آتش سوزی بازار مهم کاریاکو، بازاری که قدمت آن به روزهای استعمار برمی گردد در قلب دارالسلام وجود دارد که به میلیون ها نفر در آفریقای شرقی و مرکزی خدمت می کند.

داستان در پشت بازار نمادین کاریاکو

آتش سوزی در بازار نمادین کاریاکو(Kariakoo) ، اتفاقاً در همان تاریخی بود که ۵ سال پیش معمار این ساختمان بدا آمولی (Beda Amuli) درگذشت.

بازاری که قدمت آن به روزهای استعمار برمی گردد در قلب دارالسلام وجود دارد که به میلیون ها نفر در آفریقای شرقی و مرکزی خدمت می کند.

از این بازار بود که یک منطقه تجاری که اکنون ارزش چند میلیارد شیلینگی دارد نامگذاری شد.

کاریاکو میزبان یک بازار گسترده است که سهم عمده ای در اقتصاد دارالسلام دارد. محله کاریاکو ، در تقاطع خیابان های Mkunguni ، Swahili ، Sikukuu و Nyamwezi.

قبل از ساخت بازار کاریاکو ، ساختمانی از سازه های فلزی وجود داشت ، یک اردوگاه نظامی به نام Carrier Corps ، یک شرکت حمل و نقل انگلیسی که مردم محلی آن را به راحتی "Kariakoo" تلفظ می کردند.

وقتی این شرکت رفت ، این ساختمان به عنوان بازار مورد استفاده قرار گرفت اما بعداً فرسوده شد.

در سال ۱۹۷۰ میلادی، شورای شهر دارالسلام قصد توسعه بازار را داشت و بدا آمولی فقید این پروژه را بدست آورد. طبق منابع محرمانه آمولی ، یک مهندس شهر با او مصاحبه کرد و او چند طرح از بازار رژیم صهیونیستی را به او نشان داد.

 مهندس مذکور یک بار گفت: "آمولی زمانی که در اسرائیل بود یک پروژه بازار به عنوان پروژه سال چهارم خود انجام داده بود و در آنجا نیز تحقیقاتی را برای این پروژه انجام داده بود. این ایده دانشجویی به من راهنمایی داد تا یک بازار واقعی آفریقا را طراحی کنم."

مفهومی که آمولی توسعه داد بر اساس یک بازار سنتی آفریقا بنا شد.

جایی که او گفت: "یک بازار آفریقا به طور معمول زیر درختان است. بنابراین ، ما درختان را از بتن درست کردیم."

آمولی گفت: "مشتری (شورای شهر) نمی دانست که آنها چه می خواهند. اما از آنجا که من قبل از این در مورد بازارها تحقیق کرده بودم ، دیدگاه روشنی داشتم که چه چیزی باید ساخته شود"

وی اولین معمار آفریقایی در آفریقای شرقی و مرکزی بود که در سال ۱۹۶۹ دفتر معماری داشت.

در سال ۱۹۶۶ او به عنوان اولین معمار بومی تانزانیا ثبت شد. وی اولین رئیس انجمن معماران تانزانیا ،  در سال ۱۹۸۲ و اولین رئیس هیئت ثبت نظرسنجی معمار و مقدار در سال ۱۹۹۷ بود.

داستان در پشت بازار نمادین کاریاکو

۱Beda Amuli (left), Kariakoo Market architect

آمولی طرح هایی را ساخت که توسط شورای شهر در سالن کریمجی تأیید شد. مهندسان گوردون ملوین و شرکا برای او سازه هایی ساختند و پس از رضایت وی ، طراحی بازار را آغاز کردند.

شورای شهر خواستار ساخت آن در اسرع وقت بود از این رو آنها قرارداد ساخت را بدون مناقصه به مکو ارائه دادند.

کار ساخت و ساز در سال ۱۹۷۱ آغاز شد و سنگ بنای آن توسط اولین معاون اول رئیس جمهور وقت عبدالجمبه موینی در ۷ سپتامبر ۱۹۷۳ گذاشته شد.

گفته می شود که ساختمان بازار کاریاکو ۳/۳ میلیون شیلینگ هزینه داشته است و به طور رسمی توسط رئیس جمهور وقت جولیوس نیریر (Julius Nyerere) در ۸ دسامبر ۱۹۷۵ به عنوان چهاردهمین سالگرد استقلال افتتاح شد.

بازار محبوب که به کشورهای شرق و آفریقای مرکزی نیز سرویس می دهد ، دارای دو طبقه است که توسط یک طبقه در زیرزمین به هم متصل می شوند.

بازار کاریاکو جدا از اینکه توسط چندین مغازه احاطه شده است ، هنوز بازار اصلی محصولات کشاورزی و فروشگاه های دامپزشکی است.

داستان در پشت بازار نمادین کاریاکو

کاریاکو از آنجا که میزبان دو باشگاه اصلی است ، نه تنها یک بازار است بلکه یک نکته بسیار مهم در ورزش تانزانیا است. باشگاه ورزشی سیمبا در خیابان مسیمبازی و باشگاه ورزشی جوان آفریقا 'Yanga' در خیابان جنگوانی.

و این وقتی این دو باشگاه بازی می کنند "Kariakoo Derby" نام دارد که از آن زمان به یکی از بزرگترین دربی های فوتبال آفریقا تبدیل شده است.

نخست وزیر تانزانیا و رئیس جمهور تانزانیا خواستار تحقیق و بررسی دقیق این حادثه شده اند. ۲۲۴ بازرگان با احتساب خسارات سنگین در این آتش سوزی این بازار راترک کردند.

کد خبر 6770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =