تبریک رئیس جمهوری ترکمنستان به مناسبت فرا رسیدن شب قدر

سردار بردی محمدوف، رئیس جمهوری ترکمنستان در پیامی فرا رسیدن شب قدر را به مسلمانان این کشور تبریک گفت.

در این پیام آمده است: فرا رسیدن شب مبارک قدر را صمیمانه به شما تبریک می گویم. این زمان از ماه مبارک رمضان نشان دهنده پیروزی فضیلت، انسان دوستی، رحمت و نیکوکاری است.

رئیس جمهوری ترکمنستان ابراز اطمینان کرد که هر خانواده ای با امیدها و آرزوهای نیک به استقبال این شب خواهد رفت، و این امر «موجب اتحاد بیشتر ملت شده و الهام بخش دستاوردهای نوین در زندگی شاد و سعادتمندانه خواهد شد.»

به گفته وی، ارزش های معنوی و اخلاقی نظیر شرافت، وظیفه شناسی، خویشتنداری، احترام و تکریم دیگران و غیره مبدل به اساس شئونات دینی، ایمان و سنت های مردم ترکمن شده و امروز با وقار به سنت‌های اجدادمان ادامه می‌دهیم که روح و جسم خود را پاک نگه داشتند و با تمام وجود تلاش کردند تا صادق، منصف و مومن باشند.

رئیس دولت ترکمنستان همچنین تاکید کرد: در این شب مرسوم است که صدقه داده می شود، با یکدیگر سخنان محبت آمیز می گویند، نماز تراویح و آیات قرآن را می خوانند و برای زندگی پربار و سعادتمند به درگاه خداوند متعال دعا می کنند. همچنین به مناسبت گرامیداشت این شب مقدس، زندانیان مورد عفو قرار می گیرند و همه اینها به عقیده رئیس جمهوری، بیانگر اهمیت ماه رمضان و شب قدر در تقویت وحدت و انسجام و القای حس میهن پرستی و انسان دوستی به نسل جوان می باشد.

رئیس جمهوری همچنین در پیام خود به سهم ملت ترکمن در شکل گیری فرهنگ و مذاهب و پیشرفت بشریت اشاره کرده و گفت: مارگیانا که پیونددهنده شرق و غرب بود، باختر، خوارزم، پارت، سلجوقیان ترکمن که کاخ‌ها، مساجد و مدارس، کاروانسراها و آثار تاریخی و فرهنگی آن ها از شهرت بسیاری برخوردار بوده و معروف به مرکز علم و آموزش بوده اند، مرو، نسا، اورگنج، آبیورد و دهستان همه در ردیف دستاورهای بشریت قرار دارند. و آثار اندیشمندان بزرگی مانند محمد قایماز ترکمن (معروف به شمس الدین ذهبی)، عبدالله بن مبارک، محمد زمخشری، ابوسعید ابوالخیر، خواجه احمد یسوی، نجم الدین کبری، دولت محمد آزادی و مختومقلی فراغی که افکار درخشانی درخصوص بشردوستی، نیکوکاری و وحدت مطرح کردند، گواه روشنی بر درستی مسیر تاریخی انتخاب شده توسط ترکمنستان و ملت ترکمن و نقش ویژه آن در توسعه فرهنگ جهانی می باشد.

رئیس جمهوری ترکمنستان با اشاره به شجاعت، اتحاد و همبستگی مردم تصریح کرد که ترکمنستان مستقل بی طرف به سوی آینده ای بزرگ حرکت می کند و در ادامه افزود: بر اساس اصول مهمی مانند «وطن فقط با ملت، وطن است» و «دولت فقط با مردمش، دولت است»، ما با کار خلاقانه و میهن پرستی بالا، میهن مستقل را متحول خواهیم کرد و به عنوان تاج زندگی سعادتمندانه مان به آن احترام می گذاریم و بر اقتدار و شکوه آن می افزاییم. وظیفه مقدس هر یک از ما این است که با فداکاری و وفاداری به میهن خدمت کنیم در مسیر روشن عصر جدید، پایه های استقلال و بی طرفی و اصول صلح و دوستی را تقویت کنیم، به دستاوردهای خود افتخار کنیم و در تکثیر آنها سهیم باشیم.

رئیس جمهوری در پایان این پیام برای مؤمنین، آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این روز و تمامی ایام ماه مبارک رمضان از سوی خداوند متعال کرده و همچنین سلامتی، طول عمر، شادکامی و موفقیت را از پروردگار خواستار شد.

در باور ترکمن ها، شب قدر (Gadir gijesi) شب گرانقدر ماه روزه و خضوع و خشوع است که امسال از ۲۷ تا ۲۸ آوریل فرا می رسد. مسلمانان بر این باورند که جبرئیل در شب قدر بر حضرت محمد (ص) نازل شد و اولین آیات قرآن را به ایشان ابلاغ کرد.

همچنین عقیده بر این است که ثواب نماز و عبادت در شب قدر مانند ثواب خواندن ۸۳ سال نماز و عبادت است. مسلمانان سعی می کنند این شب را تا سحر به دعا و نماز بگذرانند. در شب قدر نباید ناسزا گفت یا وقت خود را در مکان های تفریحی گذراند، یا زیاد خوشگذرانی کرد. در شب قدر خوابیدن هم توصیه نمی شود.

منبع: سایت خبری ترکمن پرتال، پنج شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱                                                                 

کد خبر 11924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =