با برگزاری جشنی با ماهیت مذهبی ، برنامه موسیقی و حرکات موزون سنتی توسط ساکنین روستای "قالو دریو" (دریو بزرگ) واقع در منطقه "اورو" نزدیک مرز ترکیه مراسم افتتاح اولین مسجد علویان برگزار شد.

افتتاح مسجد علویان در شمال یونان

با برگزاری جشنی با ماهیت مذهبی ، برنامه موسیقی و حرکات موزون سنتی توسط ساکنین روستای "قالو دریو" (دریو بزرگ) واقع در منطقه "اورو" نزدیک مرز ترکیه مراسم افتتاح اولین مسجد علویان برگزار شد.

این مسجد در حالی افتتاح می شود که تکیه علویان به عنوان محل تجمع مذهبی علویان سالهاست که در همین منطقه فعالیت داشته است. آقای "یورگوس کالانجیس"  دبیر کل وزارت آموزش و امور ادیان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این مسجد علویان گفت: چیزی که در مذاهب مختلف و کشورهای مختلف، ما را متحد می کند، آینده مشترک و صلح  است. امروز همه ما اعم از مسلمان و مسیحی از یونان، بلغارستان و ترکیه در اینجا جمع شده ایم و حضور داریم. این چه چیزی است که ما را دور هم جمع کرده ؟ عشق مشترک ما به خداوند است.

آقای کالانجیس در ادامه تصریح کرد: ساخت این مسجد امر بسیار مهمی است که امروز در نقطه مرزی کشورمان، در روستای شما و با تلاش های همه جانبه شما، براساس اعتقادات و عشق شما صورت گرفته است. چیزی که باعث تجمع ما در اینجا شده است، چیزی که ما را با داشتن مذاهب مختلف و از کشورهای مختلف متحد می کند، این است که چه آینده ای برای خودمان می­خواهیم. یک آینده مشترک برای همه ما، یک آینده همراه با رفاه، یک آینده مملو از صلح. زیرا در نهایت همه خواستار این هستیم  که فزرندانمان زندگی و آینده بهتری از ما داشته باشند. چیزی که امروز روستای  مقالو دریو به ما می آموزد این است که باید برای آینده ای خوب  با داشتن مذاهب و اعتقادات مختلف در کنار هم و متحد باشیم. دولت یونان حامی آزادی مذاهب مختلف بوده، هست و خواهد بود. قانون اساسی ما بر اساس بند 13 خود، آزادی مذهبی را به ارمغان آورده است و همیشه حامی آزادی مذاهب مختلف و پیروان آنها  با هر اعتقادی است. این روز یک روز تاریخی نه تنها برای شما بلکه برای همه ماست و این به خاطر تلاش ها و خواست شما صورت گرفته است.

در ادامه، پیر علی مومن، طی سخنانی گفت: اتفاق امروز مانند  یک رویا است. این رویای زیبا نیاز به تصمیمات شجاعانه داشت و این کار را شما ساکنین روستای مقالو دریو انجام دادید. نقش مهم و تعیین کننده مسجد و انجمن علویان را در سال های آتی مشاهده خواهیم کرد.

در این مراسم  همچنین تعدادی از نمایندگان پارلمان یونان از حزب راستگرای دموکراسی نوین، نمایندگان دیگر احزاب سیاسی از جمله حزب چپگرای سی ریزا دومین حزب بزرگ این کشور، شهردار و استاندار منطقه حضور داشتند و گشایش  مسجد علویان که  نشات گرفته از سیاست های دولت این کشور و بر اساس قانون اساسی مبنی بر آزادی دینی صورت گرفته است، را یک دست آورد بزرگ قلمداد کردند.

در پایان این مراسم موسیقی سنتی علویان منطقه برای حاضرین نواخته و با حرکات موزون مراسم به پایان رسید.

بعد از اتمام برنامه افتتاحیه، پیر علی مومن طی یک مصاحبه با خبرگزاری رسمی یونان گفت : علویان تا قبل از افتتاح این مسجد، در منازل  خود دعا و نماز می­خواندند ولی با تمام خوشحالی باید اعلام کنم که از این به بعد علویان در مسجدی که با همیاری و کمک دولت یونان افتتاح شده است، نماز  و مراسم مذهبی خود را برگزار خواهند کرد و افتتاح رسمی این مسجد بیانگر این است که دولت یونان علویان را به عنوان یک جامعه با مذهب خود به رسمیت شناخته است که این امر باعث خرسندی علویان در روستای دریوی بزرگ، گردیده است.

وی در ادامه افزود : در روستای دریوی بزرگ  تعداد 700 خانواده زندگی می کنند که تعداد 400 خانواده علوی هستند، دو خانواده مسیحی و بقیه از دیگر فرقه های مسلمان هستند. در این روستا پیروان مذاهب مختلف با همدلی در کمال آرامش و احترام زندگی می کنند و این امر در کمک های مسیحیان و پیروان  دیگر فرقه های اسلام برای ساخت این مسجد و حضور خوب آنان در این مراسم کاملاً مشهود و قابل درک است. در سراسر اروپا سه مسجد علویان وجود دارد که سومین آن امروز در شمال یونان افتتاح شده است. تا چندی پیش تعداد 58 دانش آموز در مدرسه علویان مشغول تحصیل بودند ولی به علت مشکلات و مهاجرت به کشورهای اروپایی، در حال حاضر تعداد دانش آموزان در این مدرسه به 38 نفر رسیده است.

گفتی است با توجه به حضور علویان در ترکیه و مخالفت آنان با دولت این کشور، به نظر می رسد یونان با اجازه ساخت و احداث مسجد علویان در شمال این کشور در صدد  دستیابی به اهدافی سیاسی است. زیرا با این اقدام نشان می دهد علاوه بر حضور مسلمانان ترک تبار سنی مذهب که ترکیه نفوذ قابل توجهی بین آنها دارد، مسلمانان دیگری نیز در این منطقه ساکنند که طرفدار ترکیه نیستند. لذا، افتتاح و فعالیت مسجد علویان را می­توان به عنوان اهرم فشاری در مقابل ترکیه ارزیابی کرد. در حال حاضر جامعه علویان بعد از پوماک ها دومین جامعه اقلیت مسلمان در رسانه ها ذکر می­ شوند. این در حالی است که تا چندی پیش اسمی از این اقلیت در هیچ یک از رسانه های یونانی شنیده نمی ­شد. حضور گسترده مقامات سیاسی دولت یونان و نمایندگان احزاب سیاسی این کشور در مراسم افتتاحیه مسجد علویان به خوبی نشان می دهد که دولت یونان با برجسته کردن این اقلیت مذهبی اهداف دیگری را دنبال می­ کند. ادعای دولتمردان یونان در خصوص آزادی مذهبی در یونان در حالی است که به جز سه استان شمالی که بر اساس معاهده لوزان دارای حقوقی در خصوص برخورداری از آزادی مذهب هستند، در دیگر نقاط این کشور مسلمانان از داشتن قبرستان و مسجد محرومند. مسجد آتن که با حواشی بسیار اخیرا مورد بهره برداری قرار گرفته هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده و هیچ یک از مقامات رسمی به جز دبیرکل ادیان در آن حضور نیافته اند.

کد خبر 13561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =