طبق قوانین نشر قرآن سال ۲۰۱۱، تمام نسخ قرآن های چاپ داخل با متن عربی میبایست دارای هولوگرام به ارزش یک رینگت باشند.

براساس مقرراتی که اخیرا توسط بخش کنترل متون قرآنی وزارت کشور مالزی اعلام گردیده است، ناشرین قرآن اجبارا میبایست روی هر نسخه از قرآن که منتشر میکنند، هولوگرام مخصوص بچسبانند تا مشخص شود که متن این قرآن مورد تأیید وزارت کشور میباشد.

طبق قوانین نشر قرآن سال ۲۰۱۱، تمام نسخ قرآن های چاپ داخل با متن عربی میبایست دارای هولوگرام به ارزش یک رینگت باشند که نشان دهد این متن از سوی مسئولان مربوطه در وزارت کشور مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. ولی در سال ۲۰۱۷ این مبلغ مورد اعتراض ناشران قرآنی قرار گرفت و موجب شد مبلغ هولوگرام از یک رینگت به ۵۰ سنت کاهش یابد که لازم است ناشر قبل از چاپ و فروش نسخ قرآن این هزینه هولوگرام را پرداخت کند که خود این پرداختها هم هزینه را برای ناشران بالاتر میبرد. ولی هنوز ناشران معتقدند این مبلغ زیاد است چون هزینه چاپ قرآن را که هم اکنون نیز بالاست، افزایش میدهد.

این هزینه ها شامل استفاده از استاندارد و فرمت چاپ قرآنی که عمدتا از سوی چاپخانه ملک فهد دولت عربستان سعودی تعیین شده و همچنین هزینه ارایه اصل نامه تأییدیه از سوی بخش ویژه چاپ قرآن وزارت کشور میگردد. براساس مقررات چاپ قرآن، لازم است قرآن منتشره به خط عثمان طاها باشد تا غلط املایی کمتری داشته باشد و خود ناشر هم باید حداقل مدرک تحفیظ قرآن داشته باشد وگرنه مجاز به چاپ قرآن نیست. اگر ناشری نتواند اصل مدرک تأییدیه را ارایه کند، به ۱۰ هزار رینگت و یا ۳ سال زندان و یا هر دو جریمه محکوم خواهد شد. در سال ۲۰۱۷ هزینه نمونه خوانی برای هر نسخه اصلی از قرآن ۳۰۰ رینگت بوده که الان به ۱۵۰۰ رینگت افزایش پیدا کرده و این هم هزینه ها را بالاتر برده است. و بقول برخی از ناشران، این سختگیریها در چاپ و نشر قرآن، افزون بر بالابردن هزینه ها، دسترسی علاقمندان به قرآن را نیز محدود میکند.

براساس این گزارش، مأموران وزارت کشور با مراجعه به چاپخانه ها و مراکز نشر قرآنی، کلیه نسخی که هولوگرام لازم را نداشته باشند جمع آوری میکنند.

منبع: Free Malaysia Today

September ۴, ۲۰۱۹ ۱:۴۶ PM

کد خبر 1389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =