۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

مارتین کوش متولد ۱۹۵۹ فیلسوف آلمانی، استاد دانشگاه وین است.

مارتین کوش

مارتین کوش متولد ۱۹۵۹ فیلسوف آلمانی، استاد دانشگاه وین است. وی در ۱۹ اکتبر ۱۹۵۹ در شهر لورکوزن آلمان به دنیا آمد. به دلیل باورهای صلح دوستانه، نمی‌خواست به خدمت سربازی برود. بنابراین می‌بایست در برابر یک کمیته­ی سه نفره از تصمیم خود دفاع می‌کرد. این کمیته شامل یک افسر بازنشسته ارتش، یک مرد صاحب پمپ بنزین و یک خانم خانه‌دار بود.

وی بر ای دفاع از تصمیم خود، از اخلاق کانتی برای آنها سخن گفت و در نهایت حکم کمیته این بود که مارتین کوش به لحاظ ذهنی به بلوغ نرسیده است. بنابراین برای نرفتن به خدمت سربازی تنها یک راه داشت و آن هم خروج از آلمان بود. وی مدتی را در اسرائیل زندگی کرد، مدتی در فنلاند به تدریس پرداخت و سپس به دانشگاه­های ادینبورگ، کمبریج و وین برای تدریس رفت.

آثارش را به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فنلاندی نگاشته است.

کوش ابتدا به فلسفه­ ی هگل، هوسرل، و هایدگر علاقه داشت و چندین مقاله و کتاب نیز در بررسی آرای این دو فیلسوف نوشته است.

پایان‌نامه­ ی او به بررسی فلسفه­ ی زبان از منظر هوسرل، هایدگر و گادامر می‌پردازد.

با رفتن به فنلاند به دلیل اینکه در آنجا فلسفه­ ی آلمانی مورد استقبال چندانی نبود، به مطالعه بر روی فلسفه میشل فوکو پرداخت.

در این مرحله کوش به جامعه‌شناسیِ معرفت علاقه‌مند شد و با رفتن به دانشگاه کمبریج با دیوید بلور[۱] آشنا شد و در این زمینه به مطالعه و تحقیق مشغول گردید.

در این دوره یکی از کتاب­ های روانشناسی خود را به رشته تحریر در آورد. کتابی که با استقبال چندانی مواجه نشد. در چند سال اخیر بیشتر نوشته‌های او در مورد فلسفه ویتگنشتاین و نسبیت گرایی است.

وی در کتابی به بررسی پیروی از قواعد که توسط لودویگ ویتگنشتاین مطرح شده است می‌پردازد. کوش از هواداران تفسیر کریپکی در پیروی از قواعد است.

مارتین کوش که در حال حاضر استاد دانشگاه وین است، از دروس پایه ­ی فسلفه تا برگزاری سمینار دانشجوهای دکتری را برعهده دارد و همچنین به تدریس فلسفه ویتگنشتاین، نسبیت گرایی و معرفت‌شناسی می‌پردازد.

او در از سال ۲۰۱۴ تا امروز ۳ دانشجوی ایرانی داشته است و همواره در مورد روند فلسفه در ایران و علاقمندی دانشجویان فلسفه از ایران، این سئوال برایش مطرح بوده است که دلیل اقبال به ویتگنشتاین در ایران چه بوده و چرا او همه ساله درخواست همکاری به عنوان استاد راهنما دوره­ی دکتری فلسفه از ایران، حتی از حوزه های علمیه برای تحقیق، تحلیل و بررسی فلسفه ویتگنشتاین، دریافت می کند.

مجموعه آثار وی:

•       Language as Calculus vs. Language as Universal Medium: A Study in Husserl, Heidegger, and Gadamer, Kluwer (۱۹۸۹)

•       Foucault's Strata and Fields: A Study in Archaeological and Genealogical Science Studies, Kluwer (۱۹۹۱)

•       Psychologism: A Case Study in the Sociology of Philosophical Knowledge, Routledge (۱۹۹۵)

•       co-authored with Harry M. Collins, The Shape of Actions: What Humans and Machines Can Do, MIT Press (۱۹۹۸)

•       Psychological Knowledge: A Social History and Philosophy, Routledge (۱۹۹۹)

•       (ed.), The Sociology of Philosophical Knowledge, Dordrecht: Kluwer (۲۰۰۰)

•       Knowledge by Agreement: The Programme of Communitarian Epistemology, Oxford University Press (۲۰۰۲)

•       A Sceptical Guide to Meaning and Rules: Defending Kripke's Wittgenstein, Acumen & McGill-Queen's (۲۰۰۶)

 

[۱] David Blurr

کد خبر 5463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =