فریدنسرایش هوندرت واسر یک هنرمند اتریشی است که در مرحله ی اول به عنوان نقاش مشهور است، اما در حوزه معماری و حفاظت محیط زیست هم فعال بود.

فریدریش هوندرتواسر -  هنرمند و معمار مشهور اتریشی

فریدنسرایش هوندرت واسر ١٥ دسامبر ١٩٢٨ در وین متولد شد و ١٩ فوریه ٢٠٠٠ در عرشه کشتی ملکه الیزابت ٢ قبل از رسیدن به بریزبن درگذشت. نام کامل وی فریدنسرایش رگنتاگ دونکلبونت هوندرت و نام مدنی او فریدریش اشتوواسر است.

او یک هنرمند اتریشی است که در مرحله ­اول به عنوان نقاش مشهور است، اما در حوزه­ معماری و حفاظت محیط زیست هم فعال بود.

هوندرت واسر تک فرزند مهندسی بیکار به نام ارنست اشتوواسر و همسرش اِلسا بود. پدرش اهل بوهم و مادرش اهل موراویا بود. سیزده روز بعد از تولد یک سالگی اش پدرش به دلیل آپاندیس از دنیا رفت و به این ترتیب مادرش او را به تنهایی تربیت کرد. در سن هفت سالگی به مدرسه مونتسوری[1] در وین رفت. او نزد مربی هنر آنجا با قواعد رنگ ­ها و فرم­ ها آشنا شد. اگرچه مادرش یهودی بود، اما هوندرت واسر در ١٩٣٥ در کلیسای کاتولیک تعمید داده شد. از آنجایی که مدرسه خصوصی سبب جلب توجه می شود مادرش اِشتو واسر او را به یکی از مدارس دولتی وین فرستاد.

بعد از اخذ مدرک دیپلم در دبیرستان دولتی وین، در سال ١٩٤٨ به مدت سه ماه در آکادمی هنرهای زیبای وین شروع به تحصیل کرد. در آنجا شروع به امضای آثارش با نام هوندرت واسر کرد. بعد از اینکه تحصیلش را متوقف کرد در آپریل ١٩٤٩ برای اولین بار به ایتالیا سفر کرد. در آنجا با هنرمندی به نام رونه برو آشنا شد. آنها در ١٩٥٠ با هم به پاریس سفر کردند. سفرها بعدی آنها به مکزیک (نیمه اول ١٩٥١)، تونس، سیسیل و آفلنس در اشتایرمارک بود.

هوندرت واسر در طول عمرش دائما در سفر بود. به همین خاطر به زبان ­های انگلیسی فرانسه و ایتالیایی تسلط یافت. علاوه براین او کمی ژاپنی، روسی، چکی و عبری می دانست. اولین نمایشگاه ­های هوندرت واسر در ١٩٥٢ و ١٩٥٣ در وطنش وین، ١٩٥٥ در میلان، ١٩٥٤ و ١٩٥٦ در گالری فگتی در پاریس بودند. در ١٩٥٧. در ١٩٥٩ از او برای تدریس در دانشگاه هنرهای زیبای هامبورگ دعوت شد. این اجرا جنجالی شد و منجر به اخراج سریع او توسط اداره بازرسی شد. دو سال بعد هوندرت واسر به ژاپن سفر کرد و در آنجا در سال ١٩٦١ ششمین جایزه بین المللی نمایشگاه های هنری (جایزه میانیچی) را در توکیو کسب کرد. در حدود سال 1966در ژاپن نام فریدنسرایش شکل گرفت. او نام کوچکش را در مجلات ژاپنی با دو کلمه فریده و رایش ترجمه کرد و از آن زمان خود را فریده رایش و از ١٩٦٨ فریدن رایش و سرانجام فریدنسرایش نامید.

هوندرت واسر عملاً بعد از خرید خانه دهقانی در نرماندی، آنجا به دور از شلوغی  و در وسط طبیعت خانه رویایی اش را ترسیم کرده و ساخت.

هوندرت واسر در سال ١٩٧٠ در جزیره های بای در نیوزلند زمینی با وسعت ٣٧٢ هکتار که کل دره­ی کاورینوی را پوشش می داد خریداری کرد. در طبیعت آنجا به رویای کار و زندگی اش جامعه عمل پوشاند. در آنجا با استفاده از کلکتورهای گرمایی خورشیدی، چرخ آبی و تصفیه گیاهان تقریباً خودکفا  زندگی می کرد.

هوندرت واسر برای بازی های المپیک تابستانی ١٩٧٢ در مونیخ یک سری پوستر هنری طراحی کرد و ١٩٧٥ کار طراحی تمبر را آغاز کرد. ١٩٨٢نمای کارخانه روزنتال در شهر زلب را ساخت. یک سال بعد، اولین سنگ بنای خانه هوندرت واسر را بنیاد نهادند که ١٩٨٦ برای اجاره رفتن آماده شده باشند. در سالهای بعد هوندرت واسر تعداد زیادی پروژه معماری در آمنا، اتریش، سوئیس، کالیفرنیا، ژاپن و نیوزلند انجام داد.

او در ١٩٨٤ در تظاهرات علیه ساخت نیروگاه برق در طبیعت رودخانه ای هاینبورگر حضور فعال داشت و به گفته شاهدان عینی به نقل از وبگاه خاطرات وی ، شاهد آن بودند که هوندرت واسر بزرگترین جایزه وین که سالانه به یک هنرمند اهدا می شود را تکه تکه می کند.

در ١٩ فوریه ٢٠٠٠ فریدنسرایش هوندرت واسر در راه برگشت از سفر از نیوزلند به اروپا در عرشه کشتی ملکه الیزابت ٢ به دلیل نارسایی قبلی جان خود را از دست داد. او مطابق با آخرین آرزویش در ٣ مارچ ٢٠٠٠ در  زمین شخصی خود در نیوزلند زیر یک درخت و بدون تابوت، درون یک سازه که توسط خودش طراحی شده بود، خاکسپاری شد.

 

[1] Montessuri

کد خبر 5465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =