در این گزارش با دو نفر از دانشجویان تانزانیایی مصاحبه شده است و از تجربیات آنها در مورد بورس تحصیلی در ژاپن صحبت شده است، که می تواند برای دست اندرکاران این امر در ایران تجربه و الگوی خوبی باشد.

سفارت ژاپن برای جذب و بورس تحصیلی دانشجویان تانزانیا در یک رپرتاژ آگهی در روزنامه سیتیزن تانزانیا اقدام به تبلیغ برای جذب دانشجو آن نمود. در زیر متن این آگهی ترجمه و جهت بهره برداری ارسال می گردد.

در این گزارش با دو نفر از دانشجویان تانزانیایی مصاحبه شده است و از تجربیات آنها در مورد بورس تحصیلی در ژاپن صحبت شده است، که می تواند برای دست اندرکاران این امر در ایران تجربه و الگوی خوبی باشد.

گزارش تلاش سفارت ژاپن در تانزانیا برای جذب و بورس دانشجویان تانزانیایی

تعداد فزاینده ای از دانشجویان بین المللی به سفر خود برای ادامه تحصیلات عالی در ژاپن ادامه می دهند. دانشگاه های ژاپن که به دلیل کیفیت بالای آموزش شهرت دارند، در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ برنامه را ارائه می دهند که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند (حدود ۱۵۰ برنامه در مقطع کارشناسی و حدود ۸۵۰ برنامه در مقطع کارشناسی ارشد).

فرصت کسب مدرک بدون نیاز به یادگیری زبان ژاپنی، ژاپن را به یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویانی تبدیل کرده است که به دلیل فرهنگ عجیب و غریب، ایمنی و هزینه های زندگی مقرون به صرفه آن جذب می شوند. در اینجا صحبت های، آقای الیاس جی. بالیپونیا و آقای نیما یونا، که دانشجوی دکترا در دانشگاه هوکایدو، یکی از دانشگاه های ملی ژاپن هستند، وجود دارد.

به آقای الیاس توصیه سفارت بورسیه تحصیلی MEXT  ژاپن اعطا شد که درخواست آن در ماه آوریل برای تانزانیایی ها باز خواهد شد که توسط سفارت ژاپن در دارالسلام، تانزانیا اداره می شود.

پس از دو سال از ورود او به ژاپن برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشاورزی، همسرش، خانم نیما، که در جستجوی فرصت های شغلی بعدی آکادمیک خود بود، برای یک دوره درخواست داد و برای ادامه تحصیل در رشته کشاورزی به ژاپن رفت. اکوسیستم ها داستان آنها در زیر به شما اجازه می دهد تا متوجه شوید که تانزانیا چگونه می تواند دنیای خود را با تحصیل در ژاپن گسترش دهد.

*وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری-ژاپن.

دلیل انتخاب ژاپن برای تحصیل

پیام آقای الیاس

۱- فن آوری بالا و پیشرفته در تحقیق: من می خواستم آموزش ببینم و با استفاده از فناوری پیشرفته در ژاپن تحقیق کنم.

۲-  جامعه دوستانه ژاپنی: یکی از دوستانم که در ژاپن تحصیل کرده بود به من می گفت که مردم ژاپن بسیار دوستانه هستند، بنابراین من ژاپن را مکان خوبی برای اقامت در حدود ۴ سال دوره دکتری خود دانستم.

۳-  تولید برنج: ژاپن بیش از ۱۰۰ درصد تولید برنج کافی است. از آنجایی که رشته مورد علاقه من پرورش برنج بود، معتقد بودم از کشوری که از سطح کافی در تولید برنج فراتر رفته است، دانش بیشتری در این زمینه کسب خواهم کرد. جستجوی دانشگاهم سفر کمی جالب بود.

آزمایشگاهی را جست‌وجو کردم که بهترین فعالیت‌های پرورش برنج را در ژاپن داشت و دانشگاه هوکایدو را پیدا کردم. ایمیل را برای اساتید زیر آزمایشگاه اصلاح نباتات فرستادم اما پاسخی دریافت نکردم.

من دوباره وب سایت آنها را بررسی کردم و دانش آموزانی را در آن آزمایشگاه پیدا کردم و خوشبختانه، تعدادی از دانش آموزان را پیدا کردم که در فیس بوک حساب داشتند.

سپس، مجبور شدم برای یکی از آنها پیام هایی در فیس بوک بفرستم که خود را معرفی کند و از او بپرسم که آیا استادان آن آزمایشگاه را می شناسد یا خیر. او با مهربانی پیام مرا به آزمایشگاه داد و در نهایت با استاد ارتباط برقرار کردم. گرفتن یک سرپرست آینده نگر فرآیند بسیار مهمی برای ورود به مدارس تحصیلات تکمیلی در ژاپن است. به طور کامل جستجو و ذهن هرگز تسلیم نمی شود.

گزارش تلاش سفارت ژاپن در تانزانیا برای جذب و بورس دانشجویان تانزانیایی

الیاس بالیپونیا در حال تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه هوکایدو، ژاپن است.

مانع زبان

پیام خانم نیما

 اکثر دانشگاه های ژاپن دوره های زبان ژاپنی را به صورت رایگان برای دانشجویان ثبت نام شده خود ارائه می دهند. زمانی که در دانشگاه هوکایدو گزارش دادم و ثبت نام کردم، برای ارتباط به زبان ژاپنی علاقه مند شدم.

 سپس دوره زبان ژاپنی را در محوطه دانشگاه گذراندم که به من کمک زیادی کرد تا بتوانم با ژاپنی ها در داخل و خارج از محوطه دانشگاه ارتباط برقرار کنم. قبل از آمدن به ژاپن، ممکن است در برخی از دوره های مقدماتی زبان ژاپنی صرفاً برای آگاهی و ارتباط کمی با برخی از کلمات رایج مانند احوالپرسی در برخی موسسات یا دانشگاه های تانزانیا شرکت کنید. همچنین می توانید از طریق دوره های آنلاین که به صورت رایگان ارائه می شود، یاد بگیرید.

* چندین توصیه برای یادگیری آنلاین ژاپنی در اینجا نشان داده شده است.www.studyinja-pan-africa.com/learn-japanese/

(الیاس)  زبان ژاپنی عمدتاً در محیط خارج از دانشگاه مورد نیاز است و بنابراین زندگی خوب در ژاپن حداقل به درک اولیه زبان ژاپنی نیاز دارد. زبان ژاپنی در محوطه دانشگاه اهمیت چندانی ندارد زیرا دوره های تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی برگزار می شود.

یکی از خاطراتی که هرگز فراموش نمی کنم از دست دادن ۲۰۰۰۰۰ ین  (تقریباً ۴ میلیون شیلینگ)  بود که کمک هزینه ای برای ۲ فرزند برای خانواده هایی بود که تحت تأثیر کرونا قرار گرفته بودند. برای دریافت آن پول، باید با پر کردن یک فرم خاص درخواست دهید.

اعلان به زبان ژاپنی در صندوق پستی من آمد، اما من متوجه آن نشدم و در نهایت با از دست دادن کمک هزینه مواجه شدم. بنابراین، بهتر است زبان ژاپنی را نادیده نگیرید.

فرصت های شغلی در حین تحصیل در ژاپن

(نیما) من یک کار نیمه وقت در یکی از شرکت های فرآوری مواد غذایی دارم. اکثر دانشجویان ژاپنی در حین تحصیل در دانشگاه ها به انجام کارهای نیمه وقت می پردازند.

بنابراین، این امکان وجود دارد که در حین انجام تحصیلات خود از زندگی خود حمایت کنید یا برخی از هزینه های مدرسه را برای آن دانش آموزانی که خود سرمایه گذاری می کنند پرداخت کنید. فقط باید زمان را متعادل کند تا مطمئن شود که زمان کافی برای تحصیل به عنوان هدف اصلی و مشاغل پاره وقت به عنوان مشاغل فرعی اختصاص داده شده است.

نکته مهم دیگر دریافت مجوز از مراکز مهاجرت ژاپن است که به شما امکان می دهد فعالیت های دیگری را انجام دهید که در هنگام ورود به ژاپن اجازه انجام آنها را نداشتید. کار بدون مجوز منجر به اخراج بدون هیچ گونه دلیلی می شود.

(الیاس) من به عنوان هماهنگ کننده در یک شرکت حمل و نقل کار می کردم که بسته را به محل تعیین شده آنها اختصاص می داد و در کارخانه فرآوری مواد غذایی و برای یکی از فروشگاه های معروف و راحت غذا تولید می کردم. من همچنین یک شغل موقت به عنوان معلم انگلیسی برای چند روز آخر هفته در دبیرستان های محلی پیدا کردم. مشاغل پاره وقت در دسترس هستند اما نباید با فعالیت های تحقیقاتی/آکادمیک دانشجو تداخلی ایجاد کند و بنابراین مجبور شدم کارهای نیمه وقت را پیدا کنم که در آخر هفته انجام می شود.

برای من، محیط کار پاره وقت بهترین مکان برای یادگیری ژاپنی بود، زیرا شما ژاپنی های کمی را می بینید که می توانند انگلیسی صحبت کنند، بنابراین مجبور می شوید به ژاپنی ارتباط برقرار کنید.

گزارش تلاش سفارت ژاپن در تانزانیا برای جذب و بورس دانشجویان تانزانیایی

الیاس و نیما تمام تلاش خود را برای ارائه اطلاعات در مورد تحصیل در ژاپن انجام می دهند.

چه چیزی در ژاپن خوب است؟

(الیاس) تصوری داشتم که رفتن با خانواده به عنوان دانشجو در ژاپن دشوار است. اما خوشبختانه، ژاپن سیستمی از مهدکودک ها دارد که همه بچه های ۴۸ روزه باید در آن شرکت کنند و از آنها مراقبت شود تا والدین آنها بتوانند به کار یا تحصیل ادامه دهند.

دولت ژاپن سیستمی برای حمایت مالی از کودکان زیر ۱۸ سال دارد که همه خانواده ها از جمله خارجی ها را پوشش می دهد. بنابراین، در سال دوم تصمیم گرفتم خانواده ام را در ژاپن همراه خود داشته باشم.

(نیما) قبل از آمدن به ژاپن، فکر می کردم که ژاپنی ها ممکن است با خارجی ها یا دانشجویان بین المللی همکاری نداشته باشند. با این حال، پس از اینکه به اینجا آمدم، متوجه شدم که ژاپنی‌ها برای همه مردم بسیار خوبی هستند و حتی با خارجی‌ها هم همکاری می‌کنند. من با خانواده ام حدود ۱۰ کیلومتر دورتر از دانشگاه در یک جامعه معمولی ژاپنی می مانم، جایی که ما هرگز احساس تنهایی نمی کنیم و از زندگی لذت می بریم.

هموطنان عزیزم تانزانیایی

(نیما) من می خواهم هموطنان تانزانیایی خود را که مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند تشویق کنم تا ژاپن را انتخاب کنند. زیرا، محیط دانشگاهی در ژاپن به دلیل سرپرستان حمایتی و آزمایشگاه‌های مجهز و دارای دستگاه‌ها و ماشین‌های اصلاح‌شده فوق‌العاده است. انتخاب ژاپن به شما اطمینان می دهد که تحصیلات خود را به موقع تمام کنید.

می توانید نمونه های واضحی از همکاران قبلی ما که از دانشگاه هوکایدو فارغ التحصیل شده اند را مشاهده کنید. فرصت هایی برای دریافت بورسیه تحصیلی قبل و بعد از ورود به ژاپن به ترتیب از طریق سفارت ژاپن در تانزانیا، دانشگاه ها و اهداکنندگان خصوصی در ژاپن وجود دارد. ژاپنی ها با همه از جمله خارجی ها بسیار دوستانه هستند، بنابراین جوانان تانزانیایی محیط آموزشی خوبی خواهند داشت.

(الیاس) من در سال دوم دکترا هستم اما احساس می کنم به اندازه کافی برای انجام کاری در جامعه خود دارم. من شما را تشویق می کنم از مزایای تحصیل در ژاپن استفاده کنید. این کشوری است که آموزش و پرورش ارائه می دهد، اما فرصت هایی برای تمرین آنچه آموخته اید یا برای آن تحقیق کرده اید. برای افراد زیر ۳۵ سال، بورسیه های تحصیلی زیادی به ویژه MEXT، JICA (آژانس همکاری بین المللی ژاپن) و از طریق همکاری بین دانشگاهی وجود دارد.

برای افراد بالای ۳۵ سال؛ بورسیه های زیادی توسط دانشگاه ها، سازمان ها و موسسات مختلف در ژاپن ارائه می شود.

چالش های اصلی که بیش از ۳۵ نفر باید بر آن غلبه کنند، داشتن نامه پذیرش از دانشگاه و تهیه کرایه حمل و نقل و پرداخت حداقل برای شهریه ترم اول است. گرفتن بورسیه تحصیلی برای بقیه دوره آموزشی آسان تر است. همچنین بسیار مهم است که قبل از پیوستن به دانشگاه، با استاد احتمالی در یکی از دانشگاه های ژاپن برای هرگونه فرصت بورسیه ارتباط برقرار کنید.

ما اخیراً "انجمن دانشجویان تانزانیا در ژاپن - TSJ" را راه اندازی کرده ایم، از شما استقبال می کنم که از صفحات حساب اجتماعی ما به خصوص فیس بوک (www.facebook.com/TzStudentsinJapan) بازدید کنید و تا آنجا که ممکن است سؤالات خود را بپرسید. در مجموع، تحصیل در ژاپن بسیار بهتر است!

اطلاعات در مورد توصیه سفارت MEXT بورسیه دولت ژاپن

از طریق سفارت ژاپن در تانزانیا، تانزانیاها می توانند فرصتی برای درخواست کمک هزینه تحصیلی دولتی به طور کامل دریافت کنند.

پنجره برنامه یک بار در سال در اواخر آوریل باز می شود. به وب سایت سفارت ژاپن در تانزانیا (www.tz.emb-japan.go.jp) مراجعه کنید و واجد شرایط بودن آن را بررسی کنید.

برنامه

اواخر می: آخرین مهلت ارسال درخواست ها

اوایل ژوئن: فهرست اولیه دانشجویان غربال شده

اواسط ژوئن: آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در سفارت

توجه: بورسیه، توصیه دانشگاه بورسیه تحصیلی MEXT ژاپن است. فرآیند انتخاب تحت این ۱۰۰% توسط دانشگاه ها انجام می شود. بنابراین دانشجویان آینده نگر باید مراحل پذیرش دانشگاه های مربوطه را رعایت کنند.

جستجوی دانشگاه ژاپنی

برای کمک به شناسایی گزینه‌های تحصیلی مختلف در ژاپن، MEXT به دفتر منطقه‌ای پروژه شبکه جهانی ژاپن در جنوب صحرای آفریقا برای ارائه اطلاعات ضروری مانند دانشگاه‌هایی که برای درخواست وجود دارد، سپرد.

این دفتر دارای یک پورتال داده است که به کاربران امکان می دهد برنامه ایده آل خود را با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود جستجو کنند. از پورتال داده های جستجوی دانشگاه ما دیدن کنید: stud-yinjapan-africa-portal.com

نمایشگاه آنلاین تحصیل در ژاپن در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۲۲ برگزار می شود.

دفتر منطقه ای پروژه شبکه جهانی مطالعه در ژاپن در جنوب صحرای آفریقا خوشحال است اعلام کند که نمایشگاه آنلاین مطالعه در ژاپن "فرصت های JPN: تحصیلات تکمیلی در ژاپن برای آفریقا فوریه ۲۰۲۲" به زودی برگزار می شود. اگر قصد دارید برای تحصیلات تکمیلی خود به خارج از کشور بروید، فقط در همان روز ثبت نام کنید و مستقیماً با کارکنان دانشگاه در ژاپن ملاقات الکترونیکی داشته باشید. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا این شنبه آینده برای آینده شغلی شما خاطره انگیز باشد.

کد خبر 11455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =