به گزارش روزنامه کرونن سایتونگKronen Zeitungدر روز جمعه ۲۲ اکتبر، مسلمانان می خواهند دومین مسجد را هم در Graz بسازند. حزب کمونیست KPÖکه قدرت را در شهرداری گراتس در اختیار دارد مجوز ساخت مسجد را داده ولی حزب راستگرای آزادی FPÖ درخواست لغو مجوز را به وزارت کشور ارائه کرده است.

خبرساخت مسجد جدیدی درشهر گراتس Graz اتریش هیاهو آفرین شد.

وقتی خبر ساختن ۲ مسجد جدید در شهر گراتس برای اولین بار به مطبوعات درز کرد، خیلی ها فکر کردند که این پایان کار مغرب زمین است. از آن زمان تا به حال ۱۰ سال گذشته است و مسجد اول توسط بوسنیایی ها بیش از یکسال است که در خیابان لاوب گاسه  Laubgasse به بهربرداری رسیده و اکنون هم جامعه ترک تبار گراتس میخواهد مسجدی را در خیابان لازارت گاسه Lazarettgasse بسازد که خیلی ها فکر می کنند به سرانجام نخواهد رسید.

همانگونه که روزنامه محلی اشتایرکرونه Steirerkrone نوشته است، نقشه کاربری مسجد برای یک زمین مسکونی به شهرداری داده شده بود که اخیرا به آن مجوز داده شده است. حالا معاون شهردار از حزب آزادی آقای ماریو اوتاچیو Mario Eustacchio ادعا می کند که اینکار به صورت مخفیانه اتفاق افتاده و نظر اهالی آن منطقه باید در تصمیم ساخت چنین بنایی لحاظ شود.

حزب کمونیست ولی دلیلی برای این هیاهو نمی بیند و اعتقاد دارد که کار ساخت مکان های عبادتی حق مردم است.

پشت این پروژه، اتحادیه فرهنگ اسلامی (UIKZ) ایستاده است گه کار ساخت مساجد و کودکستان های اسلامی را در چندین ایالت اتریش دنبال می کند. منتقدین می گویند که با توجه به "نقشه اسلام"، امکان تبلیغ یک اسلام "بسیار محافظه کار" در این مسجد وجود دارد. حزب آزادی نیز در حال حاضر درخواستی را به وزارت کشور داده است و مدعی نقض قانون اساسی شده است.

اتحادیه فرهنگ اسلامی گفته که قصد ساخت مناره را ندارد ولی ساختمان موجود باید بازسازی شود و گسترش پیدا کند تا پذیرای جمعیت بیشتری شود و از نظر چشم انداز هم با معماری منطقه تطابق داشته باشد.

نظر شورای شهر به این مسجد انتقادی است و رئیس این شورا آقای کورت هوئنسینرKurt Hoesiner از حزب راستگرای مردم ÖVP می گوید: شورای شهر مسئول یکپارچه سازی شهر و شهروندان است. ساختن مساجد یا کودکستان های اسلامی مانند آن مسجد بوسنیایی تنها شکل گرفتن جوامع موازی را ترویج می دهد.

او همچنین گفت: اگر می خواهیدمساجد را از هزینه های عضویت، کمک های مالی و اعتبار در یک بانک محلی تامین کنید ما مشکلی نداریم. در مورد مسجد بوسنیایی ها تنها در یک مورد امارات متحده عربی، نیم میلیون یوروکمک مالی کرده است ولی این حقیقت مرتبا انکار می شود که این کمک ها برای افزایش نفوذ و جهت دهی به این مساجد است. ما دوست داشتیم با ابراهیم سیکاریکIbrahim Cikaric رئیس جامعه اعتقادات اسلامی گراتس، در مورد وضعیت مسلمانان و نفوذ اسلام سیاسی صحبت کنیم، اما او هیچ وقت در دسترس نیست. حقیقت این استکه اگر جامعه مسلمان همچنان در حال رشد باقی بماند، ساختن مساجدجدید دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

منبع:

https://www.krone.at/۲۵۳۷۵۹۶

کد خبر 9390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =