تاثیر این انتصاب بر آرای مسلمانان فیلیپین و....

تحولات در عرصه انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین

 

 

دوترته رئیس جمهور فیلیپین " سیدامن پانگارونگان" دبیرکل امور مسلمین این کشور را به سمت رییس موقت کمیسیون انتخابات برگزید.

 

منبع خبر: اخبار آنلاین خبرگزاری " جی - ام – اِ" هشتم مارس ۲۰۲۲ میلادی

https://www.gmanetwork.com/news/topstories/nation/۸۲۴۲۵۱/duterte-appoints-pangarungan-as-new-comelec-chief/story/

دبیرکل امور مسلمین: عکس از وبسایت کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین

کاخ ریاست جمهوری فیلیپین روز سه شنبه ۱۷/۱۲/۱۴۰۰ اعلام کرد، رئیس جمهور،  وکیل" سیدامن بالت پانگارونگان" دبیرکل امور مسلمین این کشور را به عنوان رئیس موقت کمیسیون انتخابات  ریاست جمهوری که مقرر است در ماه مه سالجاری برگزار شود ، منصوب کرده است.

" مارتین آندانار " سخنگوی موقت ریاست جمهوری اظهار داشت، دوترته همچنین انتصاب " وکیل جورج اروین گارسیا" و خانم " آیمی تورفرانکا " را به عنوان کمیسیونر های موقت کمیسیون انتخابات برگزیده است. سخنگوی کاخ ریاست جمهوری تأیید کرد، رئیس جمهور احکام افراد منتصب را امضاء نموده است.

 بنا بر دستورالعمل صادر شده از سوی رئیس جمهور، انتخابات باید انتخاباتی صادقانه، مسالمت آمیز، معتبر و آزاد باشد. گارسیا یک وکیل انتخاباتی است که مشتریان سابقش شامل " ایسکو موره نو" شهردار مانیل ، سناتور سابق " فردیناند 'بونگ بونگ' مارکوس" و  سناتورهای فعلی  "گریس پو" و " آکی لینو پیمنتل"  هستند. از سوی دیگر، خانم " تورفرانکا " نیز در حال حاضر سمت  معاون وزارت رفاه و توسعه اجتماعی کشور را بعهده دارد.

با توجه به انتخابات قریب الوقوع سراسری فیلیپین ( ماه مه سال جاری) که رئیس جمهور، معاون او، سناتورها و نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان،  فرمانداران ، شهرداران، معاونین آنها و مقامات شورای های محلی با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند، برگزاری میتینگ های انتخاباتی و دسته بندی ها و آمادگی احزاب سیاسی برای گزینش کاندیداهای مورد نظر شوق و شوری در میان شهروندان فیلیپینی ایجاد و رسانه های دیجیتالی (از جمله شبکه های مجازی ) و تلویزیون و جراید نیز بر این شور انتخاباتی افزوده اند.

انتصاب دبیرکل امور مسلمین سابق بعنوان رئیس کمیسیون انتخابات

درهمین رابطه آژانس خبرگزاری فیلیپین نیز طی گزارش مورخ هشتم ماه جاری ضمن چاپ عکسی از رای گیری انتخابات گذشته در شهر مراوی ( تنها شهر اسلامی فیلیپین) به فرازهایی از تاریخ گذشته برگزاری انتخابات در این کشور پرداخته و می نویسد ، شاید بسیاری از زنان و دختران جوان اطلاع ندارند که زنان در این کشور تا دهه ۱۹۳۰ میلادی حق رای نداشتند و این حق تنها در اختیار مردان بود و بر اساس بخش نخست بند پنج قانون اساسی مورخ۱۹۳۵ میلادی تنها مردان اجازه شرکت در انتخابات را داشته و رای زنان اگر در صندوق ها ریخته می شد نیز جزو آراء باطله بود. سن رای دهندگان نیز بیست و یک سال به بالا اعلام و تنها کسانی می توانستند رای بدهند که قادر به خواندن و نوشتن بودند. بر اساس مفاد مندرج در قانون اساسی آن زمان رای دهندگان باید حداقل دارای اقامت یکساله در کشور و شش ماه در حوزه انتخاباتی خود باشند. حق رای زنان در سال ۱۹۳۷ میلادی به آنان اعطاء شد که در آغاز چندان جدی گرفته نشد ولی بعد بتدریج شایع گردید و شرط سنی نیز در قوانین اساسی سالهای ۱۹۷۳ و ۱۹۸۷ از بیست و یک سال به هیجده سال کاهش یافت.

ملاحظات:

  •     انتخاب دبیرکل کمیسیون امور مسلمانان فیلیپین بعنوان رئیس انتخابات مهم ریاست جمهوری ، میتواند از هوشمندی آقای دوترته رئیس جمهور فعلی باشد چراکه این انتصاب احتمالا میتواند تاثیر بسزایی در جلب آرای مسلمانان بسوی فرد موردنظر آقای دوترته برای ریاست جمهوری بعدی (مارکوس پسر) داشته باشد.
  •     با توجه به اینکه اکثریت جامعه فیلیپین پیرو مسیحیت کاتولیک هستند ، انتخاب یک فرد مسلمان برای ریاست کمیسیون انتخابات ، پیام جدی آقای دوترته برای مقامات کلیسای کاتولیک فیلیپین است که در طول دوره ۶ ساله ریاست جمهوری دوترته ، همواره نسبت به وی و سیاستهایش معترض بوده اند و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هم تلاش بسیار کردند تا دوترته رای نیاورد. البته آقای دوترته مدعی است حساب مردم مسیحی فیلیپین از مقامات کلیسای کاتولیک جدا است و اکثریت مردم مسیحی را طرفدار خود میداند.
  •     انتصاب دبیرکل امور مسلمین به عنوان رئیس کمیسیون انتخابات مهم فیلیپین نشانگر کمال اطمینان دوترته به وی است و میتواند نشاندهنده جایگاه خوب نامبرده در دولت بعدی باشد البته چنانچه مارکوس پسر پیروز انتخابات باشد.
  •     هرچه به زمان انتخابات نزدیکتر میشویم فشردگی فعالیتهای تبلیغاتی بیشتر میشود و کاندایداها تلاش دارند از حداکثر ظرفیت خویش برای پیروزی استفاده ببرند و در این میان شرکتهای خصوصی  و افراد از اقشارمختلف مانند دانشجویان ، هنرمندان ،ورزشکاران هم سعی دارند خود را به کاندیدایی که شانس بیشتری برای پیروزی دارد نزدیک شوند و از جمله احتمالا برخی ایرانیان مقیم هم فعالیت انتخاباتی برای کاندیدای مدنظر خود داشته باشند.
  •     با توجه به مجموعه شرایط پیش رو ،هیچ بعید نیست انتخابات سالجاری با چالشهایی هم روبرو گردد و بعضا حتی در برخی نقاط به خشونت کشیده شود.
  •     هرچند جامعه فیلیپین تا سال ۱۹۳۷ یک جامعه مردسالارانه بود ولی بعد آن و بتدریج زنان موفق به ارتقای جایگاه خود در سیاست و حکومت فیلیپین شدند و تاکنون دونفر از زنان نیز موفق به کسب جایگاه ریاست جمهوری فیلیپین شده اند و در مناصب پایین تر هم زنان نقش پررنگی را در حوزه های مختلف ایفا می کنند.

*************************    

                        

 

کد خبر 11642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =