این کشور است اما دیدار با آیت الله العظمی سیستانی جذابیتی تاریخی برای وی دارد.

جمعیت مسیحیان عراق بطور پیوسته در دهه های اخیر رو به کاهش بوده است.

عراق جامعه ای از هم گسسته دارد. با این حال، جای سوال است که آیا امید به تأثیر شفابخش در جامعه‌ای از هم گسسته برآورده می‌شود؟ افراط‌گرایان این دیدار را تلاشی برای احیای مجدد مسیحیان می‌دانند، همانطور که پاپ بر برادری ادیان ابراهیمی تأکید می‌کند، از جمله یک دیدار بین مذهبی در اور، میهن ابراهیم پیامبر.

دیدار با آیت الله علی سیستانی در شهر شیعه نجف که قرار است روز شنبه برگزار شود، از سوی بسیاری مورد تایید نیست. از طرف اهل سنت -نه تنها در عراق- اظهار نظر می‌شود که پاپ از یک "برنده" سال ۲۰۰۳ تجلیل می‌کند، در حالی که از آن زمان سنی‌ها، مانند مسیحیان، قربانی اکثریت در این کشور شده‌اند. اگرچه در زمان صدام حسین شیعیان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

دیدار با قدرتمندترین آیت‌الله

آیت الله العظمی علی سیستانی ۹۰ ساله یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در میان شیعیان در سراسر جهان است. پیروان مذهبی وی و شهرت وی به عنوان یک عالم دینی بسیار فراتر از رهبر دینی ایران، (آیت الله) علی خامنه‌ای است. سیستانی هرگز با رهبری ایران نزاع و جدال نکرده، اما آشکارا پیاده‌سازی سیستم دولتی را برای عراق، نمونه آنچه که (آیت الله) خمینی برای ایران ایجاد کرده بود، رد کرد. در تهران نیز عده‌ای از وزنی که سفر پاپ به سیستانی داده است، آزرده خاطر می‌شوند.

توضیح:

خبر دیدار احتمالی پاپ و آیت الله سیستانی نخستین بار در اتریش در سایت اسقف نشین وین در مردادماه سال گذشته و به نقل از کاردینال ساکو اسقف اعظم عراق منتشر شد.

تیتر انتخابی برای این خبر نیز جالب توجه است. اگرچه "مسیر ابراهیم" یک عنوان معمول برای اشاره به سفرهای ابراهیم نبی(ع) در سرزمین‌های خاورمیانه است، اما در شرایطی که فضای رسانه‌ای هنوز مملو از اخبار توافقات ابراهیم (توافقات عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی) است، تیتر این خبر به نوعی تداعی کننده تحولات اخیر در منطقه است. (البته این موضوع صرفا یک اشاره و گمانه است و بررسی صحت آن نیازمند مداقه بیشتر است).

کد خبر 4251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =