در هفته های اخیر استعفای آقای خاویر موول گوما، اسقف کلیسای کاتولیک شهر سولسونا در منطقه کاتالونیا در اسپانیا خبر ساز شده است

در هفته های اخیر استعفای آقای خاویر موول گوما، اسقف کلیسای کاتولیک شهر سولسونا در منطقه کاتالونیا در اسپانیا خبر ساز شده است. این استعفای ناگهانی باعث نگرانی پاپ فرانسیسکو نیز شده است و کلیسای رم در بیانیه ای نگرانی پاپ و لزوم بررسی این استعفا و شوکی که کلیسای کاتولیک اسپانیا با آن مواجه شده است را ابراز کرده است.

درخواست ناگهانی و بدون مقدمه خاویر نوول گوما برای خروج از شورای اسقف ها و ترک کردن وظایف خود آنچنان جامعه کاتولیک را دچار شگفتی کرده است که یکی از جاشنینان احتمالی او گفته است «من آنقدر از این خبر گیج و شوکه شده ام که اگر به من بگویند نوول یک آدم فضایی بوده است تعجب نخواهم کرد». انجمن اسقف های شهر سولسونا پس از این رخداد بیانیه ای منتشر کرد و در آن تاکید نمود که همانگونه که در اخبار منتشر شده در روز ۲۳ آگوست آمده است، تصمیم اعلام شده از سوی اسقف مذکور به دلیل «مسائل بسیار شخصی» می باشد و این انجمن نمی تواند چیزی بیش از این را تایید کند. در هر صورت ریاست انجمن اسقف ها، به دعا برای این فرد با امید به عفو و بخشش خداوند برای او ادامه خواهد داد.

اما پس از گذشت چند روز از این بیانیه ها و توضیحات مبهم اعلام شده از سوی کلیسا، رسانه ها خبر دادند که دلیل استعفای اسقف شهر سولسونا درگیر شدن او در یک رابطه عاشقانه بوده است. طرف دیگر این رابطه زنی است فارغ التحصیل روانشناسی، مطلقه، دارای دو فرزند و نویسنده داستان های عامه پسند و مبتذل. بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها، آقای گوما پس از استعفای خود به شهر مانرسا در همین منطقه نقل مکان کرده و به شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود پیش از ورود به کلیسا، یعنی مهندسی کشاورزی خواهد پرداخت.

استعفای اسقف شهر سولسونا از کلیسا به خاطر عشق

خاویر نوول گوما ۵۲ ساله بوده و ۱۴ سال با کسی که می خواهد با او زندگی کند اختلاف سنی دارد. در داستان هایی که سیلویا کابایو معشوق آقای گوما می نویسد به جز توصیفات معمول رمان های عامه پسند، نیروهای شر و اهریمنی حضور پررنگی دارند. بر همین اساس برخی کشیش ها و همکاران او در کلیسا گفته اند که زن مذکور از نوعی جادو برای اسیر کردن خاویر گوما استفاده کرده و او در واقع به تسخیر نیروهای اهریمنی و اجنه در آمده است. اما گزارش های بعدی درباره فعالیت های گوما حاکی از آن است که او در شهر سولسونا محفلی با عنوان «عشای آلفا» برای جنگیری و «پاکیزه کردن روح» ایجاد کرده بود و گاهی مهمان هایی را نیز از نقاط دیگر جهان برای این کار به محفل دعوت می کرد. او برای هر جلسه جنگیری مطابق گفته شاهدان و شرکت کنندگان در جلسات، بین ۷۰ تا ۱۰۰ یورو از افراد پول می گرفته است.

این زوج زندگی مشترک خود را در حالی آغاز کرده اند که تبدیل به موضوعی جذاب برای رسانه های مختلف شده اند و سیل خبرنگاران به استان جیدا در کاتالونیا سرازیر شده تا بتوانند اطلاعات بیشتری از این ماجرای عاشقانه به دست بیاورند. با این حال، کشیش پیری که ۳۰ سال در کلیسای سوسونا خدمت کرده و سال ها نیز همراه خاویر گوما بوده به ال پاییس گفته است: «او به هیچکس هیچ چیزی درباره تصمیمش نگفت و ما همه وقتی فهمیدیم که او استعفا داده و کلیسا را ترک کرده بود. من برای او نگرانم. وقتی که این زن از او خسته شود و ترکش کند، او بسیار تنها خواهد ماند».

ملاحظه:

خبر مذکور همانگونه که گفته شد در رسانه های اسپانیایی بسیار جنجال برانگیز بوده است. با این حال به جز وجه رمانتیک آن و علاقه رسانه های زرد برای تجسس در زندگی این فرد، لازم است به این نکته توجه کنیم که شکل زندگی طراحی شده برای خادمان کلیسای کاتولیک، که سنتی طولانی است در نهایت ریشه اصلی چنین رخدادهایی به شمار می رود.

کشیش ها و خادمان کلیسای کاتولیک هرگز اجازه ازدواج و ایجاد رابطه جنسی ندارند و طبیعی است که چنین ممنوعیتی برای یکی از مهمترین و قدرتمندترین امیال بشری، باعث تولید انواع و اقسام مسائل در میان بدنه کشیش ها و بعضا همانطور که در این مورد می بینیم در میان افراد رده بالا که اسقف یا کاردینال هستند می گردد.

مذهب غالب در کشور اسپانیا کاتولیسیسم است و رخدادهایی از این دست باعث ایجاد رسوایی های مذهبی بزرگی در این کشور می شود که مشابه ان را در کشورهای شمال اروپا کمتر می بینیم.

کد خبر 9152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =