راهپیمایی کشیشان مانیل در حمایت از مردم

انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین

 

کشیشان کلیسای کاتولیک به درخواست کاردینال " ادوینکلا" رهبر کلیسای کاتولیک مانیل برای بهبود اوضاع کشور مبادرت به راهپیمایی نمودند

منبع خبر: کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین – هفده فوریه ۲۰۲۲ میلادی

https://cbcpnews.net/cbcpnews/manila-clergy-take-the-streets-to-pray-for-countrys-healing

راهپیمایی کشیشان مانیل در حمایت از مردم

روحانیون مسیحی اسقف نشین مانیل در روز ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ میلادی به یک راهپیمایی با عنوان "راهپیمایی توبه" از کلیسای جامع این شهر تا معبد اسقف نشین کاتولیک در محله "ارمیتا" مبادرت نمودند

روحانیان اسقف نشین مانیل، روز پنجشنبه گذشته علیرغم بارش باران، به عنوان فداکاران کاتولیک در خیابان ها راهپیمائی و خواستار رحمت خدا برای رفع مشکلات کشور شدند.

راهپیمایی که تحت عنوان "پیاده روی توبه" برگزار شد، با اجرای مراسم عشاء ربانی توسط کاردینال "هوزه آدوینکلا" رهبر کاتولیک های (مانیل)فیلیپین در کلیسای جامع مانیل آغاز و کاردینال از روحانیون درخواست نمود در کار تقویت حیات معنوی و اجتماعی ملت مشارکت داشته باشند. کاردینال در خلال  موعظه خود گفت، ما امروز به خاطر ملت و در همبستگی با مردم رنج دیده یک پیاده روی توبه انجام می دهیم. او خاطر نشان کرد، ما خاضعانه دست به دعا بر می داریم به این امید که خداوند از بهشت ​​خبری به ما دهد، گناهان ما را ببخشد و سرزمین شکسته ما را شفا عنایت بفرماید.

این راهپیمایی ندامت همچنین به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد شهادت کشیشان "ماریانو گومز"، "هوزه بورگوس" و "هاسینتو زامورا"  که به طور خلاصه به عنوان GomBurZa شناخته می شوند برگزار شد.

در هفده فوریه سال ۱۸۷۲ میلادی سه کشیش اسقف نشین مانیل به اتهامات دروغین خیانت و براندازی ، توسط رژیم استعماری اسپانیا اعدام شدند. پس از اجرای مراسم عشای ربانی، روحانیون به همراه دیگر کشیشان از اسقف‌ نشین های مختلف مانیل و مذهبیون از جماعات مختلف به سمت معبد Nuestra Senora de Guia  واقع در محله " ارمیتا " راهپیمایی کردند.

 راه پیمایان در مسیر راه کلیسای " ارمیتا"، در مکان یادبود سه کشیش شهید در پارک " لونه تا"  توقف کرده و عبادت به جای آوردند. کاردینال ادوینکلا در سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد، روحانیون مسیحی همچون  کشیش های شهید  از مسیح الهام گرفته و در زندگی مقدس باشند، او افزود،  تلاشها  و فداکاری‌های این سه کشیش به ما نشان داد که تحول اجتماعی برای تجدید نظر در کلیسا، کاتالیزوری برای موفقیت است. " ادوینکلا" خاطر نشان کرد، بیاییم به عنوان یک کشیش و فردی مذهبی، به انجیل و حرفه خود وفادارتر باشیم. وی با تکرار سخنان پاپ فرانسیس تاکید کرد،  مسلک کشیشی و مذهبی شامل "صدقه اجتماعی و صدقه سیاسی" است. اسقف اعظم کلیسای مانیل همچنین از کشیش ها خواست تا برای رأی دهندگان در انتخابات آتی ماه مه سال جاری (انتخابات ریاست جمهوری)  دعا کنند تا رهبران خود را از روی عقل انتخاب نمایند.

توضیح:

     این سه کشیش جوان که در حال حاضر صد و پنجاهمین سالگرد اعدام آنان گرامی داشته می شود به جرم تشویق به شورش پیروان کاتولیک اعدام شدند. بنا بر عقیده مورخان این سه خواستار عدم دخالت اسپانیائی ها در امور مذهبی مردم فیلیپین بوده و به دنبال واگذاری امور کاتولیک های فیلیپین به خود آنها بودند، از سویی به چگونگی رفتار اسپانیائی ها در برابر کشیشان خاطی اسپانیایی در مقایسه با کشیشان محلی فیلیپینی بشدت اعتراض داشتند.

نحوه اعدام مخالفان رژیم استعماری اسپانیا در فیلیپین گاهی به صورت تیرباران و اکثرا به روش خفه کردن با کمک اهرم فلزی و حلقه بود و قربانی به صورت نشسته اعدام می شد. سه کشیش جوان نیز به همین نحو اعدام شدند

اعدام این کشیشها نقطه عطفی در تاریخ فیلیپین محسوب می شود زیرا اسپانیا در آن زمان برای اداره امور مستعمرات خود به تدریج با مشکلات عدیده ای روبرو شده و این گمان می رفت که در صورت شکست اسپانیا توسط دیگر رقبای سیاسی آن زمان که غربی بوده اما مانند اسپانیا داعیه دینی و مذهبی نداشتند، اشتیاق به دین و مذهب نیز در میان مردم فیلیپین کاهش یابد،  لذا این سه کشیش پس از اعدام مظهر مقاومت دینی مذهبی در برابر استعمار اسپانیا شدند و به این ترتیب با شکست ناوگان اسپانیا در خلیج مانیل از ناوگان آمریکا در سال ۱۸۹۸ میلادی یعنی تنها به فاصله ۲۶ سال پس از اعدام سه کشیش جوان ، دین کاتولیک عملا در برابر هجمه پروتستان ها که با حمایت آمریکا وارد فیلیپین شده بودند و در حال حاضر نیز پیروانی  در این کشور دارد ، همچنان در صدر باقی ماند.

  •  جنایات استعمارگران خاصه اسپانیا در فیلیپین بسیار زیاد و وحشتناک از جمله در ارتباط با مسلمانان بوده است که بعضا نیز در کتب تاریخی و برخی آثار هنری فیلیپینی مانند فیلمهای سینمائی به گوشه هایی از آن اشاره شده است ولی از آنجا که استعمار اسپانیا عمدتا از دین مسیحیت برای تداوم سلطه علیه مردم فیلیپین استفاده کرده است ظاهرا اجازه پرداختن بیش از اندازه به این موضوع داده نمیشود.
  •  انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به پیروزی آقای دوترته انجامید که مخالف سرسخت مقامات کلیسای کاتولیک اعم از پاپ و دیگران است و نکته قابل توجه در آن زمان حمایت جمعیت بسیار خوبی از مسیحیان کاتولیک از دوترته علیرغم مخالفت مقامات کلیسای کاتولیک بود و این فاصله دیدگاه مردم کاتولیک با مقامات کاتولیک  و رای آوردن آقای دوترته نوعی شکست سنگین برای مقامات کلیسای کاتولیک فیلیپین بود فلذا اینک ظاهرا آنها را بر آن داشته است در انتخابات ماه مه حضور فعالتر مردمی داشته و اجازه ندهند که جایگاه سیاسی کلیسای کاتولیک بار دیگر تضعیف شود.
  •  در سیستم حکومتی فیلیپین مسئله دین از سیاست جدا است و کشیشها حق مداخله در امور سیاسی را ندارند هرچند که در عمل مقامات کلیسا با توجیهاتی خود را ملزم به ورود به امور سیاسی می دانند.

                       *********************

 

کد خبر 11362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =