بیست و دومین نشست اتحادیه ترکمن‌های جهان، در آستانه بیست و هشتمین سالگرد استقلال کشور برگزار شد.

به گزارش آژانس خبرگزاری دولتی ترکمنستان در تاریخ ۱ مهر سال ۱۳۹۸ در محل کاخ مکان شهر عشق‌آباد، بیست و دومین نشست اتحادیه ترکمن‌های جهان، در آستانه بیست و هشتمین سالگرد استقلال کشور برگزار گردید. در این نشست مقامات کشور ترکمنستان، نمایندگان مجلس، سازمان‌های اجتماعی، نمایندگان انستیتوی‌های علمی آکادمی علوم، وزارتخانه‌ها، آموزشگاه‌های عالی، هنرمندان، کارکنان فرهنگی، ریش‌سفیدان، نمایندگان رسانه‌ها، دانشجویان، ترکمنهای جهان از کشورهای روسیه، قزاقستان، قزقیزستان، افغانستان، ایران و نمایندگان ترکمن‌های سراسر کشور شرکت داشتند.

در جریان این نشست توسعه فعالیت و همکاری‌های بشردوستانه اتحادیه ترکمنهای جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این جلسه نمایندگان ترکمن از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، ایران و سایر کشورها گزارشی‌ درباره فعالیت شعبه‌ها و نمایندگی‌های این اتحادیه بشردوستانه ترکمن‌های جهان در دیگر  کشورها ارائه دادند ودر پایان نشست به تعدادی از آنان لوح تقدیر اعطا شد.

اولین همایش بین‌المللی ترکمن‌های جهان در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۷۰ در ترکمنستان برگزار گردید و در همین سال تشکلی دائمی با عنوان «اتحادیه بشردوستانه ترکمن‌های جهان» در عشق‌آباد تأسیس شد که ریاست این اتحادیه بر عهده رئیس جمهور ترکمنستان می باشد و هر ساله جلسات آن برگزار می شود. همچنین دو هفته در میان، هفته‌نامه ویژه این اتحادیه با عنوان «دنیای ترکمن» منتشر شده و در آن مقالات و آثار ادبی ترکمن‌های جهان چاپ می شود.

جمعیت کل ترکمن‌های جهان بیش از ۲۲ میلیون نفر بر آورد می شود که اکثر آنان در کشورهای ایران، افغانستان، عراق، ترکیه و منطقه آستراخان روسیه زندگی می کنند.

 اتحادیه بشردوستانه و فرهنگی ترکمن‌های جهان ۲۷ نمایندگی رسمی در کشورهای روسیه، انگلیس، آلمان، سوئد، ترکیه، ایران، افغانستان، پاکستان، امارات متحد عربی، عربستان سعودی، اوکراین، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان دارد و در ۱۵ کشور دیگر جهان، ۳۶۴ گروه و صدها عضو و فعال دارد.

در جریان نشست امسال در کاخ "مکان" کنسرت موسیقی نیز برگزار شد. اجرای موسیقی «زنده باد ترکمنستان» توسط نمایندگان بخش بین‌الملل مرکز فرهنگی مختومقلی اتحادیه در کشور افغانستان صورت گرفت که مورد استقبال تماشاچیان واقع شد.

همچنین در چارچوب برنامه‌های نشست ترکمن‌های جهان در سالن جنبی کاخ مکان نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی و صنایع دستی تشکیل گردید. میهمانان این برنامه در این نمایشگاه با کتاب جدید «آلابای ترکمن» قربانقلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز آشنا شدند.

ترکمن‌های خارجی در برنامه‌های جشن بیست و هشتمین سالگرد استقلال ترکمنستان شرکت کردند.

برای میهمانان بازدید از موزه‌، تئاتر، قلعه تاریخی  و فرهنگی «نساء»، اماکن دیدنی عشق‌آباد و اطراف آن نیز برنامه‌ریزی شده‌است.

کد خبر 1405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =