در اتریش مهاجران زیادی از کشورهای مختلف جهان زندگی می­ کنند و طبق قانون سازمان ملل و قانون آموزش در اتریش، مهاجرین حق یاد گرفتن زبان مادری خود را دارند.

 در اتریش مهاجران زیادی از کشورهای مختلف جهان زندگی می ­کنند و طبق قانون سازمان ملل و قانون آموزش در اتریش، مهاجرین حق یاد گرفتن زبان مادری خود را دارند. البته زبان آلمانی، زبان اصلی محسوب می­ گردد و تمام دروس به این زبان تدریس می­ شود؛ ولی اگر کودکان مهاجر تمایل به آموزش زبان مادری خود داشته باشند، بستر آن از طرف دولت فراهم است و دانش آموز می ­تواند در هفته بین ۲ تا ۶ ساعت از وقت خود را به این امر اختصاص دهد.

کلاس ­های آموزش زبان مادری، وابسته به آموزش و پرورش اتریش می­ باشند و کلیه­ ی هزینه ­های آن توسط دولت تأمین می­ گردد. در دوره­ ی دبستان، ارزیابی میزان یادگیری دروس زبان مادری ارائه شده به دانش آموزان، از طریق نمره صورت نمی­ گیرد؛ اما در دوره ­ی دبیرستان، با تقاضای دانش آموز، این ارزیابی می­ تواند با برگزاری آزمون و ارائه­ ی نمره صورت گرفته و این نمره در کارنامه­ ی تحصیلی دانش آموزان درج شود.

آموزش زبان مادری به همه­ ی زبان­ های مهاجرین، در صورت وجود درخواست و وجود آموزگار، قابل ارائه می­ باشد. با توجه به اینکه متقاضیان برای برخی زبان­ ها محدود می ­باشد؛ برای هر چند مدرسه، یک کلاس درس زبان مادری تشکیل می ­گردد. این کلاس ­ها خارج از ساعت تدریس کلاس­ های رسمی درسی است.

در ارتباط با زبان فارسی؛ در حال حاضر کلاس­ های آموزش زبان مادری با مدیریت و تدریس یک آموزگار ایرانی به نام خانم هوشیدر برگزار می­ شود. برحسب اخبار دریافتی، ساعت تدریس زبان مادری فارسی، دو ساعت در هفته می­ باشد.

شایان ذکر است؛ اکثر دانش آموزانی که برای آموزش زبان فارسی در کلاس­ های زبان مادری ثبت نام و حضور دارند، از اتباع کشور افغانستان می­ باشند و ایرانیان مقیم اتریش بسیار کم رغبت به این امر می­ باشند. بخش قابل توجه ی از فرزندان ایرانیان مقیم اتریش، صرفاً فارسی را به صورت شفاهی و محاوره ای از پدر و مادر خود می­ آموزند اما توانایی خواندن و نوشتن ندارند.

کد خبر 5569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =