سخنان پاپ فرانسیس در کلیسای جامع سنت مارتین ، براتیسلاوا ، اسلواکی ، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی در برابر اسقف ها ، کشیشان ، مذهبیون ، حوزویان و دیگر مقامات کلیسا و حضار

 

پاپ فرانسیس:

ما به خلاقیت انجیلی نیاز داریم، نه به کاتولیک دفاعی

  

منبع خبر: کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین پانزده سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی

https://cbcpnews.net/cbcpnews/pope-francis-we-need-creativity-of-the-gospel-not-a-defensive-catholicism

براتیسلاوا ، اسلواکی- پاپ فرانسیس روز دوشنبه گذشته (۲۲/۶/۱۴۰۰) به کاتولیک های اسلواکی گفت که کلیسا باید با "خلاقیت انجیلی" و نه "کاتولیک دفاعی" به سکولاریزم ها پاسخ دهد.

پاپ در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی در کلیسای جامع سنت مارتین واقع در براتیسلاوا ، در سخنرانی خود خطاب به روحانیون کاتولیک و مردم عادی ، آن ها را تشویق کرد تا از سنت " سیریل و متدیوس"  الهام بگیرند که کتاب مقدس را به زبان " اسلاو" ترجمه کردند. او افزود، آیا این چیزی نیست که اسلواکی امروز نیز به آن نیاز دارد؟ من تعجب می کنم، این شاید اضطراری ترین وظیفه ای است که کلیسا در برابر مردم اروپا با آن مواجه است که عبارت است از، یافتن "الفبای" جدید برای اعلام ایمان. پاپ افزود، ما وارثان یک سنت غنی مسیحی هستیم ، اما امروزه برای بسیاری از مردم، این سنت، یادگار گذشته ها است که دیگر با آنها سخن نمی گوید و بر نحوه زندگی آنها نیز تأثیر نمی گذارد. او تاکید نمود، در مواجهه با کسانی که حس خدا و لذت ایمان را از دست داده اند نباید شکایت کرد و در پشت یک کاتولیک دفاعی پنهان شد، زیرا قضاوت و سرزنش جهان بد، بی فایده است، لذا ما به خلاقیت انجیل نیاز داریم.

پاپ ۸۴ ساله ، که اولین سفر بین المللی خود را پس از عمل جراحی در ماه ژوئیه سال جاری انجام داد، سخنرانی زنده خود را با آرامش تمام در بزرگترین کلیسای پایتخت ، واقع درپائین قلعه مهم براتیسلاوا ایراد کرد.اسقف های اسلواکی ، کشیشان ، مذهبیون، حوزویان و سایر افراد با استفاده از گوشی به ترجمه زنده این سخنرانی ، که پاپ آن را به زبان ایتالیایی ایراد کرد ، گوش فرا دادند ولی برخی از اوقات به خاطر اظهارنظرهای غیرحرفه ای درباره " فئودور داستایفسکی" نویسنده روس در مورد اهمیت نوشته "غروب های کوتاه " قطع می شد. پاپ اذعان داشت، اولین چیزی که ما به آن نیاز داریم، کلیسایی است که بتواند با همه قدم بزند، قادر باشد مسیرهای زندگی را در پیش گیرد و شعله زنده انجیل را بلند نگه دارد زیرا کلیسا یک قلعه بلند و یک دژ مستحکم و مستقل نیست و به جهان چشم دوخته است. او خطاب به مردم گفت، در اینجا در براتیسلاوا ، شما یک قلعه خوبی دارید، اما کلیسا جامعه ای است که می خواهد مردم را با لذت انجیل به سوی مسیح بکشاند – نه محصور در قلعه باشند، کلیسا پادشاهی عشق و صلح خدا در جهان ما است. وی تاکید نمود، کلیسا باید تلاش کند تا مانند عیسی فروتن باشد و این زیبایی یک کلیسای متواضع است، کلیسایی که از جهان دور نیست و اگر چه  زندگی را با نگاهی جداگانه می نگرد، اما زندگی خود را در جهان می گذراند.پاپ اذعان داشت، نباید فراموش کنیم، به اشتراک گذاشتن ، راه رفتن با هم ، استقبال از سوالات و انتظارات مردم،  به ما کمک می کند تا از شیفتگی خود رها شویم و با مردم باشیم، در غیر این صورت در مرکزیت کلیسا نخواهیم بود و... این کلیسا دیگر کلیسا نیست. وی ادامه داد، ما باید غوطه ور در زندگی واقعی مردم شویم و از خود بپرسیم، نیازها و انتظارات معنوی آنها چیست؟ آنها از کلیسا چه انتظاری دارند؟ به نظرم یافتن پاسخ این سئوالات مهم است.

او سه کلمه برای کمک به راهنمایی کاتولیک ها ارائه داد: آزادی ، خلاقیت و گفتگو.

وی با اشاره به این که بسیاری از مردم از آزادی می ترسند و می گویند ما ترجیح می دهیم با انجام آنچه دیگران - شاید توده ها ، یا افکار عمومی ، یا چیزهایی که رسانه ها به خورد ما می دهند کنار بیاییم و اما این چیزی نیست که باید باشد و ما امروزه بارها کارهایی را انجام می دهیم که رسانه ها برای ما تصمیم می گیرند. او بخشی از کتاب مقدس را یاد آور شد که در آن قوم بنی اسرائیل پرسیدند آیا بهتر نیست در بندگی مصر و با ضمانت نان و پیازی زندگی کنیم تا  این که در بیابانها سرگردان شویم؟ او همچنین به داستان " تفتیش بزرگ"   به عنوان شاهکار داستایوفسکی  به نام "برادران کارامازوف" اشاره کرد ، که عیسی را به دلیل دادن آزادی به مردم سرزنش کرد و تأکید کرد که آنچه آنها نیاز دارند نان است. پاپ افزود، گاهی اوقات در کلیسا نیز این ایده می تواند جا بیفتد. بهتر است همه چیز به آسانی تعریف شود ، قوانین باید رعایت شوند ، امنیت و یکنواختی باید باشد ، در حالی که مسیحیان افراد مسئول و بالغی هستند که فکر می کنند، با وجدان خود مشورت می کنند و به خود اجازه می دهند به چالش کشیده شوند. این آغاز سفسطه است و لذا همه چیز بر آن اساس تنظیم شده است ... او تاکید کرد، در زندگی معنوی و کلیسایی ، ما می توانیم وسوسه شویم که به دنبال یک آرامش "ارساتس باشیم" ( آرامش انفعالی – رایزنی) که به ما دلداری می دهد ، نه آتش انجیل که ما را آشفته و دگرگون می کند لذا برای برخی پیازهای سالم مصر راحت تر از عدم قطعیت ها در صحرا هستند. با این حال ، کلیسایی که جایی برای جنب و جوش به خاطر آزادی ندارد ، حتی در زندگی معنوی هم در معرض خطری بزرگ و سخت قرار دارد. برخی از افراد ممکن است به این کار عادت کرده باشند. اما بسیاری دیگر به ویژه نسل های جوان،  جذب ایمانی نمی شوند که آزادی داخلی برای آنها باقی نگذارد و کلیسایی که قرار است همه در آن یکسان فکر کنند و کورکورانه اطاعت نمایند.

وی ادامه داد: دوستان عزیز ، از تربیت افراد برای ارتباط بالغ و آزاد با خدا نترسید. این رابطه ای مهم است، شاید این به ما این تصور را بدهد که ما کنترل ، قدرت و اقتدار خود را کاهش می دهیم ، اما کلیسای مسیح به دنبال تسلط بر وجدان ها و اشغال فضاها نیست ، بلکه می خواهد" چشمه "امید در زندگی مردم باشد. پاپ از اسقف ها و کشیشان خواست که به نیاز پیروان خود برای آزادی توجه کنند زیرا جهان در حال تغییر سریع است و افزود، به همین دلیل است که شما را تشویق می کنم به جوانان در رهایی از سخت گیرهای دینی  کمک کنید تا از این مرحله گذر کرده و آزادانه رشد نمایند و هیچکس نباید احساس کند غرق شده است و هر کسی باید بتدریج  رابطه با خدا را تقویت کند، آزادی انجیل را دریابد، با اطمینان از این که می تواند بدون ترس یا تظاهر عمل نماید، برای این که بتوانیم بگوییم من گناهکار هستم ، باید آن را صادقانه بگویم  نه این که به سینه هایمان بکوبیم و سپس باور کنیم که ما عادل هستیم. امید است که روی آوری به انجیل آزاد کننده باشد  و نه ظالم و باشد که کلیسا نشانه آزادی و استقبال باشد.

پاپ فرانسیس یاد آور شد، نامه ای را از اسقفی دریافت کردم که از سفیر واتیکان در آن کشورشکایت داشت. در این نامه آمده بود، ما ۴۰۰ سال زیر سلطه ترکان بودیم و رنج کشیدیم،  سپس ۵۰ سال در دوران کمونیسم رنج بردیم. اما هفت سال زندگی با نماینده شما بدتر از دوره های قبلی برای ما بود. پاپ اظهار داشت، گاهی اوقات من تعجب می کنم، چرا تعدادی چنین مطالبی را در مورد اسقف یا کشیشی که دارند به ما می گویند؟  چند نفر؟ نه ، بدون آزادی ، بدون پدر بودن ، همه چیز درست نمی شود. " پاپ فرانسیس در راستای نیاز به خلاقیت ، از روحانیون خواست تا مراسم ختم را به حدود ۱۰ دقیقه محدود کنند ( مراسم خاص کاتولیک - رایزنی فرهنگی).نکته ای که وی از زمان انتخابش در سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون بارها به آن اشاره کرده است این است که  خودجوشی حضار باعث تشویق آن ها می شود. هنگامی که سر و صدای سخنرانی فروکش کرد ، پاپ مشاهده کرد که کف زدن در میان گروهی از راهبه ها آغاز شده است ، او به شوخی گفت "این ها قربانی غربت های ما هستند". پاپ با تأکید بر لزوم گفتگو ، به قسمتی از زندگی کاردینال اسلواکی " یان کریزوستوم کورچ " اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ میلادی درگذشت. هنگامی که او نام کاردینال را ذکر کرد ، تشویق شدید دیگری را به همراه داشت. پاپ گفت: "او یک کاردینال " جسوئیت " ( فرقه ای از کاتولیک – رایزنی فرهنگی)بود ، تحت تعقیب رژیم کمونیستی قرار گرفت ، زندانی شد و تا زمان بروز بیماری به کار اجباری محکوم گردید. هنگامی که  به مناسبت سالگرد سال ۲۰۰۰ میلادی به رم آمد ، به دخمه ها رفت و شمع هایی را برای آزار دهندگان خود روشن کرد و برای آنها طلب رحمت کرد، این معنای یک فرد انجیلی است. این انجیل و زندگی است که در تاریخ از طریق عشق به فروتنی و صبوری رشد می کند.

کد خبر 8701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =