حمایت سوئد از برنامه توانمندی زنان فیلیپین و دفاع از حقوق زنان

لزوم حضور فعال ایران در منطقه میندانائو

سوئد از برنامه توانبخشی زنان منطقه خود مختار مسلمانان جنوب حمایت می کند

منبع خبر: روزنامه مانیلا تایمز شانزده دسامبر ۲۰۲۱ میلادی

https://www.manilatimes.net/۲۰۲۱/۱۲/۱۶/news/national/sweden-supports-barmm-women-empowerment/۱۸۲۶۱۳۶

سفیر سوئد در مانیل اظهار داشت، سوئد فعالانه در ترویج توانمند سازی زنان و تقویت جوامع بانوان در فیلیپین مشارکت دارد. او افزود، ما سرمایه‌ گذار بزرگی در واحد حفظ صلح در منطقه خود مختار مسلمانان جنوب (بانگسامورو) هستیم و می ‌خواهیم زنان منطقه در امر صلح‌ بانی شرکت کنند زیرا همه بازیگران باید در ایجاد صلح مشارکت داشته باشند بویژه این که زنان بیشتر از جنگ جویان قربانی می‌ شوند.

" آنیکا تونبورگ" که در میزگرد مجازی با روزنامه مانیل تایمز شرکت کرده بود خاطر نشان کرد، تأسیس ناحیه خود مختار مسلمانان جنوب (BARMM) در مارس ۲۰۱۹ میلادی گام بزرگی در یافتن راه حلی برای درگیری ۴۰۰ ساله در میندانائو بوده است.

دولت سوئد و برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ماه اکتبر سال جاری ،  (UNDP) مشترکاً کمیسیون زنان بانگسامورو (BWC) را افتتاح کردند. برنامه اقدام منطقه ای بانگسامورو (RAP) در مورد زنان، دستور کار صلح و امنیت در سال ۲۰۱۹ میلادی را راه اندازی کرد تا نقش زنان بانگسامورو را در اجرای توافقنامه صلح و حفاظت از آنها  در تعارضات و تحولات پس از جنگ را افزایش دهد. سوئد از UNDP در راستای اجرای این طرح حمایت می کند زیرا این کشور بخشی از برنامه های کمک اروپا برای استقرار صلح در  منطقه خود مختار مسلمانان جنوب فیلیپین بوده و به دنبال حصول  اطمینان از این امر است که دولت خود مختار به حاکمیت قانون عمل کند. سفیر سوئد خاطر نشان کرد، زنان در طول رخدادهای مختلف از جمله وقوع حوادث طبیعی، درگیری های قهری و مبارزه با بیماری همه گیر نقش های عمده ای ایفا کرده اند و افزایش ظرفیت و انتقال واقعی دانش به آنان ، باعث می شود مسئولیت توسعه آینده خود را از طریق کمک، امنیت و کمک های بشردوستانه به عهده بگیرند.

از جمله پروژه های مشارکت فیلیپین و سوئد، میانجی گری  داخلی بانوان و اقدام سریع آنان در تحولات منطقه خود مختار است و این منطقه  را قادر می ‌سازد تا بانوان را به‌ عنوان سازندگان صلح، میانجی درگیری و رهبران جامعه توانمند سازد.

" باینون کارون" عضو پارلمان منطقه خود مختار نیز اظهار داشت، او معتقد است ابتکاراتی از این گونه به ویژه در نهادهای انتقالی و مکانیسم های مورد نیاز، زنان را قادر می کند تا در فرآیندهای اجرایی نقش گسترده تری ایفا نمایند.

حمایت بیشتر:

سفارت بریتانیا در مانیل نیز اخیرا یک موافقتنامه مشارکت جدید با موضوع زنان ، صلح  و امنیت (BARMM RAP-WPS) ۲۰۲۰-۲۰۲۲ را با منطقه خود مختار امضاء کرد که  BWC  ایجاد شده را تقویت کرده و مشارکت زنان را در جلوگیری از خشونت و افراط گرایی گسترش می دهد. دولت بریتانیا از برنامه های توسعه سازمان ملل متحد و کمیسیون زنان "بانگسامورو" و تلاشهای مستمر آنها برای تسهیل مشارکت بیشتر زنان " بانگسامورو"  در استقرار صلح و امنیت  حمایت می‌کند و بانوان را قادر می ‌سازد تا نقش‌ مهم تری  را به عنوان تسهیل ‌کننده، دعوت‌ کننده و میانجی در حفظ صلح در منطقه ایفا کنند. در بیانیه سفارت انگلیس در مانیل آمده است " آلستر توتی"  کاردار سفارت بریتانیا بر لزوم توجه به گنجاندن برابری جنسیتی در سرلوحه برنامه های  بریتانیا برای ارتقای رشد اقتصادی، صلح و ثبات در BARMM ادامه خواهد داد.

دولت استرالیا نیز با حمایت از ابتکارات منطقه خود مختار در مورد سیستم های مدیریت پایگاه داده های ذینفعان انتقال وجه نقد و ارائه نقل و انتقالات نقدی اضطراری، منابع اضافی را برای برنامه های مشترک فراهم می کند. دفتر مشاور ریاست جمهور در روند صلح و امور زنان نیز در این مورد با سازمان ملل همکاری خواهد کرد.

  •     حضور مقتضی ج.ا.ایران در منطقه میندانائو و همکاری با دولت انتقالی با هماهنگی دولت مرکزی فیلیپین از ابعاد مختلف حائز اهمیت فراوان است.
کد خبر 10206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =