نکات مهم مطرح شده در اجلاس

 

گزارش اجمالی از نشست اسقفان کاتولیک آسیا (FABC)  در بانکوک

بنا به گزارش منابع خبری ،  گرد همآیی 18 روزه اسقفان کاتولیک آسیا در بانکوک، بزرگترین نشست اسقف های کاتولیک آسیا در پنجاه سال گذشته بود .

هدف از برگزاری این نشست بررسی و تجزیه و تحلیل نگرانی ها، چالش ها و فرصت های رویاروی کلیسای کاتولیک در آسیا و بین مردم آسیا و نیز ترسیم نقشه راه آینده کلیسای کاتولیک در آسیا عنوان شده است.

در این اجلاس بیش از 200 کاردینال و اسقف از 29 کشور آسیایی از تاریخ 12 الی 30 اکتبر 2022 میلادی در تایلند گردهم آمدند.

اجلاس اسقفان کاتولیک آسیا در تایلند

 پیام پاپ فرانسیس به این نشست توسط کاردینال لوئیز آنتونیو تاگله فیلیپینی الاصل و یکی از مدعیان تبدیل شدن به اولین پاپ آسیایی کلیسای کاتولیک در این نشست ارائه شد و خاتمه این نشست طولانی نیز با اجرای مراسم عشاء ربانی توسط وی همراه بود.

پیام پاپ حاوی مطالب کلیدی و مهمی است که حاکی از توجه ویژه پاپ به آسیا و پتانسیل های بالقوه آن دارد که نظر کلیسا را در سالهای اخیر به خود معطوف کرده است.

اجلاس اسقفان کاتولیک آسیا در تایلند

کاردینال آنتونیو تاگله " نفر وسط" نماینده ویژه پاپ در نشست تاریخی تایلند

پاپ در این پیام خطاب به اعضای کنفرانس اسقفان و کاردینالها اظهار داشت: شما جلسه اسقف‌ها را در سال 1970 میلادی آغاز کردید یعنی  زمانی که سلف من پاپ پل ششم از آسیا بازدید کرد و قاره‌ای از توده‌های مردمی بزرگ را یافت که عمدتاً از جوانان تشکیل شده بود و آسیا به عنوان قاره‌ای شناخته شد که خانه فرهنگ های متعدد و ادیان مختلف است. در آن زمان اسقف ها خاطرنشان کردند که توده ها در حال بیدار شدن از سرنوشت گرایی به سوی زندگی شایسته انسانی بوده و جوانان نیز در حال بیدار شدن هستند، آنها آرمان گرا، آگاه، نگران، بی حوصله و بی قرار بوده و جوامع متنوع فرهنگی در حال تبدیل شدن به یک جامعه واقعی از مردم هستند. این بدان معناست که کلیسا در آسیا به طور واقعی تر به عنوان کلیسای فقرا، کلیسای جوانان و کلیسایی است که به گفتگو با فرقه های دیگر آسیا فراخوانده می شود. پاپ در ادامه افزود، شما اکنون گرد هم می آیید و من آرزو دارم به نحوی شما را در کار برادری و تبادل نظری که انجام خواهید داد همراهی کنم زیرا این مرحله برای کنفرانس های منطقه ای مهم است که با یکدیگرسازگاری داشته و در طول مسیر تقویت شوند، حال سوال اساسی این است، " روح القدس" به کلیساهای آسیا چه می گوید؟ پاسخ به این سئوال بر عهده شماست. لذا به جلو بروید، اجازه دهید افراد غیر مذهبی غسل تعمید خود را بر عهده گیرند، وظیفه خود را به عنوان افراد غیر روحانی انجام دهند و هر یک مورد احترام واقع شوند، زیرا کلیسای جهانی، کلیسای یکنواخت نیست اما به کلیه کلیساها با ویژگی خاص خود احترام می گذارد.

اقدامات سالهای اخیر پاپ به ویژه در سال 2022 میلادی مبنی بر ارتقاء تعدادی از اسقفان آسیایی به مرتبه اسقفان اعظم و اسقفان اعظم به رتبه کاردینالی شاهد دیگری بر توجه خاص پاپ به آسیاست. در همین زمینه رهبران ارشد کلیساهای منطقه اظهار داشتند، کلیسای کاتولیک قرار است جهانی باشد و پاپ فرانسیس با انتصاب اخیر تعدادی از کاردینال‌های آسیایی بالاخره این کلمه را معنادار نمود.

کاردینال اسوالد گراسیاس از بمبئی در خلال روزهای برگزاری نشست اسقفان و کاردینالهای آسیا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، اگرچه ارتقاء به رتبه کاردینالی تصمیم شخصی پاپ است، اما نشان می دهد که او یک رهبر خوب جهانی است. گراسیاس در پاسخ به سوال شبکه خبر کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین در مورد انتصابات عمدتاً آسیایی در کالج کاردینال ها در سال جاری، گفت، این نشانه ای از این است که آسیا جایگاه واقعی خود را در کلیسا پیدا کرده است. او همچنین اشاره کرد که پاپ می خواهد کلیسا را ​​"بین المللی" کند و این پیام را بدهد که کلیسای کاتولیک اروپایی محور نیست، علاوه بر این پاپ آسیا را دوست دارد.

کاردینال " چارلز ماونگ بو" از یانگون، به نوبه خود، اظهار داشت، پاپ واقعاً به افرادی که در "حومه" قرار دارند توجه کرده است. او که ریاست  FABC را بر عهده دارد خاطر نشان کرد، آسیا از جمله نقاط فراموش شده است و من فکر می کنم این یکی از دلایلی است که تمرکز و توجه پاپ به فقرا و حاشیه نشینان را نشان می دهد. پاپ فرانسیس در ماه آگوست سال جاری تعداد بیست و یک  کاردینال جدید از جمله شش کاردینال از آسیا یعنی از هند، سنگاپور، تیمور شرقی، کره جنوبی و مغولستان رامنصوب کرد. با شش کاردینال جدید منتخب از آسیا، تعداد منتخبان کاردینال در آسیا که پاپ بعدی آنها را انتخاب خواهد کرد به بیست و یک  نفر افزایش یافت. قاره آسیا در حال حاضر پس از اروپا دارای بیشترین تعداد کاردینالهایی است که دارای حق رای برای انتخاب پاپ بعدی هستند. رهبران کاتولیک آسیا که در تایلند گرد هم آمده‌اند سند جدیدی را تهیه کردند که کار و مأموریت آنها را در سال‌های آینده مشخص می‌کند.

کاردینال " چارلز ماونگ بو" از یانگون و رئیس (FABC) اذعان داشت، این سند منعکس کننده نیازهای گوناگون در حال ظهور مردم است. کاردینال اسوالد گراسیاس از بمبئی نیز خاطر نشان کرد، چندین رایزنی در سطح منطقه برای شناسایی نگرانی ها، چالش ها و فرصت هایی که هم کلیسا و هم جامعه با آن مواجه هستند برگزار شدند و ما با جمع آوری دیدگاهها، پیشنهادات و نظریات، برخی از نگرانی‌ها را شناسایی کردیم و اکنون کنفرانس در تلاش برای پاسخ‌گویی به این چالشها است. وی افزود، از جمله این چالش ها می توان به مسائل حقوق بشر، مهاجرت، محیط زیست، فقر، بلایای طبیعی، زنان و بی ثباتی سیاسی در مناطق مختلف اشاره کرد و این نشست  نه تنها برای نایل شدن به کلیسایی بهتر، بلکه برای دست یابی به آسیای بهتر و ارائه آن در سراسر جهان است.

شرکت کنندگان در این نشست در پایان بیانیه ای را خطاب به صاحب منصبان کلیسا در آسیا و مردم این قاره صادر کردند. در این بیانیه آمده است،  ما، کشیش‌های کلیسای کاتولیک در آسیا، این پیام شادی، امید و همبستگی را با شما مردم آسیا به اشتراک می‌گذاریم. ما سپاسگزار نعمت هایی هستیم که خداوند از طریق فدراسیون کنفرانس های اسقفان آسیایی ما (FABC) که شامل 17 کنفرانس اسقفان و دو مجمع کلیساهای شرقی است، بر آسیا نازل کرده است. او افزود، سفر با هم به عنوان مردم آسیا موضوع کنفرانس ما بود که در آن به دنبال تأیید مجدد سفر خود در 50 سال گذشته و احیای کلیسا، و تجسم مسیرهای جدید بودیم. ما عمیقاً از دولت سلطنتی تایلند برای استقبال گرم و افتخار آمیز کنفرانس که با حضور وزیر فرهنگ در مراسم افتتاحیه انجام شد سپاسگزاریم. ما قدردانی عمیق خود را از کنفرانس اسقف کاتولیک تایلند، به ویژه اسقف اعظم بانکوک، برای میزبانی کنفرانس عمومی FABC  پنجاه ابراز می داریم. حضور نمایندگانی از مقر مقدس واتیکان و مقامات سایر کنفرانس های قاره ای، ما را بویژه در زمینه التیام درد ناشی از بیماری COVID-19  شادمان کرد. ما از طریق بحث و گفتگو در کنفرانس، روح آسیا را لمس کردیم. در همان زمان، ما از امید، شجاعت و عزم کلیساهای آسیا برای سفر با هم و کار با فداکاری بیشتر برای آسیای بهتر الهام گرفتیم و موضوعات زیر توجه خاص ما را به خود معطوف نمودند:

  •     رنج از شرایط فقرا، محرومان و به حاشیه رانده شدگانی که در آرزوی زندگی آبرومندانه هستند.                                                                           
  •     ناراحتی از وضعیت پناهندگان، مهاجران، آواره‌ها و افراد بومی که به دنبال کرامت انسانی واقعی و مکان‌های امن می گردند.
  •     گوش فرا دادن به ناله طبیعت با زخم های ناشی از استثمار، تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین و درخواست برای مراقبت بیشتر از آنها.
  •        توجه به رویای جوانانی که به دنبال نقش های مهم تر در کلیسا و جامعه هستند.
  •     شنیدن صدای زنانی که خواستار کلیسایی فراگیرتر و همسو با شأن و منزلت خود بوده و به دنبال یافتن جایگاهی شایسته برای خود هستند.
  •     توجه به تمایل خانواده هایی که به دنبال ثبات بهتر و حمایت بیشتر از سوی همگانند.

ما همچنین به شدت نگران موارد زیر هستیم:

  •     درد و رنج برخی از کلیساها که نیاز به تسکین از طریق همدلی و همبستگی ما دارند.
  •        صدای در حال افزایش افراط گرایی که نیاز به پاسخ عاقلانه دارد.
  •        نیاز فوری به احترام بیشتر به زندگی که در جامعه نهادینه شود.
  •     توجه به خشونت و درگیری های فزاینده در قاره ما که خواستار گفتگو و آشتی هستیم.
  •     نگرش به جامعه ای که توسط انقلاب دیجیتال به چالش کشیده شده است و بر همه تأثیرات مثبت و منفی گذاشته است.

با دعا و با روحیه همکاری، مایلیم با تکیه بر نیروی محبت، شفقت، عدالت و گذشت به این چالش ها پاسخ دهیم. ما معتقدیم که صلح و آشتی تنها راه پیش روی ماست. ما مسیرهای جدیدی را برای ماموریت خود بر اساس گوش دادن متقابل و تشخیص واقعی متصور شده با الهام از انجیل و آموزه های اخیر پاپ فرانسیس اتخاذ کرده و خود را متعهد می دانیم که به همه این موارد توجه کنیم.

بنا بر اخبار منتشر شده کاردینال تاگله نماینده ویژه پاپ همچنین نسبت به برگزاری نشست های ویژه دربسته با اعضای شرکت کننده در نشست اقدام نمود که اخباری در این زمینه ها هنوز منتشر نشده است.

منابع و ماخذ مورد استفاده در تهیه این خلاصه گزارش عبارتند از:

 https://cbcpnews.net/cbcpnews/asian-bishops-to-work-not-just-for-better-church-but-for-better-asia/?

https://cbcpnews.net/cbcpnews/continue-to-be-creative-asia-bishops-told/?

https://cbcpnews.net/cbcpnews/asia-is-taking-its-rightful-place-in-church-says-cardinal/?

https://cbcpnews.net/cbcpnews/full-text-pope-paul-vis-address-to-first-asian-bishops-meeting-in-manila/?

https://cbcpnews.net/cbcpnews/bishops-in-asia-lay-new-pathways-for-mission/?

https://cbcpnews.net/cbcpnews/full-text-message-of-fabc-general-conference-to-the-peoples-of-asia/?

  •        رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران - مانیل

 

کد خبر 13971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =