تیلمان شایبله یک اسلام شناس و محقق مسائل خاورمیانه است.

تیلمان شایبله

تیلمان شایبله[1] متولد ۱۹۶۱ در اشتوتگارت آلمان، یک اسلام شناس و محقق مسائل خاورمیانه است. او  در خانواده ای مسیحی چشم به جهان گشود. پس از پایان دوران مدرسه به اسلام گروید و در مونیخ در رشته تاریخ و ادبیات در دانشگاه تربیت معلم تحصیل کرد.

 وی در تهیه و نشر بسیاری از مطبوعات، کتاب ها و مقالات مختلف در زمینه اسلام و پژوهش های اسلامی از سال ۱۹۸۰ فعالیت دارد.

در سال ۱۹۸۰ در تأسیس و پیشرفت بسیاری از مراکز اسلامی و انجمن های اسلامی مربوط به جوانان در آلمان فعالیت داشت. در این میان تاسیس مرکز اسلامی مونیخ یکی از مهمترین فعالیت های وی به شمار می آید زیرا مراحل اخذ مجوز فعالیت این مرکز که در در سال ۱۹۸۷ آغاز به فعالیت کرد، با مشکلات بسیاری روبرو بود.

وی همچنین مؤسس انجمن جوانان جویای حقیقت [2] می باشد که خود در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ ریاست آن را بر عهده داشت و پس از آن این انجمن برای فعالیت به جامعه شیعیان آلمان تقدیم شد.

همچنین او با خانه ی اسلام در شهر اولندوالد در تماس است که یکی از مهمترین و فعالترین مراکز مسلمانان در حوزه آلمانی زبان به شمار می آید. در سال ۲۰۰۱ به ریاست انجمن اسلامی ایالت بایرن انتخاب شد و در همان زمان برای آموزش تعلیمات اسلامی در مدارس ایالت بایرن طرحی را برای وزارت آموزش و پرورش ایالت بایرن مبنی بر برگزاری دوره آموزشی تعلیمات اسلامی در مدارس تنظیم کرد.

تیلمان پس از سال ها فعالیت در دانشگاه اشتوتگارت و پس از آن نشریه ی الف در بایرن که خود مؤسس آن بود، در سال ۲۰۰۱ به اتریش مهاجرت کرد. او ابتدا در سالزبورگ و پس از آن در وین سکنی گزید و در همین زمان با مراکز اسلامی به خصوص مدارس اسلامی همکاری های خوبی را آغاز کرد وی در سال ۲۰۰۵ به عنوان کارشناس ارشد مسائل آموزشی تعلیمات دینی اسلامی در تیرول و سالزبورگ انتخاب گردید.

وی همچنین با برگزاری جلسات مکرر از سال ۲۰۰۴ سعی بر جلب توجه و جمع آوری رای جهت مخالفت با قانون منع حجاب در آلمان کرده است.

وی همچنین از افرادی است که سعی بر جمع آوری امضا و برگزاری عمومی رفراندوم برای تنظیم قوانین اسلام در آلمان بسیار سعی کرده است و اعتقاد دارد آلمان می بایست در این مورد دنباله رو اتریش بوده و از تلاش اتریش برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز با برقراری مساوات بین ادیان و قشره های مختلف بیاموزند.

تیلمان با افراد سرشناس زیادی به خصوص اعضا و رهبران اخوان المسلمین در دنیای اسلام مستقیم نامه نگاری داشته است و نظرات آنان را در مورد مسائل مختلف جویا شده است. که در این میان می توان سید قطب، یوسف القرادوی، سعید رمضان، اشتفان ماینینگ و همچنین سید ابولعلا معدودی را نام برد.

او به طور مرتب در مجله ی الاسلام[3] بیانیه ها و نظریات خود را و همچنین موضوعات سیاسی و فرهنگی دنیای اسلام را مطرح می کند .

وی پس از مهاجرت به اتریش، به فعالیت خود در حوزه چاپ و نشر کتاب های اسلامی ادامه داد و هم اکنون یکی از تامین کنندگان اصلی منابع آلمانی زبان در حوزه مطالعات اسلامی به شمار می رود.

وی هم اکنون به عنوان کارشناس ارشد تعلمیات دینی اسلامی در سالزبورگ مشغول به کار می باشد و همچنین با مرکز اسلامی وین و دفتر مطالعات این مرکز و همچنین دانشکده الهیات دانشگاه وین در ارتباط کاری می باشد. وی همچنین دوره های آموزشی برای معلمین در دانشگاه وین با عنوان : اسلام را به آلمانی بشناسیم، برگزار می کند.

برخی از تألیفات وی :

۱- چگونه در مورد اسلام تحقیق کنیم و چگونه در مورد اسلام بنویسیم، انتشارات دارالاسلام، مونیخ، ۱۹۹۶[4]

۲-با فاطیما گریم :نماز در اسلام چه مفهومی دارد و چکونه اقامه می شود ؟، انتشارات دارالسلام، مونیخ، ۲۰۰۰[5]

۳-ابو ذکریا یحیی ابن شرف نواوی، ترجمه از عربی، انتشارات دارالاسلام، مونیخ، ۱۹۹۶[6]

منابع:

ویکیپدیا انگلیسی-آلمانی-

 صفحه فرهنگ رادیو آلمانی دویچلند  فونک[7]

 

[1] Tillman Schaible

[2] Islamischen Pfadfinder

[3] Al-Islam

[4] Wie mache ich islamische Öffentlichkeitsarbeit? Ein Handbuch zur Da'wa-Arbeit (= Elementarwissen Islam. Nr. 1). Dâr-us-Salâm, Garching bei München 1996..

[5] mit Fatima Grimm: Wie mache ich das Gebet im Islam? (= Elementarwissen Islam. Nr. 2). Dâr-us-Salâm, Garching bei München 2000

[6] Abu Zakarîyâ Yahyâ ibn Scharaf an-Nawawi: Riyâd us-sâlihîn. Teil 1. Übersetzt aus dem Arabischen von Najat Gaston und Tilmann Schaible. Dâr-us-Salâm, Garching bei München 1996

[7] Deutschlandfunk

کد خبر 5462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =