۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

فستیوال غرور وین؛ شامل مجموعه­ ای از مراسم، جشنواره، سخنرانی­، وبینار، رژه و رویدادهای فرهنگی است که با محوریت موضوع «گرایشات متنوع جنسی»؛ از هفتم تا بیست و یکم ماه ژوئن در وین برگزار می شود.

توضیح: این گزارش ترجمه مطالب مندرج در اخبار و رسانه ها، در ارتباط با یک رویداد گسترده اجتماعی است که در قالب رصد و پایش موضوعات اجتماعی و فرهنگی جامعه میزبان تهیه شده

ژوئن ماه «غرور»، «افتخار» یا« اقلیت‌های جنسی» نام گرفته و طی آن برخی کشورها، برنامه‌ها و مراسم گوناگونی برای بزرگداشت تنوع جنسیتی و حقوق مدنی اقلیت‌های جنسی برگزار می‌کنند.

اقلیت‌های جنسی یا ال جی بی تی کیو پلاس[۱] به طور کلی به افرادی گفته می‌شود که همجنسگرا، دوجنس‌گرا یا تراجنسی هستند، همین‌طور کسانی که گرایش جنسی‌ آن‌ها خارج از چارچوب هنجارهای سنتی قرار می‌گیرد.

شناخته‌شده‌ترین نماد اقلیت‌های جنسی، پرچم رنگین‌کمان است که استفاده از آن از دهه ۱۹۷۰ میلادی رواج داشته است. با این حال، این پرچم طی نیم قرن گذشته شکل‌های مختلفی به خود گرفته و در سال‌های اخیر پرچم‌های جدید دیگری هم طراحی شده‌اند که نماد هویت‌های جنسیتی مختلف هستند.

پرچم رنگین کمانی که پرچمی است رنگارنگ؛ از سوی طرفدارانش نماد تنوع داشتن گرایشات جنسی و در عین حال نماد امید و آرزو های دور از دست شمرده می شود. رنگ‌های اصلی این پرچم شامل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش است. این پرچم برای نخستین بار ۴۳ سال پیش توسط گیلبرت بیکر[۱] طراحی شد.

در بالای پرچم رنگ قرمز برای مردان و در پایین آن رنگ بنفش برای زنان است به این معنی که همجنسگرایان مرد و همجنسگرایان زن در تمام دنیا هستند. سایر رنگ ها هم هر یک نماد یکی از گرایشات جنسی مانند گرایش نرمال به غیرهمجنس، دو جنس گرا، بیناجنسی، تراجنسیتی و غیره می باشد.

در اتریش همه ساله در ماه ژوئن به همین مناسبت برنامه های مختلفی اجرا می شود و سال به سال این برنامه ها رو به افزایش می باشد.

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

فستیوال غرور وین[۱]؛ شامل مجموعه­ ای از مراسم، جشنواره، سخنرانی­، وبینار، رژه و رویدادهای فرهنگی است که با محوریت موضوع «گرایشات متنوع جنسی»؛ از هفتم تا بیست و یکم ماه ژوئن در وین برگزار می ­شود. مهم ترین رویدادهای فستیوال امسال به شرح ذیل می­باشد:

۱- مسابقه دو سربلندی    Pride Run Vienna

http://www.priderunvienna.com/wp-content/uploads/2018/07/34822173_2097372900519544_5163851356213084160_o.jpg

مسابقه دوی همگانی و جهانی است که سال جاری در وین در هجدهم ژوئن[۲] برگزار شد. هدف از این رویداد آگاهی بخشی نسبت به وضعیت اقلیت های جنسی در سراسر جهان اعلام شده است. در این دوره مسابقه در وین، حدود ۱۰۰۰ نفر شرکت کردند.

۲-  رژه رنگین کمان      Regenbogenparade      

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

توضیح عکس: حضور خانم «پاملا رندی واگنر»[۳] رئیس حزب سوسیالیست؛ و «کریستوف ویداکر»[۴] معاون شهردار وین از حزب نئوز در رژه رنگین کمان

رژه ­ی رنگین کمان؛ تظاهراتی است برای اعاده­ ی حقوق افراد لزبین، همجنسگرایان مرد، دوجنسگرایان، تراجنسیتی­ ها، بینا جنسیتی­ ها و کوئرها. در رژه ­ی امسال بیش از سی هزار نفر شرکت کردند که در مقایسه با آخرین رژه پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹، افت ۴۷۰ هزار نفری را نشان می دهد که دلیل آن شرایط همه گیری کرونا بوده است.

رژه رنگین کمان[۵]  که رژه ­ی سربلندی یا غرور[۶] هم نامیده می شود، روز شنبه نوزدهم ماه ژوئن در هوایی گرم و شرجی دوباره به وین بازگشت. در این رژه که بیست و پنجمین مراسم از این نوع در وین بود؛ شرکت کنندگان با شعار «سلامت بمان و سربلند باش» در خیابان تاریخی رینگ وین رژه رفتند. مراسم در ساعت ۱۴ از میدان شهرداری وین آغاز شد و شرکت کنندگان پس از یک دور رژه در خیابان رینگ اشتراسه[۷] دوباره به مبدأ بازگشتند. مراسم رسمی در ساعت ۱۸:۳۰ به پایان رسید؛ ولی مراسم پایکوبی تا ساعت ها ادامه پیدا کرد.

سازمان دهنده­ ی رژه رنگین کمان، خانم کاتارینا کاسروفسکی استروبل[۸] در بیانیه ­ای به خبرگزاری اتریش آپ آ[۹] گفت، خوشحال است که با وجود یک سال بحران شدید به واسطه­ ی همه گیری ویروس کرونا، تعداد زیادی از مردم در این رژه شرکت کردند و بار دیگر مراسم بزرگداشت رژه­ ی رنگین کمان در اتریش برگزار شده است. او به ویژه از شرکت بسیاری از مردم در این مراسم که خود را جزء اقلیت های جنسیتی نمی دانند، اظهار خوشحالی کرد.

کاتارینا کاسروفسکی استروبل گفت: "تظاهرات دسته جمعی برای کسب حقوق برابر، نشان دهنده­ ی بینش و احترام است که اکثریت قریب به اتفاق مردم در اتریش مدتهاست به آن نائل آمده­ اند و معتقدند که مهم نیست شما چه کسی را دوست دارید - مهم این است که شما اهل عشق ورزیدن هستید."

۳- سن مجازی غرور: به ارائه ­ی رویدادهای فرهنگی مرتبط با اقلیت های جنسی می پردازد.

۴- عصرهای غرور: برای مبادله تجربه های اجتماعی و تبادل افکار در مورد اقلیت های جنسی است.

۵- مشاوره ­های پزشکی مجازی: برای جلوگیری و کاهش خطرات ناشی از بیماری­ های مقاربتی یا بهداشت فردی جنسی و یا ارائه­ ی مشاوره جهت عمل های تغییر جنسیت انجام می ­پذیرد.

۶- وبینار برای سرپرستی کودکان از سوی زوج ­های دگرخواه: وضعیت حقوقی پذیرش تکفل کودکان بی سرپرست از سوی زوج های دگرباش یا مجرد مورد بررسی قرار می گیرد.

توضیحات:                                                        

در روزهایی که با نام «ماه سربلندی یا غرور» نامگذاری شده است؛ نهادها و سازمان­های وینی، برنامه ­ها و طرح ­های مقطعی یا دائمی را در راستای همراهی با حقوق اقلیت­ های جنسی و ایجاد فضایی توأم با شادی و نشاط در سطح جامعه اجرا می نمایند. از جمله این طرح ها می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نصب پرچم های رنگین کمان در بالای ترامواهای شهری و تابلو های تبلیغاتی.

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

- نصب پرچم بر سر در دانشگاه ها و تعدادی از مدارس منتخب.

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

· تغییر تصویر آدمک های چراغ ­های عابر پیاده؛ قبلا چراغ ها دارای تصاویر مرد و زن بود. اما اکنون در وین، با صرف هزینه، به تصاویر قبلی، آدمک­ زوج­ های همجنس مرد و زن و دگرجنسگرا[۱۰] افزوده شده.

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

- استفاده از ترسیم پرچم رنگین کمان به عنوان خطوط عابر پیاده در سطح خیابان ها

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

·ایجاد فروشگاه های[۱۱] اجناس و هدایای محصولات با طرح های مرتبوط با اقلیت های جنسی. مثلا کیف، تی شرت، چتر، فنجان، و...

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

-آویختن پرچم رنگین کمان از برج های کلیسا و موافقت با طلب آمرزش برای اقلیت های جنسی. این اقدام در بهار امسال، حاشیه های متعددی را موجب شده بود.

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

فستیوال غرور وین ۲۰۲۱

توضیح:

۱- بر خلاف سال­ های گذشته؛ تظاهرات مخالفان مذهبی این رژه، در حاشیه ­ی این مراسم انجام نشد که می تواند به دلیل افزایش رواداری از سوی کلیسای کاتولیک رومی نسبت به اقلیت­ های جنسی تلقی گردد.

۲- دادگاه قانون اساسی اتریش حق ازدواج برای همجنس‌گرایان را از ژانویه سال ۲۰۱۹ در این کشور به‌رسمیت شناخته است.

۳- طی این روزها، در سطح شهر وین در همه جا نشان­ های رنگین کمان دیده می شود و بخش قابل توجهی از جامعه ی اتریش به ویژه جوانان که در گروه­ های اقلیت جنسی قرار ندارند نیز در این برنامه ها شرکت می کنند و از نمادهای رنگین کمان در تی شرت، کیف دستی، چتر و دیگر لوازم خود استفاده می ­کنند. انگیزه این افراد برای مشارکت در این پروژه ها حسب آنچه در منابع اتریشی درج می گردد؛ همراهی و تأیید اصل موضوع اعتقاد به احترام حقوق اقلیت های جنسی، و نیز حضور در فضای شاد و تفریحی این حرکت اجتماعی می باشد.

۴- گرایش ­هایی که قرن‌ها از سوی جوامع و فرهنگ­ های مختلف مورد تقبیح قرار داشته و حتی طرد و انزوای اشخاص از جامعه را موجب می­ گردید؛ در دهه‌های اخیر بازتعریفی متفاوت یافته و در این فرآیند، ابتدا عادی انگاری اجتماعی رقم زده می شود؛ و در ادامه­ ی مسیر، بروز نشانه هایی دال بر القای تکریم این گرایشات و تلقی شدن آن به عنوان امتیاز و نشانه ای از روشنفکری را شاهد هستیم.

لینک منابع:

https://viennapride.at/events/

https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/chronik/wien-chronik/۲۱۰۹۱۶۳-Heisses-Comeback-der-Regenbogenparade.html

[۱] Vienna Pride ۲۰۲۱

[۲]  در آتلانتای آمریکا در بیستم ژوئن، در هیوستون تگزاس در دوازدهم ژوئن و ...

[۳] Pamela Rendi-Wagner

[۴] Christoph Wiederkehr

[۵] Regenbogenparade

[۶] Pride

[۷] Ringstraße  

[۸] Katharina Kacerovsky -Strobl

[۹] APA  

[۱۰] ampelpärchen 

[۱۱] Gift shop

کد خبر 6714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =