آقای هارون مویسیگی مدیر کل امور دینی دفتر رئیس جمهور اوگاندا در مراسم  " روز فرهنگ و اخلاق کاری " طی ایراد سخنانی گفت استقرار ارزش های اخلاقی ، مهم ترین عامل پیشرفت یک ملت بوده و ارتباط مستقیمی با سرعت رشد و بقای توسعه همه جانبه و پایدار دارند.

   اوگاندا برای رسیدن به یک توسعه  پایدارِ تضمین شده  به طور قطع به یک انقلابِ اخلاقیِ همه جانبه نیاز دارد.

    آقای هارون مویسیگی مدیر کل امور دینی دفتر رئیس جمهور اوگاندا در مراسم  " روز فرهنگ و اخلاق کاری " طی ایراد سخنانی گفت استقرار ارزش های اخلاقی ، مهم ترین عامل پیشرفت یک ملت بوده و ارتباط مستقیمی با سرعت رشد و بقای توسعه همه جانبه و پایدار دارند.

   آقای مویسیگی در بخشی از سخنان خود گفت سعادت هر ملتی در  منش و شخصیت اخلاقی آن ملت نهفته شده است. لذا ما در اوگاندا برای رسیدن به اهداف ، آرمان های ملی و تکمیل برنامه های در دست اقدامِ دولت  به یک انقلاب اخلاقی همه جانبه نیاز داریم .

   وی برای رسیدن به اهداف این حرکت ملی تاکید نمود که  انقلاب اخلاقی باید ابتدا از نظام آموزشی کشور آغاز گردد.  به این معنا که انقلاب اخلاقی بر فضای نظام آموزشی اوگاندا از مقطع ابتدائی تا دانشگاه ها حاکم گردد . زیرا طبق ضرب المثل معروف تعلیم ، تربیت و ساخت یک کودک قوی خیلی آسان تر از تعمیر شخصیت شکسته شده یک مرد بزرگ سال می باشد.

     مدیر کل امور دینی دفتر آقای موسیوینی در بخشی دیگری از سخنان خود اذعان داشت که اوگاندا تاکنون به سمت اصلاح اخلاقی زنان و مردان ورشکسته سیاسی بیشتر  متمایل بوده و کمتر به تربیت رهبران آینده پرداخته است.

رویکرد اصلاح از بالا به پایین نتایج خوبی نداشته است.

      وی گفت رویکرد اصلاح از بالا به پایین – اصلاح مردان و زنان ورشکسته سیاسی برای اداره کشور -  تا جائی که به موضوع اصلاح ساختار اخلاقی آن ها مربوط می شود نتایج خوبی نداشته است . ما باید در خصوص ساختار اخلاقی جامعه که گام اول توسعه پایدار همه جانبه می باشد از رویکرد پائین به بالا یعنی تعلیم و تربیت ساختار اخلاقی کودکان ، نوجوانان و جوانان استفاده کنیم .

رویکرد آموزش اخلاقِ مدنی

   ما باید این اقدام سرنوشت ساز را در مدارس عملی سازیم و برای کسانی که به هر دلیلی در مدارس و مراکز آموزشی نمی توانند حضور داشته باشند رویکرد آموزش اخلاقِ مدنی اتخاذ گردد .

    وی گفت یک نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق قوی برای کشور از اهمیت سرنوشت سازی برخوردار است. زیرا به مردم کمک می کند در خود یک شخصیت و منش مثبتی که آن ها را به انجام کارهای صحیح و سازنده بدون هیج ترس از عواقب ناشی از انجام آن قادر خواهد کرد ، ایجاد نمایند.

    مدیر کل امور دینی دفتر رئیس جمهور اوگاندا گفت حتی تقویت و گسترش زیرساخت هائی مانند جاده ها ، بیمارستان ها و بانک ها اگر با اصل زیربنائی منش ، خلق و خوی و اخلاق تناسب نداشته باشد قطعا به توسعه پایدار منجر نخواهند شد.

    با این حال  وی گفت دولت از طریق  " اداره اخلاق و صداقت " بر اساس توان خود از تقویت انقلاب اخلاقی حمایت می کند .

   وی با طرح سوال ؛ آیا می خواهید بدانید چرا اوگاندا به سمت انقلاب اخلاقی پیش نمی رود ؟ گفت به بودجه " اداره اخلاق و صداقت " نگاه کنید . این اداره سال 1998 تاسیس شده است . اما در بین تمام ادارات کشور  از پائین ترین میزان بودجه سالانه برخوردار می باشد . در حالیکه برای اداره اخلاق و صداقت جهت ترویج اخلاق و شخصیت انسانی بودجه کافی و مطابق با مسئولیت آن باید تصویب گردد .

   آقای سام بویا مدیر اجرائی موسسه  فرهنگ و اخلاق کاری در اوگاندا گفت با اختصاص یک روز بنام روز فرهنگ و اخلاق کاری در صدد جلب توجه مردم و افزایش سطح آگاهی در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ کار و چاش های اخلاقی می باشیم.

   وی با اشاره به لزوم آمیختن اخلاق و آموزش در مدارس گفت این امر نقش مهمی در ایجاد تعهد و ایمان بین جوانان اوگاندا نسبت به ساخت همه جانبه کشور ایفا می کند.

    مدیر اجرائی موسسه فرهنگ و اخلاق کاری اوگاندا گفت آموزش باید به روشن شدن اذهان و تفکر انتقادی سازنده منجر شده و با قلب های مردم سرکار داشته باشد .   مضافا این که آموزش و پرورش باید دانش آموزان را قادر نماید تا در جنبه های مختلف زندگی به بلوغ فکری ، علمی ، اجتماعی ، عاطفی و معنوی برسند .

   الکس اونزیما ، از دفتر معاون رئیس جمهور از سازمان های مختلف  خواست تا بر مدیریت زمان که در کار آئی و اثر بخشی آن در محیط کار بسیار موثر می باشد به عنوان اخلاق کاری تاکید کنند.

    وی با بیان اینکه مدیریت زمان برای اجرا و تصمیم گیری موثر می باشد گفت مدیریت بهینه زمان در محل کار یک ارزش اساسی محسوب شده و باید به فرهنگ تبدیل و با جان و دل از آن استقبال شود .

   آقای اونزیما از مدیران ارشد خواست خود نمونه اعلای اخلاق ، نظم و پرکاری بوده و کارمندانی وفادار و پرکار و با انضباط برای کشور تربیت نمایند .

   خانم نوراح ، نوجوبا بووایا بنیانگذار  " موسسه فرهنگ و اخلاق کاری" در بخشی از سخنان خود گفت اخلاق کارگران و کارکنان اوگاندا در مقایسه با کشورهای منطقه با انتقادهای فراوانی مواجه شده است . زیرا کارگران و کارکنان اوگاندائی نسبت به همکاران خود در کشورهای منطقه از اخلاق کاری و کارآمدی کمتری برخوردار هستند.با این همه او ابراز امیدواری کرد که که با تغییر نگرش در مردم اوگاندا اوضاع اخلاق کاری در این کشور بهبود خواهد یابد.

توضیحات :

   صاحب نظران معتقد هستند تاکید دولت اوگاندا بر ضرورت ایجاد انقلاب اخلاقی در حالی مطرح می شود که در دهه های اخیر مردم این کشور بدنبال هجوم شدید ، هدفمند و جامع الاطراف فرهنگ مبتذل و مستهجن از جمله " جشنواره های زشت و مستهجن رقص مختلط " ،  " توزیع فیلم و تصویر ضد انسانی از برخی شبکه ها و رسانه ها " و ... و  " شیوع بازی های شرط بندی " قماربازی "  ،  " گسترش تمایلات جنسی " ،  " حاملگی زودرس  " ،  " زندگی مادر - مجردی با فرزند بدون پدر " ،  " ایدز " ،  " خشونت "  و ... شدیدا دچار انحطاط اخلاقی شده است. هجوم فرهنگ مستهجن و مبتذل اخیرا به کشور همسایه رواندا که از جنبه های دینی و اخلاقی قوی تری برخوردار است نیز سرایت نموده است .

    گزارش ها حاکی از آن است که کشور اوگاندا از  جمله کشورهایی است که بیشترین آمار خشونت جنسی را در شرق آفریقا به خود اختصاص داده است . بر اساس گزارش های پلیس بیش از نود درصد قربانیان ، کودکان و نوجوانانِ زیر هجده سال می باشند. در یکی دو سال گذشته دولت اوگاندا با کمک صندوق جمعیت سازمان ملل ، نشست های ویژه قضایی برای بررسی هزاران پرونده ای به راه انداخته است که به دلایل گوناگونی از رسیدگی بازمانده بودند.           

  گردانندگان اجتماعات مستهجن با سرگرم کردن جوانان به جشنواره های لهو و لعب ، رقص و آواز و ... حیاء ، غیرت و اخلاق را در آن ها از بین برده بطوری که بی حیائی ، بی غیرتی و بی اخلاقی به سایر فعالیت ها نیز سرایت کرده است .

   گفته می شود که فساد اخلاقی ، سرطان کشنده ای است که باعث می شود افراد قدرتمند و متمول به خاطر نداشتن التزام اخلاقی از بودجه عمومی که در اختیار دارند ، سوء استفاده نمایند.

  کارشناسان و صاحب نظران می گویند که فقر شدید و هزینه های بالای زندگی بویژه در پایتخت نیز باعث شده است که بسیاری از مردم اوگاندا شخصیت و منش خود را فراموش کرده و به هر قیمتی که شده مخارج زندگی خود را تامین نمایند.

  گفته می شود برخی از ریشه های انحطاط اخلاقی و  و رشد خشونت در بین جوانان به رفتارهای سیاستمداران در فصل انتخابات برمی گردد . افزایش قتل و جنایت و بویژه قتل زنان و دختران جوان بی اخلاقی را افزایش می دهد .

    همچنین گفته می شود که قرائت ها و تفاسیر نادرست و افراطی برخی فرقه ها مانند وهابیت ، سلفی ها و ... که دکان بدعت فروشی باز کرده و به راحتی مومنین و مومنات حقیقی و پیروان راستین پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) را تکفیر می کنند جامعه را مسموم کرده و در نهایت به انحطاط اخلاقی منجر می شود .

کد خبر 1374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =