هشدار سازمان ملل متحد در مورد " قحطی و گرسنگی"

در تاریخ ۱۸/۳/۱۴۰۱ سازمان ملل متحد نسبت به فاجعه انسانی در ۲۰ نقطه از جهان که انتظار می رود در ماه های ژوئن تا سپتامبر(خرداد تا اواخر شهریورماه) ۲۰۲۲ میلادی کانون قحطی و گرسنگی، باشند هشدار جدی داد!!!

در تاریخ ۱۸/۳/۱۴۰۱ سازمان ملل متحد نسبت به فاجعه انسانی در ۲۰ نقطه از جهان که انتظار می رود در ماه های ژوئن تا سپتامبر(خرداد تا اواخر شهریورماه) ۲۰۲۲ میلادی کانون قحطی و گرسنگی، باشند هشدار جدی داد!!!

در گزارش مشترکی که توسط برنامه جهانی غذا و سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) در ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ماه ) بدین منظور تهیه شده است "وضعیت هشدار درکشورهای اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی، یمن، افغانستان و سومالی به عنوان کانون‌های اصلی قحطی با درصد بالای ذکر شده است و اکنون کشورهای سریلانکا، ساحل غرب آفریقا (بنین و گینه)، اوکراین، زیمبابوه، آنگولا، لبنان، سوریه، ماداگاسکار، کنیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، هائیتی و موزامبیک نیز به این کانون خطر پیوسته اند.

در این گزارش آمده است: بحران اوکراین تاثیر شگرفی بر این موضوع داشته و پیامد های جنگ میان روسیه و اوکراین، موجی از قحطی و گرسنگی را در سراسر جهان گسترش داده و در حقیقت آن را به یک ناامنی غذایی برای کل دنیا تبدیل کرده است.

مدیر کل فائو، می گوید: "ما عمیقا نگران اثرات جانبی این بحران جهانی هستیم که توانایی مردم برای تولید و دسترسی به غذا را تهدید می کند و میلیون ها نفر را شدیدا به سمت ناامنی غذایی حاد سوق می دهد."

این گزارش هشدار می دهد علاوه بر بحران شکل گرفته، تغییرات آب و هوای، کمبود بارش ها، خشکسالی های مکرر، سیل ها و طوفان ها در کل جهان، قحطی و کمبود محصول ها را افزایش داده و حیات میلیون ها نفر را به لبه پرتگاه کشانده است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا می گوید: بحران خشکسالی نه تنها به فقیرترین فقرا آسیب می رساند، بلکه باعث خواهد شد تا میلیون ها خانواده سطح متوسط جوامع نیز با مشکل امنیت غذایی مواجه گردند. وی می افزاید: وضعیت اکنون بسیار بدتر از زمان بهار عربی در سال ۲۰۱۱ و بحران قیمت مواد غذایی در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ است که در آن ناآرامی‌های سیاسی، شورش‌ها و اعتراض‌ها ۴۸ کشور را تکان داد و ما اکنون می بینیم که در اندونزی. پاکستان، پرو و سریلانکا، چه اتفاقاتی می‌افتد. این فقط نوک کوه یخ است... ما می توانیم این مشکل را مدیریت نمایم اما باید حرکت کنیم... و به سرعت حرکت کنیم.

ملاحظه:

خطرات احتمالی افزایش قیمت جهانی محصولات غذایی، افزایش هزینه سوخت و.... نگرانی های فراوانی را برای تمامی مردم جهان به وجود آورده است که به آینده حیات خود امیدوارم نیستند. در میان برای تعدادی از کشورها خطر "قحطی فاجعه بار" وجود دارد خطر قحطی در افغانستان، سوریه، یمن و همچنین چندین کشور در ساحل و شاخ آفریقا حتمی است. 

حتی قبل از این که جنگ میان اوکراین و روسیه اتفاق بیفتد جمعیت بسیاری از کشورهای آفریقای و یمن یک قدم با گرسنگی فاصله داشتند و این نگرانی جدی وجود دارد که وضعیت در این کشورها به طور حتم در نتیجه بحران اوکراین بدتر شود.حتی در عراق ، لبنان ، سوریه و مصر این امکان بسیار محتمل است که امنیت غذایی آنها نیز  به خطر بیفتد.

تلف شدن دام‌ها و افزایش قیمت مواد غذایی، بیش از هر چیز، کودکان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را از دسترسی به مواد غذایی و شیر محروم کرده است. از ۴۷ میلیون کودک در سراسر جهان که از سوءتغذیه رنج می برند، ۱۵.۸ میلیون از آنها در کشورهایی با بحران غذایی زندگی می کنند.

طبق آمار ارائه شده از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تعداد کسانی که با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند در دو سال گذشته از ۱۳۵ میلیون به ۲۷۶ میلیون افزایش یافته است.

در افغانستان که در همسایگی کشورمان قرار دارد شرایط بحرانی گسترده ای این کشور را فرا گرفته است.

بسیاری از مردم افغانستان دارایی های خود را برای خریدن غذا می فروشند و دولت موقت طالبان نیز قادر به پرداخت پول به شهروندان نیست و مردم شهرنشین این کشور برای نخستین بار مانند مردم مناطق روستایی با بحران ناامنی غذایی مواجه شده اند.

سوریه از جمله کشورهای است که از این قاعده مستثنی نبود و آسیب های فراوانی را متوجه خود می بیند. از یک طرف محصولات کشاورزی اش (گندم) توسط امریکایی ها به غارت برده می شود و از طرفی دیگر مهمترین مناطق کشاورزی و منابع آبی اش در دست ترکیه به اشغال در آمده و وضعیت به مراتب به بحران و ناامنی غذایی نزدیک و نزدیک تر می شود.

اگر بحران اوکراین به پایان نرسد علاوه بر تحمل خشک سالی های متوالی که باعث کمبود محصولات غذایی و کشاورزی شده است شاهد مهاجرت های اجباری از کشوری به کشوری دیگر و یا از منطقه ای به منطقه دیگر خواهیم بود که این خود خالی از بحران و درگیری نخواهد بود.

https://arabic.rt.com/world/1361707-

کد خبر 12879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =