بنابر جدیدترین اطلاعات مرکز آمار سوئد، تعداد شهروندان سوئدی که واجد شرایط رای دادن هستند، در انتخابات پیش‌رو حدود ۱۸۰ هزار نفر افزایش می یابد و به ۷.۵ میلیون نفر خواهد رسید.

بنابر جدیدترین اخبار و اطلاعات به دست آمده از سوی مرکز آمار سوئد، تعداد شهروندان سوئدی که واجد شرایط رای دادن هستند، در انتخابات پیش‌رو حدود ۱۸۰ هزار نفر افزایش می­یابد و به ۷.۵ میلیون نفر خواهد رسید. در این میان حدود ۱ میلیون و ۷۰ هزار نفر را افراد بالای ۷۵ سال تشکیل می‌دهند که ۱۵۰ هزار نفر نسبت به سال ۲۰۱۸ بیشتر است. البته انتظار بر این است که تعداد شهروندان خارجی که حق رای در انتخابات شهرداری و شورای منطقه‌ای دارند نیز افزایش یابد.

انتخابات شوراهای منطقه‌ای و شهری «ریکسداگ» در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در حالی که نزدیک به یک سال تا انتخابات باقی مانده، با این‌حال مرکز آمار سوئد در حال انتشار نتایج اولیه آمارگیری از افرادی است که واجد شرایط رای دادن در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۲ هستند.

تعداد افراد واجد شرایط رای دادن همچنان در حال افزایش است

انتظار می‌رود تعداد شهروندان سوئدی که در انتخابات آینده حق رای دارند، در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸۰هزار نفر افزایش یابد و به ۷.۵ میلیون نفر برسد. در مجموع، زنان کمی بیشتر از مردان واجد شرایط رای خواهند بود. نتایج تحقیقات و آمارها حاکی از آن است که از میان افراد شرکت کننده در انتخابات، ۵۰.۴ درصد زن و ۴۹.۶ درصد مرد خواهند بود. با توجه به افزایش «امید به زندگی» و تعداد جوانانی که برای اولین بار رای می‌دهند، شهروندان سوئدی مهاجر نیز به شکل فزاینده‌ای به تعداد جمعیت واجد شرایط رای دادن در سوئد افزوده است.

پیش‌بینی می‌شود تعداد افرادی که برای اولین‌بار در انتخابات ۲۰۲۲ رای می‌دهند-یعنی افرادی که بعد از انتخابات ۲۰۱۸ به سن رای رسیده‌اند- به حدود ۴۳۰ هزار نفر برسد. این بدان معناست که در مقایسه با انتخابات دوره قبل، جمعیت رای اولی بیش از ۴۰ هزار نفر رشد خواهد داشت و سهم رای ­اولی­ها نسبت به کل رای‌دهندگان، از ۵.۳ درصد به ۵.۷ درصد افزایش می‌یابد. علیرغم این افزایش، نسبت رای‌دهندگانی که برای اولین بار رای می‌دهند بسیار کمتر از سال ۲۰۱۰ یعنی زمانی است که این نسبت از ۷ درصد فراتر رفت.

با این حال، افزایش تعداد رای اولی‌ها منجر به افزایش نسبت رای دهندگان جوان نخواهد شد. چون با اینکه انتظار می‌رود گروه جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از نظر جمعیت کمی بیشتر از سایر گروه‌ها باشند، اما سهم آنها نسبت به کل رای دهندگان، چند دهم درصد کمتر از چهار سال پیش خواهد بود. از سوی دیگر افزایش نسبت گروههای سنی عمدتاً در میان افراد مسن پیش‌بینی می‌شود که بر اساس آن جمعیت گروه ۷۵ ساله و بالاتر در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۸ ، تعداد ۱۵۰ هزار نفر افزایش می‌یابد. این گروه در مجموع ۱۴.۳ درصد از رای دهندگان را شامل می‌شود که ۱.۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ است.

داده ها حاکی از آن است که همانند انتخابات قبلی، در میان جوانان واجد شرایط رای دادن تعداد مردان و در میان رای دهندگان مسن‌تر تعداد زنان کمی بیشتر است. در انتخابات ۲۰۲۲، تغییر نسبت‌ها در گروه سنی ۶۵ تا ۶۹ سال رخ می‌دهد، اگرچه تفاوت‌ها در این گروه جزئی است. در انتخابات ۲۰۱۸، این تغییر در گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ سال رخ داد. عوامل زمینه‌ای حاکی از این واقعیت است که اگرچه تعداد متولدین پسر بیشتر از زنان است، اما امید به زندگی برای زنان بیشتر است. البته تفاوت‌های مربوط به مهاجرت نیز بر این الگو تأثیر گذار خواهد بود.

حضور بیشتر شهروندان خارجی

همچنین انتظار می‌رود که تعداد شهروندان خارجی واجد شرایط رای دادن در انتخابات شوراهای منطقه‌ای و شهرداری، در انتخابات سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و به ۶۷۰ هزار نفر برسد که رشدی بیش از ۱۳۰ هزار نفر نسبت به سال ۲۰۱۸ را نشان می­دهد. زیرا این پیش‌بینی داده‌ها را شامل نمی‌شود. در مورد این‌که چه تعداد از این افراد تا تاریخ برگزاری انتخابات شهروند سوئد خواهند شد، این تعداد کمی بیش از حد برآورد شده است. در انتخابات سال ۲۰۱۸، تعداد اتباع خارجی در مقایسه با سال ۲۰۱۴ حدود ۸۰ هزار نفر افزایش داشت. با این حال، برخلاف شهروندان سوئدی، انتظار می‌رود که نسبت جوانان خارجی که برای اولین بار رای می‌دهند در بین کل شهروندان خارجی تا حدودی کمتر بوده و نسبت آن‌ها در مقایسه با جوانان سوئدی واجد شرایط، برابر با ۳.۷ درصد در مقایسه با ۴.۹ درصد باشد. از نظر توزیع جنسیتی نیز در میان شهروندان خارجی واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۲۰۱۸ نسبت مردان ۵۴.۹ درصد و زنان ۴۵.۱ درصد بوده است.

(https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/democracy/general-elections/general-elections-results/pong/statistical-news/preliminary-number-of-eligible-voters-۲۰۲۲/)

توضیح:

میزان مشارکت در انتخابات در سوئد بسیار بالا و غالبا بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. برای سال آینده هم پیش ­بینی می­شود انتخابات پارلمانی شاهد حضور و مشارکت گسترده مردم باشد. بخشی از هیجان انتخابات آتی به دلیل حضور طولانی مدت سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات در عرصه قدرت است که زمینه بروز انتقادات گسترده و متنوعی را نسبت به سیاستهای این حزب فراهم آورده است. مهمترین انتقادات احزاب مخالف که به تدریج مورد توجه بیشتر افکار عمومی قرار گرفته است ناظر به سیاستهای حزب حاکم در خصوص مهاجران و همچنین شیوه مدیریت بحران کرونا بوده است. رشد شدید تورم در ماههای اخیر نیز شرایط موفقیت مجدد سوسیال دموکراتها و احزاب همسو با آنان را به چالش کشیده است.

توضیح این نکته نیز لازم است که اتباع خارجی واجد شرایط رای دادن شامل کسانی است که شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشند یا شهروندان کشورهای دیگر که حداقل سه سال قبل از روز انتخابات در سوئد حضور داشته و جزو جمعیت واجد شرایط قرار گرفته و در روز انتخابات ۱۸ سال یا بیشتر سن داشته باشند.

کد خبر 10713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =