پاتریس تالون، رئیس جمهور بنین روز شنبه نمایشگاهی از گنجینه های تاریخی بازگردانده شده تقریباً ۱۳۰ سال پس از ربوده شدن آنها توسط نیروهای استعماری توسط کشور فرانسه در سال گذشته را افتتاح کرد.

پاتریس تالون، رئیس جمهور بنین روز شنبه نمایشگاهی از گنجینه های تاریخی بازگردانده شده توسط فرانسه در سال گذشته را افتتاح کرد، تقریباً ۱۳۰ سال پس از ربوده شدن آنها توسط نیروهای استعماری.

بنین گنجینه های دزدیده شده توسط فرانسه را به نمایش می گذارد

این ۲۶ قطعه که برخی در بنین مقدس تلقی می شوند، از روز یکشنبه در فضایی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع (۲۱۵۰۰ فوت مربع) در کاخ ریاست جمهوری در کوتونو در نمایشی با عنوان "هنر بنین دیروز و امروز" به نمایش در خواهند آمد.

بازگرداندن آثار باستانی توسط فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که در آفریقا درخواست‌ها از کشورهای غربی برای پس دادن غنایم استعماری از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی‌شان افزایش می‌یابد.

بریتانیا، بلژیک، هلند و آلمان همگی درخواست هایی از کشورهای آفریقایی برای بازگرداندن گنج های گمشده دریافت کرده اند.

۲۶ قطعه در نوامبر پس از دو سال مذاکره بین پاریس و کوتونو بازگشت، در سال ۱۸۹۲ توسط نیروهای استعماری فرانسوی از آبومی، پایتخت پادشاهی داهومی سابق واقع در جنوب بنین امروزی به سرقت رفت.

تالون به خبرنگاران گفت: این نمایشگاه برابر است با "غرور و ایمان به آنچه زمانی بودیم، به آنچه هستیم و به آنچه خواهیم بود."

ژان میشل آبیمبولا، وزیر فرهنگ بنین، پیشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که این نمایشگاه "بخشی از روح، بخشی از تاریخ و منزلت مردم بنین را باز می گرداند." 

او گفت که این اشیاء "از یک پادشاهی گرفته شده اند، اما در حال بازگشت به جمهوری هستند."

قبل از اتحاد، بنین از چندین پادشاهی تشکیل شده بود، از جمله داهومی، که به خاطر فرهنگ هنری پر جنب و جوشش معروف بود. 

در اولین اتاق نمایشگاه، دیوارهای سیاه عظیم زمینه ای را برای نمایش تاج و تخت داهومی، از جمله تخت مجسمه های چوبی و فلزی پادشاه قزو تشکیل می دهند.

تئو آتروکپو، یکی از راهنمایان نمایشگاه گفت: «از زمانی که نصب شد، از فکر کردن به آن دست نکشیدم.

من قبلاً آن را در موزه Quai Branly در فرانسه دیده بودم، اما دیدن آن در اینجا، خانه با ما، بخشی از روح ما را باز می گرداند و با تاریخ ما ارتباط برقرار می کند.

رئیس جمهور تالون که قرار بود این رویداد را در عصر شنبه افتتاح کند، این نمایشگاه را قبل از افتتاحیه رسمی به روزلین باشلو، وزیر فرهنگ فرانسه تقدیم کرد.

وزیر به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک نمایشگاه باشکوه است که عظمت، خلاقیت و میراث تاریخی، سیاسی و زیبایی‌شناختی باورنکردنی را که این ۲۶ اثر هنری نشان می‌دهند، به نمایش می‌گذارد .

در کنار گنجینه های سلطنتی، آثار ۳۴ هنرمند معاصر برای این نمایشگاه انتخاب شده است.

Laeila Adjovi، هنرمند فرانسوی-بنین که آثارش بخشی از نمایشگاه است، گفت: «بودن در مقابل این تاج و تخت بسیار احساسی است.

اما هرگز تصور نمی‌کردم اینقدر بزرگ باشد.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای بازسازی میراث آفریقایی کار کرده است و وزیر فرهنگ بنین گفت که مذاکرات برای بازگرداندن اشیاء دیگر از جمله مجسمه خدای گو، که در موزه لوور پاریس است، ادامه دارد.

قانونگذاران فرانسوی لایحه ای را تصویب کردند که به پاریس اجازه می دهد آثار باستانی را به بنین و سنگال، دیگر مستعمره سابق فرانسه، بازگرداند.

برخی از آنها توسط مدیران، سربازان یا پزشکان استعماری ضبط شد و به فرزندان منتقل شد و آنها نیز به نوبه خود آنها را به موزه‌های اروپا و ایالات متحده اهدا کردند.

اما برخی دیگر هدایایی به مبلغان بودند یا توسط کلکسیونرهای هنری آفریقایی در آغاز قرن بیستم به دست آمد یا توسط اکتشافات علمی کشف شد.

گزارشی که به سفارش ماکرون تهیه شد، حدود ۹۰۰۰۰ اثر آفریقایی را در موزه‌های فرانسه شمارش کرد که ۷۰۰۰۰ مورد آن تنها در Quai Branly بود. 

باچلو وزیر فرانسه گفت: «کار بازپرداخت ادامه دارد. ما روی قانونی کار می کنیم که به تسهیل این بازپرداخت کمک می کند.»

کد خبر 11372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =