دادگاه حقوق بشر اروپا به این نتیجه رسیده است که جمهوری اتریش حقوق مذهبی یک مادر مسلمان ساکن شهر برگنتس را نقض کرده است؛ چرا که کالبدشکافی نوزاد او که اندکی پس از تولد درگذشت، بدون رضایت وی انجام شد و این زن نتوانست کودک خود را طبق اصول اسلامی به خاک بسپارد.

بیستم جولای ۲۰۲۱ - روزنامه هویته[۱]

به گزارش دادگاه حقوق بشر اروپا در یک پرونده­­ی حقوقی، شکایت مادر نوزاد را وارد دانست و جمهوری اتریش را به پرداخت دیه محکوم کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا[۲] به این نتیجه رسیده است که جمهوری اتریش حقوق مذهبی یک مادر مسلمان ساکن شهر برگنتس[۳] را نقض کرده است؛ چرا که کالبدشکافی نوزاد او که اندکی پس از تولد درگذشت، بدون رضایت وی انجام شد و این زن نتوانست کودک خود را طبق اصول اسلامی به خاک بسپارد.

کمیسیون حقوق بشر اروپا حکم داد که کالبد شکافی این نوزاد حق زندگی خصوصی و خانوادگی (ماده ۸ کنواسیون حقوق بشر) و آزادی مذهب (ماده ۹) را نقض نموده است. به همین دلیل به این زن به واسطه ­ی وارد شدن خسارت غیرمادی ۱۰ هزار یورو می ­بایست پرداخت گردد. جمهوری اتریش همچنین باید هزینه­ های ۳۷۸۰۰ یورویی دادرسی را نیز پرداخت کند.

این کودک در ۳ آوریل ۲۰۰۷  در اتریش متولد می ­شود؛ ولی دو روز بعد به دلیل خونریزی مغزی درگذشت. خانواده ­ی کودک که اصالتاً ترک هستند؛ بعد از انتقال او به ترکیه برای تدفین، متوجه کالبد شکافی بدن کودک شده و این امر مانع از امکان غسل دادن و تدفین مذهبی بر پایه­ ی شریعت اسلام شد. به همین دلیل مادر کودک از این اقدام به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت نموده است.

قضات حکم دادند که مقامات باید خواسته ­های مادر را در نظر می­گرفتند.

منبع:

https://www.heute.at/s/wegen-baby-autopsie-bekommt-muslimische-mutter-۴۸۰۰۰--۱۰۰۱۵۳۵۳۹

 

[۱] Heute

[۲] ECHR

[۳] Bregenz

کد خبر 7780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =