به گزارش وبسایت کلار Klar، پس از فروکش کردن بحران کرونا، نظرسنجی ها نشان میدهد که مهاجرت و اسلام سیاسی به یکی ازبزرگترین دغدغه اتریشی ها در این روزها تبدیل شده است.

مهاجرت و اسلام سیاسی مایه نگرانی اتریشی ها است

البته هنوز نگرانی ها درباره تاثیرات متاخر بحران کرونا وجود دارد ولی در وهله دوم و سوم نگرانی هایی هم درباره گسترش اسلام سیاسی و ادغام مهاجران در جامعه اتریش پدیدار شده است. در مقایسه با آخرین نظرسنجی انجام شده در این زمینه، مشخص شده است که اکنون نگرانی ها درباره یک بحران جدید پناه جویی به مانند سال ۲۰۱۵ بالا گرفته است.

"سنجش ادغام"نام یک نظرسنجی دوره ای است که به صورت منظم توسط پیتر هاژکPeter Hajek ، پژوهشگر بنیاددولتی ادغام فرهنگی و با مشارکت ۱۰۰۰ پاسخ دهنده انجام می شود. این نظرسنجی از سال ۲۰۱۵ مرتبا و هر شش ماه یکبار با مشارکت شهروندان بالای ۱۶ سال انجام شده است. آخرین مورد از این نظرسنجی ها از ۳ تا ۳۱ آگوست به صورت تلفنی و آنلاین انجام شده است.

اکثریت پاسخ دهندگان احساس کردند که احساس امنیت شخصی آنها در یک سال گذشته تغییری نکرده است در حالی که ۳۶ درصد مشارکت کنندگان گفته اند که وضعیت امنیت آنها بدتر شده و هفت درصد هم احساس بهبود در وضعیت امنیتی را تجربه کرده اند. در مقایسه با آخرین نظرسنجی که در فوریه ۲۰۲۱ انجام شده بود و تحت تأثیر همه گیری کرونا و حمله تروریستی در وین قرار داشت، احساس امنیت تا حدودی در آگوست ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

ارزیابی همزیستی اتریشی با گروه های مختلف مهاجران در مقایسه با نظرسنجی های قبلی تغییری نکرده است. وضعیت همزیستی با مهاجران عادی همچنان مثبت تر از همزیستی با مسلمانان یا پناهندگان است، اما وضعیت همزیستی با هر سه گروه از نظر اکثریت بد ارزیابی می شود.

زمینه های همزیستی با مهاجران شامل فضاهای عمومی ، مناطق مسکونی و مدارس است، و اکثریت افراد همزیستی با مهاجران را در محیط کار و مغازه ها به مثبت ارزیابی کرده اند.

همچنین تفاوت در نوع نگرش به زنان برای اولین بار به عنوان یک مشکل بزرگ برای ادغام فرهنگی (۵۵ درصد) دانسته شده است. به دنبال آن تفاوت های فرهنگی و زبانی و همچنین تمایل به استفاده از خشونت و جنایت دیگر مشکلات بر سر ادغام افراد خارجی است. از دیدگاه اتریشی ها، مهم ترین فاکتورها برای ادغا م فرهنگی عبارتند از: آگاهی و به رسمیت شناختن قانون ، کار کردن، دانستن و پذیرفتن ارزش های اتریشی و تسلط به زبان آلمانی می باشد.

۷۲ درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی بر این عقیده هستند که در اتریش جوامع موازی وجود دارد. این مقدار در مقایسه با نظرسنجی های پیشین تغییری نکرده است.وجود جوامع موازی عمدتا در فضاهای عمومی و مناطق مسکونی محسوس تر است و مدارس نیز از این نظر به عنوان یک عرصه مشکل دار شناخته می شوند.

با توجه به گزینه های موجود در زمینه ادغام فرهنگی، بیشترین توافق نظر بر سر آموزش و نظارت بر معلمان آموزش دهنده تعالیم اسلامی از سوی دولت اتریش و کنترل مطالبی که در حوزه آموزه های اسلامی ترویج می شود، وجود دارد.

در مورد مدارس، اتریشی ها تمایل دارند که والدین در آموزش کودکان بیشتر مشارکت داشته باشند.اکثریت آنها دست کم "تا حدی" طرفدار حمایت مالی قوی تر از مدارس مشکل دار هستند.

اتریشی ها نسبت به اعطای تابعیت تا حدودی احتیاط می کنند و ۵۷درصد اعطای شهروندی را مستلزم و منوط به تحقق یک ادغام فرهنگی موفق می دانند.

در مورد این پیشنهاد که کودکان متولد شده در اتریش به شرطی که حداقل یکی از والدین آنها دست کم ۵ سال در این کشور اقامت داشته باشد، به طور خودکار تابعیت  اتریشی دریافت کنند،: ۴۸ درصد موافق هستند و ۴۴ درصد این پیشنهاد را رد می کنند.

همچنین اکثریت افراد حاضر در نظرسنجی با پذیرش تابعیت دوگانه، امکان اعطای تابعیت پس از ۶ سال اقامت قانونی و تسهیل در کسب تابعیت مخالفند.

منبع:

https://k.at/news/migration-und-politischer-islam-machen-oesterreichern-sorgen/۴۰۱۷۷۴۹۷۰

کد خبر 9394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =