برگزاری مراسم مشترک با حضور نمایندگان سه دین اسلام، مسیحیت و یهود در ماه مبارک رمضان در مادرید

روز ۵ آوریل برابر با ۱۶ فروردین و در سومین روز از آغاز ماه مبارک رمضان، نمایندگان ادیان ابراهیمی شامل اسلام، یهود و مسیحیت کاتلویک و پروتستان در همایشی بینادینی در مادرید گرد هم آمدند.

روز ۵ آوریل برابر با ۱۶ فروردین و در سومین روز از آغاز ماه مبارک رمضان، نمایندگان ادیان ابراهیمی شامل اسلام، یهود و مسیحیت کاتلویک و پروتستان در همایشی بینادینی در مادرید گرد هم آمدند. این جلسه از سوی «فدراسیون جوامع یهودی اسپانیا» (FCJE) در محل هتل اینترکنتیننتال برگزار شد. هدف از این جلسه نیز «ترسیم تصویر اتحاد، برادری و درک متقابل به جامعه در روزهایی که از سر می گذرانیم» اعلام شده بود. دلیل برگزاری این جلسه در ماه آوریل این است که هر سه دین ابراهیمی در آن مناسبت های مهم خود را دارند. مسلمانان مشغول روزه و عبادات ماه رمضان هستند، مسیحیان هفته مقدس و عید پاک را در پیش دارند و یهودیان نیز «عید پسح» را گرامی می دارند.

آقای ایزاک بنزاکن، ریاست فدراسیون جوامع یهودی اسپانیا به عنوان میزبان این نشست به مناسبت های مبارک برای هر سه دین در ماه آوریل اشاره و از حاضران برای شرکت در جلسه تشکر کرد. اما مجری این جلسه خانم ماریا رویو مسئول روابط عمومی فدراسیون مذکور بود که از افراد برای ایراد سخنرانی دعوت می کرد. اقای خوزه پابلو سانچز، کشیش مسیحی آونجلیک و نماینده فدراسیون مذاهب مسیحی اوانجلیک اسپانیا نخستین سخنران این مراسم بود. او در باب معنای تصلیب مسیح (ع)، مرگ و سپس رجعت او (بر اساس اعتقاد مسیحیان) و نیز پیامی که خداوند بر این اساس در متن مقدس به ویژه در عهد جدید برای انسان ها داشته است توضیحاتی ارائه نمود.

سخنران بعدی مراسم خانم ماریا ترسا رودریگز اباد، مدیر مرکز مطالعات یهودی-مسیحی (مرکزی کاتولیک با ماموریت گفتگو با جوامع یهودی اسپانیا ) بود و پس از ایشان نیز آقای محمد اجانه الوافی دبیر کمیسیون اسلامی اسپانیا صحبت کردند. اقای وافی درباره ماه مبارک رمضان و اعمال و مناسک آن و نیز معنای این عبادت در نزد مسلمانان توضیحاتی را بیان کرد. فرانسیسکو خاویر مارتینز، اسقف گرانادا، موسی بنداهان روحانی یهودی و خانم استریا بنخیو رئیس مرکز یهودی مادرید سخنرانان بعدی مراسم بودند که در اهمیت برادری و اتحاد و اهمیت دادن به دیگری به عنوان انسان سخنرانی کردند.

در این نشست نمایندگانی از دولت اسپانیا نیز حضور داشتند. معاون مدیرکل آزادی ادیان در دولت اسپانیا خانم مرسدس موریو، و مدیر دپارتمان همزیستی و چند صدایی دولت، ایرینه ماساراسا حضور داشتند.

یکی از جالب ترین بخش های این مراسم زمانی بود که روحانیون هر دین به انجام دعا و مناجات و عبادت به زبان و آیین مربوط به دین خود پرداختند و همه آنها برای قربانیان، آوارگان و پناهجویان جنگی اوکراین دعا کردند. در این جلسه به نمایندگی از اسلام اقای عبدالرحمان کروچی امام جماعت مسجد بزرگ مادرید به قرائت قرآن و دعا پرداخت.

کد خبر 11968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =