مارتین ویمر مسلط به ده زبان آشنایی دارد و درس‌گفتارها و سخنرانی‌هایی نیز به زبان‌های مختلف ارائه کرده. او جزو هیئت مؤسس انجمن فلسفه­ ی میان‌فرهنگی وین ونخستین رئیس آن بوده است.

فرانتس مارتین ویمر - فیلسوف معاصر اتریشی

فرانتس مارتین ویمر در چهاردهم نوامبر ۱۹۴۲در روستایی از توابع زالتسبورگ[۱] اتریش در خانواده‌ای کشاورز چشم به جهان گشود. در همان جا تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را طی کرد و پیش از دیپلم به شهر اشتامز[۲]از ایالت تیرول[۳] اتریش رفت و در دبیرستانی تحصیلات خود در سال ۱۹۶۵ دیپلم گرفت. پیش از دیپلم بر زبان‌های لاتینی و یونان باستان تسلط پیدا کرد. سپس به جامعه­ ی مذهبی یسوعیان پیوست و در مدرسه­ ی عالی یسوعیان در مونیخ تحصیل دانشگاهی فلسفه را شروع کرد. اما به‌ دلایل مذهبی، این جمعیت و تحصیل خود را در این مدرسه رها و به زالتسبورگ بازمی‌گردد تا به تحصیل فلسفه و علوم سیاسی در دانشگاه آنجا بپردازد. درنهایت، در سال ۱۹۷۵ از رساله­ ی دکتری خود با عنوان «فهمیدن، توصیف‌کردن، تبیین‌کردن»[۴] دفاع کرد. در سال ۱۹۹۰ رساله­ ی استادی خود را در دانشگاه وین ارائه کرد و به‌عنوان استاد حق‌التدریسی در همان دانشگاه مشغول تدریس شد و در سال ۱۹۹۸ استاد صاحب کرسی آن دانشگاه شد. او در همین جایگاه به تدریس و پژوهش مشغول بود تا اینکه در سال ۲۰۰۸ بازنشسته شد و البته پس از آن تاکنون؛ هر ترم، سمینارهایی را در حوزه ­ی فلسفه­ ی میان‌فرهنگی برگزار می‌کند.

ویمر علاوه‌ بر تدریس در دانشگاه‌های مختلف اتریش نظیر زالتسبورگ، اینسبروک[۵] و کِرِمس[۶]، در دانشگاه‌های متعددی ازجمله دانشگاه سن‌خوزه[۷] کاستاریکا[۸]، دانشگاه ایروین[۹] کالیفرنیا، برمن، بمبئی  و ... استاد مهمان بوده است و در نقاط مختلفی از جمله اتیوپی، بلغارستان، چین، دانشگاه‌های مختلف آلمان، بریتانیا، هند، ژاپن، مکزیک و حتی ترکیه و تونس سخنرانی‌، درس‌گفتار و سمینارهای متعددی را ارائه کرده است.

او از سال ۲۰۱۴ استاد افتخاری دانشگاه ژجیانگ چین[۱۰] است. نکته­ ی بسیار جالب این است که وی با ده زبان- آلمانی، انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی، پرتغالی، لاتینی، یونانی قدیم و حتی ترکی و تا حد اندکی فارسی و عربی- آشنایی دارد و حتی درس‌گفتارها و سخنرانی‌هایی نیز به برخی از این زبان‌ها ارائه کرده است. او جزو هیئت مؤسس انجمن فلسفه­ ی میان‌فرهنگی وین[۱۱] است که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد و ویمر نخستین رئیس آن بوده است.

وی همچنین مسئول ویراستاری و سردبیر مجله­ ی پولی‌لوگ است. پولی‌لوگ[۱۲] مهم‌ترین مجله­ ی علمی در فلسفه­ ی میان‌فرهنگی است که وابسته به این انجمن و دانشگاه وین است و از سال ۱۹۹۸ تاکنون سی‌وپنج شماره از آن به‌طور منظم چاپ شده است.

کتاب‌ها و مقالات متعددی از وی در قالب تک‌نگاری یا همکاری چاپ شده که در زیر به برخی از مهم‌ترین کتاب‌های وی اشاره می‌شود:

- درآمدی به فلسفۀ میان‌فرهنگی، ۲۰۰۴، وین[۱۳] (شاید بتوان ادعا کرد که این کتاب مهم‌ترین و مشهورترین کتاب به‌عنوان متن درسی در حوزه ­ی فلسفه­ ی میان‌فرهنگی است).

- جهانی‌بودن (گلوبال‌بودن) و فلسفه، مطالعاتی در باب میان‌فرهنگی‌بودن،[۱۴] ۲۰۰۳، وین.

- مجموعه مقالات در حوزۀ فلسفۀ فرهنگ (بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲)،[۱۵] وین.

- درس‌گفتارهایی در باب نظریه و روش فلسفه در مقایسه­ ی میان فرهنگ‌ها،[۱۶] ۱۹۹۷.

- نظریه و تاریخ فلسفه­ ی میان‌فرهنگی،[۱۷] ۱۹۹۰ (از سال ۲۰۰۱ ازطریق اینترنت در دسترس عموم قرار دارد).

- چهار پرسش در باب فلسفه در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین،[۱۸] ۱۹۹۸.

علاوه‌بر این؛ وی مقالات بسیار متنوعی منتشر کرده است.

منابع:

http://homepage.univie.ac.at/franz.martin.wimmer

https://de.wikipedia.org/wiki/Franz_Martin_Wimmer

http://www.wigip.org

http://www.polylog.net


[۱] Salzburg

[۲] Stams

[۳] Tirol

[۴] Verstehen, Beschreiben und Erklären

[۵]Innsbruck

[۶] Krems

[۷] San José

[۸] ۱۹۹۵

[۹] Irvine

[۱۰] Zhejiang- Universität Hangzhou, VR China

[۱۱] Wiener Gesellschaft für interkulturelle Philosophie

[۱۲] Polylog. Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren

[۱۳] Interkulturelle Philosophie. Eine Einführung

[۱۴] Globalität und Philosophie. studien zur Interkulturalität

[۱۵] Kulturphilosophiesche Essays ۱۹۹۲ – ۲۰۰۲

[۱۶] Vorlesungen zu Theorie und Methode der Philosophie im Vergleich der Kulturen

[۱۷] Interkulturelle Philosophie – Theorie und Geschichte 

[۱۸] Vier Fragen zur Philosophie in Afrika, Asien und Lateinamerika

کد خبر 5492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =