فروش آهنگ‌ها و موسیقی‌های ستاره‌ها در سوئد اخیرا بازار داغی پیدا کرده و همین امر موجب شده تا بسیاری از ستاره‌های دنیای موسیقی به فروش آثار خود روی بیاورند.

 فروش آهنگ‌های موسیقی ستاره‌ها در سوئد اخیرا بازار داغی پیدا کرده و همین امر موجب شده تا بسیاری از ستاره‌های دنیای موسیقی به فروش امتیاز آثار خود روی بیاورند. تقریباً هر روز اخبار جدیدی در مورد هنرمندان و شرکت‌هایی منتشر می‌شود که حق آهنگ خود را می‌فروشند. تجارت از این دست پدیده جدیدی نیست، اما اخیراً در مقیاسی بزرگ‌تر از قبل اتفاق افتاده است. کارشناسان صنعت موسیقی معتقدند قیمت‌گذاری بالا و همه‌گیری بیماری کرونا می‌توانند از عوامل مؤثر در این زمینه باشند.

در ماه‌های اخیر، هنرمندانی مانند باب دیلن، نیل یانگ و گروه Fleetwood Mac تمام یا بخشی از حقوق آهنگ‌های خود را فروخته‌اند. گرچه مبالغ هنگفتی به آنها داده شده است، اما این اقدام به این معناست که این افراد درآمد حاصل از حق امتیاز را نیز از دست می‌دهند.

تاکنون اظهارات زیادی در این رابطه منتشر شده، اما یک عامل محرک ممکن است بروز بیماری همه‌گیر کرونا طی دو سال اخیر باشد. لارس نایلین، سردبیر مجله Musikindustrin، در این‌باره می‌گوید: «این تعیین‌کننده نیست، اما تحریک‌کننده است، زیرا نیل یانگ و مدیریتش به این فکر می‌کنند که اگر نمی‌توانید موسیقی زنده اجرا کنید، از چه چیزی کسب درآمد کنید. این‌ها برچسب‌های قیمتی هستند که اکثر مردم را صرف نظر از بیماری همه‌گیر، برای ورود به بازارهایی از این دست علاقه‌مند می‌کند. برخی از هنرمندان امروزه آلبوم خود را حتی پس از فروش میلیونی در گذشته نمی‌فروشند.

یکی از شرکت‌هایی که از طریق خریدهای پرمخاطب به برتری رسیده است، «صندوق آهنگ Hipgnosis»است. آن‌ها میلیاردها دلار برای خرید هزاران آهنگ خرج کرده‌اند. علاوه بر آن، کاتالوگی شامل مارک رونسون، شیک، شکیرا و بلوندی است. چندی پیش شرکت Primary Wave  هشتاد درصد از حق آهنگ استیوی نیک را خرید و اخیراً مشخص شد که آن‌ها آهنگ‌هایی از «جانی کش» و «جیری لی لوئیس» را از Sun records خریداری کرده‌اند.

 (https://www.svt.se/kultur/ny-miljardindustri-i-musikbranschen-allt-fler-artister-saljer-sina-latkataloger)

توضیح: خرید و فروش آلبوم‌های موسیقی مساله جدیدی نیست و این موضوع در میان اهالی موسیقی و علاقمندان به این هنر امری رایج است. اما نکته مهم در رابطه با این حجم از تراکنش‌های مالی در دنیای موسیقی مربوط به ایجاد بازارهای جدید بعد از بروز بیماری همه‌گیر کروناست.در واقع با محدودیت‌های شدید و جلوگیری از هر نوع تجمعات عمومی بازار موسیقی زنده مانند کنسرت‌ها و سایر مراسم مرتبط با آن تا حدود زیادی به حاشیه رانده شد و در مواردی به ورشکستگی تعداد زیادی از خوانندگان و سرمایه‌گذاران هم انجامید. بخش اعظم درآمد خوانندگان و ستاره‌های دنیای موسیقی از طریق برگزاری مراسم کنسرت به دست می‌آید که کرونا این فرصت را از بین برد. به همین دلیل و بعد از این همه‌گیری گسترده، بسیاری از فعالان این عرصه روش‌های جدیدی را برای کسب درآمد در پیش گرفتند که این امر توانست بخش عمده درآمدهای از دست رفته دوران کرونا را با روشی نوین و به میزان بسیار بالاتری به آن‌ها بازگرداند. بازار سوداگری همواره راه خود را یافته و با شرایط جدید خود را سازگار می‌کند. بنابراین نمونه موسیقی و فروش حق انتشار آلبوم‌های خوانندگان نیز ناشی از همین شرایط جدید است.

کد خبر 10574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =