به گزارش خبرگزاری فرانسه از آبیجان، سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد گروهای تکفیری فعال در شمال آفریقا هر سال شمار بیشتری از کودکان را برای جنگیدن به عضویت خود در می‌آورند و اگر مخالفتی انجام گیرد آن‌ها را می‌کشند.

کاظم مهرنیا

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه ۲۲ شهریور۱۴۰۰ اعلام کرد تعداد بیشتری از کودکان توسط گروه‌های تکفیری در مناطق مرزی بورکینافاسو و مالی عضو گیری یا کشته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آبیجان، سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد گروه های تکفیری فعال در شمال آفریقا هر سال شمار بیشتری از کودکان را برای جنگیدن به عضویت خود در می‌آورند و اگر مخالفتی انجام گیرد آن‌ها را می‌کشند.

مت. ولز، معاون مدیر عفو بین الملل می‌گوید: در منطقه تیلابری نیجر، یک نسل کامل در حالی بزرگ می‌شوند که مرگ، ترس و ویرانی فضای اطراف آن‌ها را فرا گرفته است. گروه‌های مسلح بارها به مدارس و فروشگاه‌های مواد غذایی حمله کرده و کودکان را هنگام عضو گیری هدف قرار می‌دهند.

این سازمان غیردولتی روز دوشنبه گزارشی ۶۴ صفحه‌ای در مورد تأثیر روزافزون درگیری‌های مسلحانه و خشونت بار تروریستی بر کودکان در منطقه تیلابری منتشر کرد.

ملاحظات کارشناسی:

۱-این منطقه که به سه مرز معروف است، هدف مکرر حملات دو گروه مسلح جهادی است: دولت اسلامی در صحرای بزرگ (EIGS) و گروه حمایت از اسلام و مسلمین (GSIM)، وابسته به القاعده.

با استناد به گزارش عفو بین الملل آمده ، خشونت علیه غیرنظامیان در نیجر بین ۱ ژانویه تا ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۱ حدود ۵۴۴ کشته در مقابل ۳۹۷ نفر در سال ۲۰۲۰ برجای گذاشت.

۲-عفو بین الملل به نقل از گواهی و شهادت شماری از نوجوانان بازمانده از اقدامات گروه‌های ترویستی می‌افزاید که حدود شصت کودک در سه منطقه مرزی نیجریه کشته شده اند.

۳-بر اساس این گزارش، کشتارهای وسیع بیشتر توسط گروه دولت اسلامی در صحرای بزرگ انجام می‌گیرد و عضو گیری از کودکان نیز توسط گروه حمایت از اسلام و مسلمین صورت می‌گیرد.

۴-بر اساس گزارش عفو بین الملل حمله به مدارس نیز به طور روز افزونی تشدید شده است. به طوری که اکنون بیش از ۳۱۰۰۰ ترک تحصیل کرده اند که این رقم ۱۰ هزار نفر بیشتر از سال گذشته است.

۵- نیجر از این نظر در لبه پرتگاه قرار دارد. مقامات نیجریه و شرکای بین المللی باید اقدامات فوری اتخاذ کنند تا کودکان از ابزار و امکاناتی برخوردار شوند که به آن‌ها اجازه دهد آینده خود را تضمین کنند.

منبع: خبرگزاری فرانسه////۱۳/سپتامبر۲۰۲۱

کد خبر 8673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =