رشد در منطقه یورو در سه ماهه اول فقط به 0.2 درصد رسید که با بازگشت تورم به علت درگیری در اوکراین، کاهش یافت. به نظر می رسد که عواقب جنگ در اوکراین بر اقتصاد اروپا بیشتر و سریعتر از حد انتظار باشد.

139206081751378661069994.jpg

رشد در منطقه یورو در سه ماهه اول فقط به 0.2 درصد رسید که با بازگشت تورم به علت درگیری در اوکراین، کاهش یافت. بی ثباتی ها به حدی است که هر گونه رونق در سه ماهه آینده منتفی است. به نظر می رسد که عواقب جنگ در اوکراین بر اقتصاد اروپا بیشتر و سریعتر از حد انتظار باشد.

پویایی بهبودی پس از کووید به علت جنگ در اوکراین کاهش یافت. افزایش قیمت ها به طور جدی قدرت خرید خانوارهای اروپایی را کاهش می دهد. بر اساس آمارها  تورم در آوریل طی یک سال در منطقه یورو به 7.5 درصد رسید. قیمت انرژی حتی در ماه آوریل سریعتر از ماه های قبل افزایش یافت. و به طور متوسط در طول یک سال 44 درصد جهش کردند. افزایش قیمت کالاهای صنعتی در طول یک سال 3.8 درصد افزایش یافته است. تولیدکنندگان بخشی از افزایش هزینه های مربوط به انرژی را به قیمت فروش خود منتقل می کنند. پدیده ای که احتمالا در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

 افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت بر درآمد خانوارها تأثیر می‌گذارد که رشد اقتصادی را در سه ماهه آینده کاهش می‌دهد. تشدید جنگ و تشدید تحریم ها خطر نزولی بیشتری برای منطقه یورو ایجاد می کند. از نظر تج پاریک، اقتصاددان در شرکت فیچ ریتینگز، خطر رکود تورمی در حال افزایش است. رشد بسیار ضعیف، تورم بالا و بیکاری بومی همان چیزی است که بسیاری از اقتصاددانان در کوتاه مدت و میان مدت انتظار دارند.

پیش بینی حاشیه امنیت بیشتر برای اسپانیا در رکود اقتصادی اروپا

اسپانیا نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی از تبعات جنگ اوکراین در امان نمانده اما به‌رغم تورم بالا از میان ۴ اقتصاد بزرگ اروپا بیشترین شانس را برای فرار از رکود اقتصادی دارد. این مسئله چند دلیل دارد. اقتصاد اسپانیا به لطف شکوفایی صنعت توریسم دوران پسا کرونا وضعیت نسبتا خوبی داشته است. پیش از همه‌گیری کرونا، صنعت توریسم تقریبا ۱۲درصد از تولید ناخالص داخلی را در بر می‌گرفت و سهم زیادی در تولید اشتغال در این کشور داشت.

عامل دیگری که به کمک اقتصاد اسپانیا آمده وابستگی کمتر این کشور به انرژی روسیه است. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در ۳ ماهه دوم سال‌جاری ۱.۱درصد بوده و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که سریع‌ترین رشد را در بین ۴ اقتصاد بزرگ اروپا در سال آینده داشته باشد. با این حال دولت به‌دلیل افزایش هزینه‌های انرژی و با هدف حمایت از شرکت‌ها و خانواده‌های اسپانیایی بسته حمایتی ۱۶میلیارد یورویی را درنظر گرفته است. گاردین احتمال ورود اقتصاد اسپانیا به دوره رکود را یک از پنج پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 13333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =