۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵

حضور بیش از ۷۰۰ هزار نفر مسلمان در اتریش، مسائل و پدیدارهای گوناگونی را با خود برای جامعه ای نسبتاً بسته با خط و مشی پیش تعریف شده ی کلیسای کاتولیک به همراه داشته است.

گورستان های مسلمانان در اتریش

حضور بیش از ۷۰۰ هزار نفر مسلمان در اتریش،  مسائل و پدیدارهای گوناگونی را با خود برای جامعه ای نسبتاً بسته با خط و مشی پیش تعریف شده­ ی کلیسای کاتولیک به همراه داشته است.

یکی از این نکات مسئله­ ی کفن و دفن مسلمانان می باشد که شرایط قانونی آن به تفصیل در متن قانون اسلام در اتریش آمده است و این امکان را به مسلمانان می دهد تا مانند تمامی ادیان دیگر، مراسم تدفین را برگزار کنند.

از سال ۱۸۷۶ یعنی ۳۶ سال قبل از تصویب قانون اسلام در اتریش، مسلمانان این امکان را داشتند تا بتوانند از قبرستان مرکزی وین برای دفن مردگان خود استفاده کنند. با این حال برای نخستین بار در سال ۱۹۷۰ بخشی جداگانه برای مسلمانان در این قبرستان اختصاص داده شد و در سال های متمادی به کمک خیرین مصری گسترش یافت و چند زمین اطراف قبرستان نیز بدین منظور از محل کمک های مردمی خریداری شد. تا این زمان مراسم کفن و دفن مسلمانان کم و بیش به مسیحیان شبیه بود و نداشتن تابوت تنها امکانی بود که برای آنان فراهم آمده بود.

در اتریش سه قبرستان نسبتاً بزرگ در شهرهای وین، فورالبرگ و گراتز مخصوص به مسلمانان ساخته شده است که در ذیل به مشخصات و مختصات آن ها می پردازیم.

  •  وین

این قبرستان پس از بیش از ۹ سال درگیری های سیاسی و بین حزبی، ساخته و با حضور شهرداری وین آقای هویپل[1] و سفرای کشورهای اسلامی  در منطقه ۲۳ شهرداری وین لیزینگ [2]، در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۰۸ و افتتاح گردید. تا این زمان تمامی مسلمان ها در قبرستان مرکزی وین دفن می شدند و مدت ها این بحث مطرح بود که این قبرستان دیگر ظرفیت پذیرش مسلمانان را ندارد، لذا یا باید به شهرهای دیگر منتقل شود و یا چاره ای برای این مسئله اندیشیده شود.

در قبرستان واقع در منطقه لیزینگ، که جهت تمامی قبرهای تعبیه شده در آن به سوی مکه مکرمه می باشد، امکان برگزاری تمامی سنت ها و مراسم کفن و دفن هم برای شیعیان و اهل سنت فراهم آمده است. در این مکان امکان دفن ۴۰۰۰ نفر پیش بینی شده بوده است و از سال ۲۰۱۴ برنامه ریزی جدید بر این اصل استوار است که این ظرفیت تا ۶۰۰۰ افزایش یابد، با این وجود همچنان مسئله ­ی محدودیت مکان وجود دارد.

ریاست این قبرستان آقای علی ابراهیم در گفتگو با روزنامه ویتر تسایتونگ[3] می افزاید: "ما در اتریش زندگی می کنیم و اقوام و دوستانی داریم که در زمان حیات در میان آنان زندگی می کرده ایم، از این رو این امکان برای این افراد باید فراهم باشد تا بتوانند پس از مرگ نیز رابطه عاطفی خود را با متوفین حفظ کنند".

گورستان های مسلمانان در اتریش

زمین این قبرستان با کمک های مالی شهرداری وین و همچنین پشتیبانی شخصی آقای هویپل به انجمن مسلمانان اتریش اعطا شد. هم زمان با افتتاح این قبرستان، یکی از شبکه های اصلی آب شهری که از زیر زمین این قبرستان می گذشت تغییر مسیر داده تا آب آشامیدنی منطقه دچار آلودگی های ناخواسته نگردد. همچنین در پروژه ی ساختمانی این قبرستان، آقای عمر الراوی که خود مهندس عمران است در طراحی و ساخت زیربنا همت ورزید. احداث این قبرستان به دلیل خرابکاری افراد ناشناس که در فاصله های زمانی مشخصی به ساختمان ها حمله می­ کردند، آتش می زدند و یا خرابی به بار می آوردندن،  حدود ۱۱ ماه بیشتر از زمانی که برای آن پیش بینی شده بود به طول انجامید. همچنین خانه های اطراف نیز از تأسیس قبرستان مسلمانان در نزدیکی خانه هایشان خشنود نبودند و در چند مورد تظاهراتی نیز بر پا شد.

  •  فورالبرگ :

قبرستان مسلمانان آلتاخ[4] واقع در فورالبرگ، یکی دیگر از قبرستان های مسلمانان اتریش می باشد که با کمک های مسلمانان منطقه و ایالت فورالبرگ ساخته شده است. این قبرستان ۵ قطعه اصلی دارد که در کل ۷۰۰ قبر را در خود جای داده است. همچنین ساختمانی برای شستشوی مردگان، برگزاری نماز میت، محل نگاهداری و سردخانه و همچنین سالنی برای وداع بازماندگان نیز در این قبرستان تعبیه شده است. در فورالبرگ، مسلمانان پس از کاتولیک ها دومین گروه بزرگ مذهبی هستند که به همین سبب ایالت و دولت مرکزی می بایست برای آنان داشتن یک قبرستان مجزا را فراهم کند.

  •  گراتز:

سومین قبرستان مسلمانان در شهر گراتز قرار گرفته است و در کنار قبرستان اصلی شهر ساخته شده است. این قبرستان در سال ۲۰۰۷ با حضور شهردار و فرماندار وقت افتتاح گردید و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵،  بیش از دو هزار قبر جدید بدان اضافه گردد.

هزینه ی کفن و دفن مردگان در قبرستان های یاد شده بین ۲۵۰۰ تا ۵۸۰۰ یورو می باشد که نسبت به مراسم و مکان قبر این هزینه ها تغییر می کنند.

 

[1] Häupl

[2] Liesing

[3] Wiener Zeitung

[4] Altach Friedhof

کد خبر 5472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =